Tram en trein samen op baanvak naar Leiden

9

Zowel de RijnGouwelijn als de NS kunnen vier keer per uur in beide richtingen gebruik maken van het baanvak Alphen aan den Rijn – Leiden Lammenschans. Dat is de conclusie die NS en provincie trekken nadat zij de mogelijkheden hebben onderzocht. “De NS kan vier keer per uur gaan rijden als de capaciteit van het spoor tussen Alphen aan den Rijn en Woerden wordt vergroot,” dat schrijft de provincie op haar website.

Belangrijk uitgangspunt daarbij is volgens de twee partijen een robuuste dienstregeling voor zowel de NS op de lijn Leiden-Utrecht als voor de RijnGouwelijn op de lijn Gouda, Alphen aan den Rijn, Leiden en verder naar de kust.

Delen

9 reacties

  1. och och, en dit rail-traject is al verzakt richting Utrecht is tjoeke tjoeke schommelend in de treinen, dus als de RGL er ook nog eens overheen dendert dan verzakken de rails helemaal!

  2. Dit is slecht nieuws voor de reizigers die gebruik maken van openbaar vervoer. De NS kan niet verder uitbreiden in de oh zo nodige verbetering van de treinverbinding met Utrecht, en de sprookjes van de RGL-lobby worden dus weer eens keihard ontmaskert: er zou toch in eerste instantie zo’n 8x per uur per rijrichting worden gereden, met om de 7 minuten een tram door de Breestraat in de spitsperiodes? Hier wordt die dienstverlening dus eventjes gehalveerd! Aangezien de capaciteit per trein groter is dan die per tram, is per saldo dus ook sprake van een vermindering van het aantal mensen dat via het spoor naar Leiden kan komen, als je kiest voor uitbreiding per lightrail en niet voor uitbreiding per trein. Aangezien door de komst van de RGL wordt bezuinigd op busverbindingen (waardoor delen van Leiden verstoken zullen worden van goede rechtstreekse verbindingen naar bijv. CS), kan de conclusie niet anders zijn dan dat de RGL de bereikbaarheid van Leiden verkleint.

  3. Er staat echter nog een belangrijke woordje bij; "Robuuste Dienstregeling". Dat kan nooit door het centrum van Leiden worden bereikt. Misschien weet het College in leiden dat ook al wel, en wordt er nu een dansje (MER) opgevoerd om de ommekeer te onderbouwen.

    De afstand Leiden-Alphen is ongeveer 15 km. Met een tussenstop 2 minuten meegerekend moet de "tram" 80 km per uur kunnen rijden. Het voertuig moet dus een hogere max. snelheid hebben, om kleine vertragingen te kunnen inlopen.
    een lichte trein dus.

    Die krijg je nooit door het centrum heen geperst. En zeker niet veilig. Want een vertraging in het centrum, moet worden ingelopen om de strakke dienstregeling te kunnen halen.

    Ook de reactie van de provincie op het besluit van Leiden. is een stuk genuanceerder dan anders. Heer van Dijk zou normaal gesproken direct hebben medegedeeld, dat aan de opgelegde keuze niet getornd mag worden.

    Er is nog hoop op "gezond verstand".

  4. Ronald, 80 km/u is nog niet genoeg. De Provincie wil volgens het Programma van Eisen voertuigen die minstens 100 km/u kunnen halen. Samen met de eis van "licht en soepel door de krappe bochten" voor de binnenstad zoek je zo wel naar heel zeldzaam materieel. Geen enkele vervoerder wil dit zelf aanschaffen. Daarom gaat de Provincie dat zelf ook nog doen.
    Maar bij de marktwerking is juist bedoeld dat de vervoerders, als deskundigen op hun gebied, de verantwoordelijkheid en het risco voor het materieel zouden dragen.
    Het wordt steeds vreemder bij de RGL.

  5. Piet Pekelharing op

    Inderdaad, meneer of mevrouw Havingha, terug naar de basis.

    Als we nu tot de conclusie komen dat die RGL beter over bestaand spoor kan, waarom dan niet gewoon een verbetering van de dienstregeling per trein? Een snellere verbinding dan de huidige moet toch mogelijk zijn. Waarom wordt deze mogelijkheid niet in de MER meegenomen?

  6. PP@: Omdat dat kennelijk niet de vraag was.
    Het is zaak op voorhand naar een eindconclusie toe te werken.
    Het gaat niet om uw belang, Piet Pekelharing.

  7. petra hoogeveen op

    en dat alles natuurlijk over een VERHOOGD spoor bij de Haagweg en de Morsweg, toch????

  8. Dhr. G. Havingha op

    Gelukkig kun je Leiden CS vanuit Utrecht, Alphen en Gouda ook via Den Haag HS bereiken. Dat zal in de toekomst wel het snelste zijn

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline