Leidse ondernemers vrezen miljardenstrop door afblazen RGL

14

Het Ondernemersfonds Leiden, vijf jaar geleden opgericht om het Leidse bedrijfsleven meer armslag te geven bij de gezamenlijke belangenbehartiging, luidt de alarmbel over de plannen van de gemeente Leiden om de RijnGouweLijn te schrappen. Dat besluit heeft volgens de door het Ondernemersfonds ingestelde Commissie Stadsbreed onder voorzitterschap van oud-wethouder Aart van Bochove (CDA) enorme gevolgen voor de Leidse economie. Het wegvallen van (private) investeringen en een waardevermindering van onroerend goed lijden tot een schadepost die kan oplopen tot wel 4,7 miljard euro.

Dat staat in de startnotitie die het Ondernemersfonds aan de Provincie Zuid-Holland heeft gestuurd. Het fonds roept de provincie op Leiden niet alleen te houden aan de afspraken over de RijnGouweLijn, maar aan het hele Randstad Urgent pakket. “De Rijn Gouwe Lijn is onderdeel van een regionaal investeringsarrangement, met daarin vijf Randstad Urgent projecten: de RGL, de uitbreiding van het sciencepark, de Greenport, de RijnlandRoute en Valkenburg. Er valt te twisten over de vraag of onderdelen van dit pakket juridisch aan elkaar vast zitten en of de andere vier wel door kunnen gaan zonder de RGL. Maar inhoudelijk, onderhandelingstechnisch en qua planvoorbereiding zitten de projecten zeker aan elkaar vast,” zo schrijven de gezamelijke ondernemers.

Het nieuwe beleid van het Leidse gemeentebestuur wordt door het Ondernemersfonds met afgrijzen gevolgd. “Er bestaat het risico dat er voor een lange reeks van jaren geen grote publieke investeringen in het zuidelijk gedeelte van Holland Rijnland zullen worden gedaan. De Randstad Urgent projecten beogen stuk voor stuk om met publieke investeringen ook weer substantiële private investeringen uit te lokken. Privaat geld volgt immers publiek geld,” zo staat te lezen in een conceptnotitie.

“Een praktisch voorbeeld hebben we al gezien in het centrum van Leiden. Nadat duidelijk is geworden dat de RGL niet door de Breestraat zou gaan rijden, is de leegstand in de straat gaan oplopen. Op dit moment is die leegstand zo groot, dat twijfel op z’n plaats is of de Breestraat als winkelstraat nog wel te handhaven is. Ook het Aalmarktproject ligt zo goed als stil sinds het bekend worden van de trace wijziging.”

Het Ondernemersfonds start een lobby die moet leiden tot hernieuwde steun van de gemeente voor de bestuursovereenkomst met de provincie over de RijnGouweLijn. Ook de ontwikkeling van de Oostvlietpolder tot bedrijventerrein moet worden hervat. “Alleen zo kan Leiden een ‘publiek-privaat vertrouwenssignaal’ geven aan potentiële publieke en private investeerders in Leiden dat Leiden weer ‘in business’ is en zich zal houden aan waarden van berekenbaarheid en consistentie in het zakelijk verkeer.”

Inmiddels hebben, opmerkelijk genoeg, twee oud-wethouders van de PvdA zich tegen de lobby van het Ondernemersfonds gekeerd. Hans van Dam en Paul Bordewijk weerleggen in een gezamelijk artikel op de PvdA-site de beweringen van de ondernemers: “Volgens Van Bochove en zijn mensen zou het nu niet doorgaan van de RGL de panden in de gemeente tussen 3,2 en 4,7 miljard euro minder waard maken. Fantastisch dat ze dat zo goed kunnen berekenen. De redenering gaat er vanuit dat investeringen altijd andere investeringen uitlokken. Geeft niet waarin. Leg een hoge-snelheidslijn aan tussen Goeree en Middelharnis, en er ontstaat daar vanzelf een metropool. Men heeft niet in de gaten dat het huidige busnet veel meer mensen naar de Binnenstad brengt dan de RGL ooit zal doen.”

Volgens Bordewijk en Van Dam was het weliswaar beter geweest om de RGL al veel eerder af te blazen, maar, zo schrijven ze: “Beter ten halve gekeerd, dan ten hele gedwaald.”

Het betoog van het Ondersnemersfonds moet in elk geval een deel van het huidige gemeentebestuur bekend in de oren klinken. Wethouder Robert Strijk (economische zaken, financiën) was in zijn vorige functie (centrummanager) niet alleen vervent voorstander van de RijnGouweLijn, maar had toen ook volop oog voor de een aantal andere problemen die nu door de ondernemers op tafel worden gelegd. Vlak voor zijn afscheid waarschuwde hij nadrukkelijk voor het uitblijven van investeringen door het bedrijfsleven als Leiden niet er niet snel in zou slagen een aantal flinke stappen te maken op het gebied van bereikbaarheid. “De gemeente zit te slapen, heeft geen visie en er heerst een kruideniersmentaliteit,” vond hij toen in een toespraak tijdens een politiek café van de Leidse VVD.

Delen

14 reacties

  1. Deze ondernemers hadden dan maar eens moeten na gaan of het uberhaupt rendabel was. Het leidsche volk wist al van niet en hoop ook echt dat het niet door gaat en dat men een tweede spoor neerlegt tussen leiden en alphen. Ja helaas het geld wat nu al voorspilt is maar groter leed is de leidsche bevolking dan wel bespaart gebleven en misschien zijn de verantwoordelijke politici nog wel zo sociaal (not) dat ze iets uit hun eigen zak terug storten gezien hun geblunder of dat ze gewoon opstappen zonder wachtgeld en direct gaan werken bij de dzb of vrijwilligerswerk doen als zijnde werkstraf. Helaas dit zijn dromen die in dit A(sociale) land niet voorkomen.

  2. Mijn werkgever onthoudt mij van miljoenen euro’s. Ik moet nl straks werken terwijl ik liever in het casino zou zitten.

  3. Door de vele -MALLS-(= Winkelgalerijen beschut)die er zijn gebouwd buiten de centra overal in Nederland, zijn onze vele centra winkel-leeg. De steden worden enkel bezocht voor de historie van de stad door toeristen. V&D is nog het enige warenhuis in de Breestaat te Leiden , vele boekwinkels en eetrestaurants zijn wel aanwezig, zeker weten dat de omgeving richting Pieters Kerk druk bezocht wordt door de toerist. En toegegeven -overdekt winkelen is altijd gezelliger!

  4. Julian van der Kraats (SP) op

    Het wordt wel heel erg voorspelbaar. De pro-RGL-lobby heeft eingelijk maar twee noten op zijn zang, te weten:

    1) De wereld (= Leiden) vergaat als de RGL niet dwars door Leiden wordt aangelegd,
    2) De RGL is enorm goed voor de economie,

    Beide zijn natuurlijk onzin. Het tegendeel is eerder waar. Door alle tijd en geld die al verspild is aan dit prestigeproject blijven andere dingen liggen. Bijvoorbeeld het opknappen van de Nieuwe Beestenmarkt, of het zorgen voor een goede bereikbaarheid van het Bioscience-park.

    Ik snap dan ook niet goed dat deze commissie met die gekke naam hier maar energie in blijft steken. Het mag ondertussen toch wel duidelijk zijn dat dit project flopt? Kort geleden was er wéér een tegenvaller (120 miljoen dit keer) voor de provincie. En Leiden wil dit niet. Het is de hoogste tijd dat iedereen gaat samenwerken om SNEL realistischer plannen uit te werken.

  5. Ton de Bruijn op

    Op de website van de PvdA Leiden staat een glasheldere repliek op het kolderverhaal van de "Leidse Ondernemers" (bijna allemaal in loondienst) van de hand van Hans van Dam en Paul Bordewijk, beide oud wethouder van Leiden en via hun betrokkenheid bij ROVER bij uitstek deskundig op het gebied van openbaar vervoer. Het lezen waard.

  6. Miljardenstrop, hahaha laat me niet lachen. Alsof dat kuttreintje onze economie in deze armenstad zo zou kunnen beinvloeden. De meeste mensen die buiten Leiden wonen komen heus niet naar Leiden omdat het daar zo fijn winkelen is. Daarbij moet je ook sinds kort beschikken over zo een mooie OV chipkaart die de meeste (rijke) automobilisten niet hebben en dus ook niet aanschaffen.

  7. Robbert Strijk spreekt van kruideniers mentaliteit. Heel Galie was bezet behalve het dorpje van Asterix en Obelix.
    Laat de binnenstad met rust en pronk er mee. Buit de kruideniers mentaliteit uit en wees creatief. Verander de slogan van Leiden in ‘ STAD VOL GESCHIEDENIS’. Verzin wat!!! Leiden heeft zoveel te bieden en is uitstekend bereikbaar met auto en openbaar vervoer. Of wil men tegen mensen zeggen, die straks toch met de auto naar Leiden komen, ‘kijk, we hebben ook een tram’. Leuk voor je volgende bezoek als je weer met de auto komt.

  8. Cornelis Obrecht op

    Strijk zegt wat zijn broodheer of politieke baas wil? Is hij een bestuurlijke harlekijn? Van Bochove is ook al zo iemand wiens mening het geld volgt.
    "Miljardenstrop" is natuurlijk onzin. Maar de in het Ondernemersfonds verenigden willen blijkbaar niet ondernemen, maar bedrijfswinsten halen uit waardestijgingen van het onroerend goed, dankzij investeringen van de overheid. Zijn dat wel ondernemers? En in wiens belang is duurder onroerend goed eigenlijk?

  9. De Commissie Stadsbreed lijkt helaas sterk een Commissie-Mosterd-na-de-Maaltijd te zijn!

    Ondernemers, winkeliers, scholen en sportverenigingen, ze schetsten een beeld waarin het schrappen van de RGL 3,2 tot 4,7 miljard euro kost. Nu lijkt me dat wat erg ruim bemeten, maar voor het overige heeft men natuurlijk gelijk. Zonder RGL blijven ROC en Bio Science Park slecht bereikbaar net als het Huis van de Sport (als dat er komt…). De Ringweg komt in gevaar etc…. Allemaal waar.

    Nu heeft de politiek juist deze zomer een andere commissie ingesteld. De Commissie Staal onderzoekt de haalbaarheid van verzet tégen de RGL. Eind deze maand komt hun advies. Hopelijk nemen deze wijze mannen de input van de Commissie Stadsbreed mee in hun overwegingen. Anders dan collega Van Haaster (D66) deze week van de voorpagina van het Leids Nieuwsblad schreeuwde, verwacht ik daarna namens de VVD nog een buitengewoon ingewikkelde discussie.

    Dat de vóórstanders van de RGL zich in voorbereiding op dat debat verenigen is natuurlijk geweldig. Ik ben blij dat men dat als nog zo doet, begrijp me niet verkeerd. Ik heb ze de afgelopen jaren echter gemist en dan met name in verkiezingstijd. Een campagne toen was op zijn plaats geweest, een stemadvies toen had heel goed gekund: stem op VVD, PvdA of GL! Nu lijkt het toch een beetje de Commissie-Mosterd-na-de-Maaltijd te worden. Dat blijft natuurlijk zonde voor de bereikbaarheid van Leiden.

    Zie hier mijn weblog van eerder deze week over dit verhaal:

    http://www.vvdleiden.nl/item.html&objID=12904

    Paul Laudy
    Fractievoorzitter VVD Leiden

  10. Ton de Bruijn op

    Paul, misschien moet je toch even het uitstekende verhaal van Paul en Hans op de PvdA website lezen. Het gebrek aan bereikbaarheid van ROC en het BIO bedrijfsverzamelterrein van het LUMC is wel opgelost nu ze het fenomeen shutttlebus voor de Leeuwenhoek hebben uitgevonden (sic).

  11. En dat allemaal in de schaduw van de
    CDA de oude Kruisvaarders en de PVV de nieuw Kruisvaarders
    Mark rutte VVD vindt het maar BIZAR
    Dat deze twee partijen in de Clinch blijven met elkaar.

  12. Waarom zijn er nog steeds ondernemers in Leiden die denken dat hun klanten uit Gouda en Alphen aan den Rijn komen?
    Zijn ze zelf wel eens in deze plaatsen geweest? Daar kun je ook alles kopen en je kunt er op zaterdagmiddag ook nog parkeren! Voor mij reden om als ik eens gezellig wil winkelen naar Alphen aan den Rijn (of naar Leidsenhage) te rijden. Ik kom al jaren niet meer in Leiden, want je kunt er niet parkeren. De laatste keer was een jaar of 10 geleden, toen heb ik een half uur voor de slagboom van de parkeergarage gestaan. Dan ben je je klant natuurlijk voorgoed kwijt.
    De klanten voor winkels in Leiden wonen in Leiden en de directe omgeving of fiets of bus afstand. De Rijn-Gouwe-Lijn komt nu juist even NIET in Leiderdorp, Voorschoten, Rijnsburg en Oegstgeest, maar ook niet in de Merenwijk of Stevenshof. Maar verdrijft straks wel alle rechtstreekse bussen van zijn route. Kortom: straks met RGL nog minder bezoekers in Leiden, die pakken straks ook de auto naar de eerder genoemde plaatsen.
    Leiden is onaantrekkelijk omdat er niet voldoende door de private sector wordt geinvesteerd en omdat er maar 3 kleine parkeergarages zijn. Dat heeft niks te maken met het feit dat die 72 meter lange tram er nog niet rijdt.
    Het ROC is uitstekend bereikbaar, staat immers naast een station. Zou beter bereikbaar worden als de trein vaker gaat rijden, die doet er naar Leiden Centraal immers slechts enkele minuten over en de RGL gaat daar een half uur over doen. En dat is belangrijk voor iedereen die via Leiden Centraal naar Lammenschans reist.

  13. "Ik kom al jaren niet meer in Leiden" moet zijn:
    "Ik kom al jaren niet meer met de auto in Leiden".
    Dus wel op de fiets, maar dan alleen voor kleine dingen.

    Overigens wordt Leiden vaak vergeleken met Kassel. Nu daar ben ik toevallig een paar maanden geleden geweest en heb de trams en treinen stapvoets door het centrum zien rijden en ook wat foto’s gemaakt. De trams en treinen zijn te vergelijken met de RGL (iets korter), de stad absoluut niet. De centrumstraat waar ze rijden is nergens smaller dan 15 meter (meet je de Breestraat of de Hooigracht ook even op?), er zitten geen krappe bochten in, staan geen bomen en waar de haltes zijn is een groot plein of in ieder geval meer ruimte. Er is 5 meter breedte in gebruik voor dubbelspoor zodat trams en treinen niet worden gehinderd door de tegenrichting. Aan beide kanten van de bestrate raillijn is tenminste 5 meter trottoir. Verder rijdt er niks door die straat, ook geen fietsen. Er zijn alleen trams/treinen en voetgangers dus. Hoewel Kassel qua inwoneraantal is te vergelijken met Leiden + omliggende plaatsen, is het winkelaanbod er veel groter, interessanter en diverser.

  14. En Rink, dat is dus ook een belangrijk punt wat Leiden weer aantrekkelijker kan gaan maken om weer te gaan winkelen: Geen fietsers, geen bussen, geen auto’s etc. Dan kan je spreken van een echt winkelgebied waar mensen en potentiele klanten rustig van winkel naar winkel kunnen lopen.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline