Gedeputeerde Asje van Dijk (CDA, verkeer) waarschuwt de Leidse politiek om niet terug te komen op het besluit de RijnGouweLijn aan te leggen. “Eén ding is zeker, de provincie laat zich niet weerhouden door de wens van Leiden,” aldus van Dijk morgen in het Leidsch Dagblad: “Een gesprek over een alternatief voor de RGL is niet nodig en niet mogelijk.” Volgens Van Dijk is de RGL is geen plan meer: “We zitten ermee in de uitvoeringsfase. De overeenkomst is getekend, ook door Leiden. De provincie is een betrouwbare overheid en ik hoop dat Leiden dat ook is. Afspraak is afspraak.” Niet alle partijen zijn onder de indruk van de dreigementen van Van Dijk.
D66-fractievoorzitter Paul van Meenen, de man die de discussie nu op scherp zet door in de coalitieonderhandelingen onverkort vast te houden aan het schrappen van de RGL, denkt niet dat de provincie daadwerkelijk zal overgaan tot bestuursdwang. “Ook bij de provincie voelen ze de crisis. Als Leiden de bestuursovereenkomst opzegt, heeft dat geen andere concequenties dan dat de provincie 50 miljoen euro voor het oplossen van knelpunten niet betaalt. Maar die knelpunten zijn er ook niet als de RGL er niet komt.”
Ook Antoine Theeuwen van de SP maakt zich niet al teveel zorgen: “Laat zou nou maar eens komen met die bestuursdwang. Ik hoor daar al zolang, zoveel over. Met alle bezuinigingen die eraan komen, kunnen we het bovendien helemaal niet betalen, dus wat wil de provincie dan doen?”
Van Meenen denkt dat de provincie alleen al uit kostenoogpunt de aanleg van de RGL niet zal doorzetten. In dat geval moet de provincie ook alle kosten voor haar rekening nemen. Leiden draagt dan immers geen 40 miljoen euro bij. Ook wijst Van Meenen erop dat er over een jaar al verkiezingen zijn voor de Provinciale Staten. Hij gaat er vanuit dat de provincie niet zo’n grote groep kiezers tegen zich in het harnas zal willen jagen. Tenslotte kan Leiden het project nog vele jaren rekken als de provincie wel van haar doorzettingsmacht gebruik zou maken. En bovendien met een voor de provincie onzekere uitkomst.
Om te voorkomen dat de provincie ook nog 50 miljoen moet steken in het oplossen van knelpunten, die te maken hebben met het Hooigracht-Langegracht trace, zal de optie Breestraat weer nadrukkelijk in beeld komen, als de provincie de RGL-aanleg wel doorzet.
Overigens staat Leiden niet alleen in haar weigering. De gemeente Noordwijk weigert mee te werken aan de aanleg van de RijnGouweLijn-West die van het Transferium bij de A44 via Katwijk naar Noordwijk moet komen. De provincie inmiddels recent besloten de RGL zonder instemming van Noordwijk aan te leggen.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907