Cultuurvisie GroenLinks Leiden: Kwaliteit boven kwantiteit

13

Tijdens de nieuwjaarsreceptie van GroenLinks Leiden presenteerde die partij vanmiddag haar cultuurvisie voor Leiden. Daarin pleit de partij vooral voor heldere keuzes, waarbij kwaliteit boven kwantiteit gaat. Alles is cultuur en cultuur is voor iedereen, maar er is wel verschil in kwaliteit, zo staat er te lezen. Grote publieksevenementen en festivals die vooral toeristen moeten trekken en tot meer omzet voor ondernemers leiden, moeten ook meer door het bedrijfsleven worden betaald. “De beperkte subsidiegelden kunnen dan gerichter worden ingezet voor kwaliteitskunst die is gericht op de inwoners van de stad,” licht duo-raadslid Robbert van Heuven toe.

Om die kwaliteit te bevorderen wil GroenLinks dat de subsidie wordt verdeeld over minder, maar hoogwaardigere culturele projecten. Om dat te bevorderen moeten de grote culturele instellingen veel meer gaan samenwerken met de kleinere en ook de kleintjes onderling moeten de krachten bundelen. Daarmee komt er als het aan GroenLinks ligt ook een einde aan de jaarlijkse onderlinge strijd om de subsidiegelden. Om organisaties de kans te geven om kwalitatief te groeien zouden subsidies bovendien vaker voor een (college)periode van vier jaar moeten worden verstrekt.

Om meer mensen met kwalitatief hoogwaardige cultuur kennis te laten maken, wil GroenLinks dat ook bij grote publieksevenementen wordt samengewerkt met de grote culturele instellingen. Op die manier kan het grote publiek op een laagdrempelige manier kennis maken met ‘echte kunst’, waardoor ze mogelijk sneller een museum zullen bezoeken of een galerie binnenstappen.

Door een goede evaluatie van gesubsidieerde culturele uitingen, moet er een einde komen aan het automatisme waarmee een flink aantal organisaties elk jaar subsidie krijgt. Vanwege de beperkte middelen is er daardoor vaak geen geld voor nieuwe initiatieven, waardoor mooie plannen niet uitgevoerd kunnen worden. Die evaluatie zou niet door de gemeente zelf gedaan moeten worden, maar door een in te stellen cultuurcommissie met experts van buiten de stad. Die kan dan met een onbevangen blik naar het Leidse aanbod kijken op basis van door de gemeente vastgestelde toetsingskaders.

Om ook de jeugd meer bij het Leidse culturele aanbod te betrekken wil de partij dat Leiden zich aansluit bij het JeugdCultuurFonds. Net als bij het JeugdSportFonds kunnen minima dan een vergoeding krijgen voor bezoek aan culturele instellingen. Ook op school moet volop aandacht blijven voor kunst- en cultuureducatie. “Het leren genieten van kunst vergt tijd en ervaring. Niet iedereen krijgt bovendien die culturele competentie van huis uit mee. Daarom is voor GroenLinks kunst- en cultuuronderwijs zo belangrijk. Elke Leidse jongere moet in zijn schoolcarrière minstens een paar keer in de Stadsgehoorzaal, de Schouwburg en het museum zijn geweest. En de kans krijgen zelf te spelen, te zingen of te maken,” aldus de nota.

Niet alleen het bezoeken van culturele voorstellingen zou gestimuleerd moeten worden. Ook jong talent moet worden ondersteund. Door meer samenwerking tussen scholen, musea en instellingen als BplusC moeten kinderen makkelijker zelf cultureel actief kunnen worden. Bijvoorbeeld muziek- of toneelles. “Het talent van nu is het publiek van morgen.” Dat geldt volgens de visie van GroenLinks overigens ook voor beoefenaars van amateurkunst. De grote instellingen zouden meer moeten doen om ook hen te ondersteunen. Zowel organisatorisch als artistiek.

Om cultuur voor zoveel mogelijk mensen bereikbaar te maken of te houden, wil GroenLinks dat de tarieven niet omhoog gaan. Ook wil de partij dat er een Pas van Ontdekkingen komt, waarmee korting verkregen kan worden op bijvoorbeeld voorstellingen.

Delen
Rabobank Wensenfonds

13 reacties

  1. Jan Klaassen op

    Uit het bericht: "De beperkte subsidiegelden kunnen dan gerichter worden ingezet voor kwaliteitskunst die is gericht op de inwoners van de stad."
    Maar wat is dan toch wel ‘kwaliteitskunst’? Kwaliteit betekent volgens elk zich respecterend woordenboek niets meer of minder dan ‘hoedanigheid’. Wie zit er nu echt te wachten op ‘hoedanigheidskunst’?
    Kennelijk gaat het om een promotie van en ten behoeve van dat geldverschillend project onder de naam van Scheltema.
    Niks gericht op de inwoners van deze stad!

  2. Clara Diepenbrock op

    Ik denk dat jouw conclusie klopt, Jan Klaassen. Maar met je pietluttige gezever over de betekenis van kwaliteit sla je de plank mis. Het woord kwaliteit betekent namelijk ook "mate waarin iets geschikt is om voor een bepaald doel gebruikt te worden" of "goede eigenschap" (Van Dale). Met "kwaliteitskunst" zullen ze dus wel goede kunst bedoelen. Politici horen daar niet over te oordelen. Zij verdelen echter wel het geld en daarmee zijn we weer bij bovenstaande conclusie. Het gaat vooral om geld voor Scheltema. Ze willen zelfs het minimabeleid erbij betrekken, zogenaamd om kinderen uit achterstandsgezinnen een beetje cultuur te laten proeven. Die kinderen hebben echter veel meer baat bij beter taal-, reken- en wiskundeonderwijs. Maar dat vinden GroenLinksers en Scheltemaatjes niet leuk.

  3. Volgens mij zijn deze twee zinnen met elkaar in tegenspraak:

    "De beperkte subsidiegelden kunnen dan gerichter worden ingezet voor kwaliteitskunst die is gericht op de inwoners van de stad,"

    "(…) een in te stellen cultuurcommissie met experts van buiten de stad. Die kan dan met een onbevangen blik naar het Leidse aanbod kijken (…)"

    Volgens mij is juist een probleem van de kunstsector dat kunstexperts elkaar de subsidies toekennen. Omdat de experts dan eerder subsidies geven aan ‘vooruitstrevende cultuur’, ontwikkelt de cultuur zich in een richting die niet noodzakelijkerwijs aansluit bij de inwoners van de stad. Ik zou juist inwoners van Leiden in een dergelijke commissie proberen te krijgen (is moeilijk, maar toch) zodat de subsidies beter aansluiten bij de ‘gewone man’ die GL duidelijk bij de cultuur probeert te betrekken in deze notitie. Dan krijg je hopelijk minder snel dat de kunst en cultuursector zich vervreemd van die gewone man, zoals nu al te vaak het geval.

  4. Weer een commissie? Langzamerhand kun je door de bureaucratisering de kunst niet meer zien. Het klinkt ook wel mooi, al die oproepen tot samenwerking, maar laat een goed Werfpop vooral een goed Werfpop zijn, en daarvoor hoeft de organisatie echt niet met de Leidse Schouwburg of Lakenhal ‘samen te werken’. Samenwerking heeft alleen zin als je elkaar versterkt (zie de Leidse Jazzweek).
    Wat zou het toetsingskader van zo’n commissie van experts/buitenstaanders moeten zijn? Laat de Leidenaren vooral zelf maar met initiatieven komen. Je ziet nu al dat QBus zich in alle luwte heeft ontwikkeld tot een van de beste poppodia in Zuid-Holland, maar achter die ontwikkeling gaat geen commissie met toetsingskaders schuil. Van links tot rechts lijkt de politiek iets dat zo ongrijpbaar is als kunst, steeds weer te willen kadreren, te categoriseren, en daarmee eigenlijk in te perken.
    Ik vraag me overigens af welke grote festivals (hebben we die?) in Leiden gericht zijn op toeristen. 3 Oktober is geen cultureel evenement, de Lakenfeesten vind ik zeer geslaagd (hulde aan Aad van der Luit voor zijn jarenlange inspanningen), maar amper een cultureel evenement, Werfpop is vooral voor de plaatselijke popliefhebbers, en ook de Leidse Jazzweek zal met name een lokaal en regionaal publiek trekken. Daarom weet ik niet welke evenementen in de optiek van Groen Links vooral door het bedrijfsleven moeten worden betaald. De vraag is ook wat die bedrijven ervoor terug kunnen krijgen aan exposure. Het probleem is dat Leiden geen gezichtsbepalend cultureel evenement heeft.
    Wat een onzin overigens in de reactie hierboven over ‘kunstexperts’ die elkaar subsidies toekennen. Het geeft een beeld dat in een soort ons kent ons sfeer ondoorzichtig bedragen worden verdeeld. De pest is dat kunstexperts steeds minder aan bod komen, en er nu veel politieke keuzes worden gemaakt. Kunst moet opeens voor iedereen zijn, terwijl er echt wel een verschil is tussen de Nachtwacht en het zigeunermeisje.
    Het streven van GL om subsidies voor een periode van 4 jaar toe te kennen, heeft aan de ene kant voordelen (een zekere mate van continuiteit), maar aan de andere kant het nadeel dat je minder alert op actuele ontwikkelingen kunt inspelen. Het mooie van de ontwikkelingen in de kunstsector, is dat die van dag op dag plaatsvinden, en zich niet laten beteugelen door 4-jarenplannen.
    Overigens: kunst heeft nu eenmaal als eigenschap dat het zich vaak vervreemd van ‘de gewone man’, want die ‘gewone man’ heeft soms een halve eeuw of meer nodig om de kunst te waarderen: Mondriaan, Rietveld, Van Gogh, Piet Zwart, Miles Davis, Picasso, Jacob ter Veldhuis enz. Laat de smaak van de gewone man (is dat de Henk van Geert Wilders?)alsjeblieft niet de maat der dingen worden, want dan is de kunst ten dode opgeschreven.

  5. Hoe komt iemand er in vredesnaam bij dat de Q-bus zich tot 1 van de beste poppodia van Zuid Holland heeft ontwikkeld?
    Het is een soort blues/jazzclub, waarvan bijna niemand weet dat t bestaat, voor een publiek dat gemiddeld tegen de vijftig loopt. Dat is maar goed ook, want de tent sluit om een uur of twaalf in t weekend. Er zijn, denk ik, honderd betere en meer gevarieerde poppodia in zuid-holland alleen al. In de Koppenhinksteeg was al een beter poppodium! De Q-bus heeft ervoor gezorgd dat, na enige tijd, de Leidse vereniging van popmuzikanten, dat zeker een waardevol Leids cultureel gebeuren was en in hetzelfde gebouw huisde, is omgevallen. De Q-bus huist in een woonwijk, waarin alle bewoners haar liever zou zien vertrekken. Als meer mensen de plank zo mis slaan als in bovenstaande reactie, zal het nooit meer wat worden met een poppodium in Leiden, nadat het LVC eind 2011 zijn deuren zal moeten sluiten.

  6. Quibus Quadras op

    De Q-bus huist inderdaad in een woonwijk, maar was oorspronkelijk niet niet bedoeld als "een soort blues/jazzclub" of andere openbare muziektent, maar als oefenruimte en studio, als ik mij niet vergis. De al dan niet vermeende overlast komt niet van de gebruikers van die voorzieningen, maar van concertbezoekers.

  7. Helemaal waar. Het had eigenlijk nooit een concertzaal moeten worden. Dat was beter geweest voor iedereen. De oorspronkelijke gebruikers hebben nu t nakijken, maar sommige mensen vonden dat allemaal niet zo belangrijk, alleen dat ze een zaaltje hadden om hun favoriete bluesbandjes naar Leiden te halen. Als de muziek er zo hard staat als de geluidsbegrenzende convenantafspraken toestaan, kan je op rustige toon vlak voor het podium heel ontspannen een gesprek voeren, zo zacht staat de installatie dan. In een willekeurig cafe in Leiden staat de achtergrondmuziek al bijna harder.

  8. Wat een kinnesinne bij reaguurder Hans. Eerst melden dat iedereen QBus weg wil hebben van de Uiterste Gracht (er is meen ik 1 buurman die weleens klaagt!) omdat het allemaal zo hard staat, dan weer klagen dat een gemiddeld café de muziek harder heeft staan. Dat klopt dus niet, maar dat is typerend voor zijn reacties, waarvan letterlijk niets klopt.

    In de eerste plaats: de concerten mogen tot 99dBA, en wie afgelopen week de Spaanse funksensatie the Cherry Boppers heeft zien excelleren, weet dat die ook tot de 99dBA gaan (de meter zit aan het plafond, je kunt aflezen hoe hard ’t staat). 99 Decibel is best hard, en voor een kleine zaal als QBus is het ruimschoots hard genoeg.
    Voor een groep als the Pines, waar het adembenemend stil was, was het niet eens nodig om zo hard te blazen.

    Verder is QBus natuurlijk veel meer dan alleen een blues- of rjazzzaaltje. Wat zou er overigens mis mee zijn, als er een goed bluespodium was in Leiden? Er zijn genoeg mensen die van blues houden, en QBus laat soms ook mooie zwarte gospel horen.
    En voor wie was het beter geweest als QBus niet had bestaan? Bij de geweldige soul- en funkband Osaka Monaurail waren er ruim 240 bezoekers binnen. Street manifesto: er kwamen zelfs jonge fans uit Amsterdam naar Leiden. Ook een jazzman als John Beasley (ex Miles Davis, ex Freddie Hubbard, verder o.a. MD bij Steely Dan en A.R. Rahman) stond in QBus, en trok zo’n 100 jazzliefhebbers. De meer dan geweldige the Pines stonden er met hun omfloerste Americana: als een muziekliefhebber een podium waar dergelijke artiesten staan, die bovendien nergens anders in Leiden staan, zo de grond inschrijft, gaat het om een vete of iets heel anders. QBus zorgt voor een waardevolle toevoeging aan het Leidse muziekaanbod. Natuurlijk is er niemand bij gebaat als QBus verdwijnt, zelfs de klagende buurman niet.
    Er wordt ook een volstrekt verkeerd beeld geschetst van QBus als blues- en jazzclub. Er staan in QBus veel aanstormende talenten, die je eerder onder de noemer Americana kunt onderbrengen. Ook jong Leids talent als Zosja El Rhazi heeft hier opgetreden: of het nu jazzpop of popjazz is, doet niet terzake, feit is dat QBus als eerste vaak de grootste talenten een plekje op het podium biedt.
    En als QBus geen goede reputatie had opgebouwd, zou het niet met grote regelmaat artiesten via het grote Mojo Concerts/Live Nation aangeboden krijgen. Het scheelde maar een haar, of Mumford & Sons hadden in QBus opgetreden.
    Het is ook tekenend dat QBus het qua publiciteit in de Leidse media goed doet. Dat is geen vriendjespolitiek, maar een erkenning voor het feit dat er continu goede artiesten worden geprogrammeerd, er per concert minimaal 50 mensen aanwezig zijn (er zijn concerten elders op de zwaar gesubsidieerde podia die minder bezoek trekken), de gemiddelde leeftijd steeds jonger wordt omdat ook studenten inmiddels QBus hebben ontdekt.
    Ik vermoed dat deze Hans van het LVP uit hele andere dan oirbare motieven reageert. Verstand van zaken heeft hij duidelijk niet, met de waarheid neemt hij het niet nauw, en liefde voor muziek valt ook al niet bij hem te ontdekken. Ik vind zijn reactie dan ook schandelijk.
    Een deel van de functie van LVC heeft QBus ook overgenomen. Bij het LVC staan te weinig actuele of zinvolle acts geprogrammeerd, zodat jonge Leidse groepen als Apollo Project een gastvrij onthaal in QBus hebben gekregen.
    Zo gaat dat in de muziek: als een podium inslaapt, vinden de musici nieuwe speelplekken, en de nieuwe speelplek in Leiden is QBus. Iedere echte muziekliefhebber is dan ook erg blij met QBus.
    De Leidse Vereniging van Popmuzikanten is natuurlijk niet omgevallen door QBus. Sterker nog, wie op de concertagenda kijkt, ziet dat er heel wat LVP projecten op het podium in QBus worden gepresenteerd!
    In een bloeiende stad moet het toch mogelijk zijn dat een podium als QBus en de activiteiten van de Leidse vereniging van popmuzikanten naast elkaar bestaan? De reactie van Hans is zo door rancune, bitterheid, wraakzucht en vooringenomenheid ingegeven, en staat zo boordevol onzin, dat het niet serieus te nemen is. Als hij meent dat er alleen al in Zuid-Holland 100 betere poppodia te vinden zijn dan QBus, slaat hij de plank volledig mis. Die podia zijn er niet, en buiten de gevestigde orde als Rotown (Rotterdam) en Paard van Troje (Den Haag), lukt het hem niet om ook maar één zaal te vinden die het beter doet dan QBus in Zuid-Holland.
    Hopelijk weerhouden dit soort afzichtelijke zuurpruimreacties QBus-programmeur Hans van Polanen er niet van om QBus met zoveel liefde te programmeren als hij nu doet.

    Lang leve QBus, lang leve de Leidse Vereniging van Popmuzikanten, lang leve LVC, lang leve In Casa, lang leve de Stadsgehoorzaal, lang leve de Twee Spieghels, lang leve de Burcht, Hot House en de X.

  9. Ach Eric, Ik ga geen lijst opdreunen van die 100 tenten, die is zo te vinden(zhpu(dat is geen medicijn hoor maar een unie)), maar mensen zoals jij hebben er geen verstand van en willen het niet eens weten en evenmin ga ik verder nog uitleggen hoe de goedlopende, gezellige en culturele concerten in de bovenbar van het "Q-bus gebouw" aan hun eind zijn gekomen en de vereniging is omgevallen. Steek daar zelf verder maar je licht over op, want je weet het toch allemaal zo goed? Wel wil ik nog even kwijt dat er een convenant met de buurt is gesloten en niet alleen met de buurman, dus ook daar heb je het volledig mis. Geniet lekker van je bluesconcerten zou ik zeggen. Er is nu toch weinig meer aan te doen. Opmerkelijk, overigens, dat je zelfs nog een naam van een regionale popband weet. Apollo project bravo! Wat het LVC aan eigentijdse, zinvolle en actuele acts programmeert, tja daar kan de Q-bus natuurlijk op generlei wijze aan tippen, maar dat geeft ook niet. Dat hoeft helemaal niet. Hieruit blijkt wel dat je er waarschijnlijk nog nooit bent geweest. Misschien omdat je alleen van blues houdt? "Iedere echte muziekliefhebber is dan ook erg blij met QBus" doet ook absoluut niet ter zake. Mijn vader is gek op klassieke muziek maar niet op de Q-bus. Je verhaal deugt van geen kant. Ik ga tegen jou niet lopen roepen en foeteren, zoals jij dat wel tegen mij doet. Ik zou je willen vragen daarmee op te houden en misschien ook maar niet meer te reageren op zaken waar je toch geen enkel verstand van hebt.

  10. Goed zo, als iemand het niet met je eens is, zeg je gewoon dat die geen verstand van zaken heeft. Waaruit jouw verstand bestaat: geen idee. Niet van muziek, niet van programmeren, niet van de gang van zaken hier in Leiden.
    Q-Bus is overigens een van de zalen die zijn aangesloten bij ZHPU, maar dat wist je kennelijk niet.
    Van al die aangesloten podia, doet Q-Bus het erg goed, zeker als je ook factoren als zaalcapaciteit en budget meeweegt. Lantaren/Venster, Paard en de Boerderij krijgen grote overheidsbijdragen, en hebben bovendien een grotere capaciteit (grote zaal Paard: 1.100, kleine zaal 300), waardoor je grotere acts kunt neerzetten.
    Verder: zou het niet zo kunnen zijn dat concerten in de bovenzaal van het muziekhuis niet mogen omdat de geluidsisolatie daar te wensen overlaat, en de buurt daarmee grote problemen had? Vooral de ramen aan straatzijde zijn geluidlekkend.
    Je verdraait ook voortdurend zaken. Dat zegt veel over jou. Uiteraard geldt een convenant niet alleen maar voor één buurman, maar dat heb ik ook nooit beweerd.
    Overal waar muziekpodia zijn, wordt geklaagd. Beroepsmatig ben ik ook aan concerten en evenementen in Ahoy verbonden geweest (en ik werk aan een nieuw grootschalig evenement op die locatie), en daar kennen ze het fenomeen dat er zelfs op concertloze dagen over geluidsoverlast wordt geklaagd!
    Wat is er verder tegen blues? QBus is een podium voor blues, maar ook voor pop, jazz, americana, folk, gospel, singer/songwriter… Blues neemt ook niet de hoofdmoot van de programmering in, dus je verwijten raken kant noch wal, los van de vraag waarom er geen blues mag worden geprogrammeerd. Dat is toch complementair aan het muziekaanbod elders in deze stad?
    Ik ken alle Leidse podia van nabij, en volg de programmering op de voet. Ik heb ook diverse malen Leidse bands – zoals Kraak en Smaak – voor grote festivals gecontracteerd. Maar blijf je vooral lekker verheven voelen, blijf lekker schreeuwen, foeteren, verdraaien, afgeven; zo zul je in elkaar steken, en ik luister liever naar goede muziek. Jouw reactie wordt ingegeven door een vreemd soort rancune en kinnesinne. Het komt er dus op neer dat omdat er niet meer op de zolder van het muziekhuis concerten mogen worden gegeven, QBus niet deugt. En omdat je vader een liefhebber van klassiek is, is hij niet blij met QBus.
    Tja, als liefhebber van folk zou je toch ook blij kunnen zijn met een podium voor klassieke muziek in de stad? Waarom zou je dat een ander misgunnen?
    Ik hou niet zo van techno, maar ik ben blij voor de fans van techno en hardcore, dat ze regelmatig in In Casa uit hun dak kunnen gaan. Mooi toch dat al die genres aan bod komen?
    Hans: je hele reactie komt neer op misgunnen, op afgunst, op rancune.
    Verder: check eens de website van de volgens jou door QBus omvergekegelde LVP, en je zult zien dat QBus het podium is voor een nieuw LVP-initiatief:

    Wat is project-24?
    Project-24 is begonnen om de in slaapgesuste LVP weer nieuw leven in te blazen door te gaan doen wat de naam Leidse vereniging van Popmuzikanten al zegt: muzikanten verenigen rond gezamenlijke activiteiten en wat doen muzikanten liever dan spelen en opnemen!
    De LVP is dan ook met een groep enthousiaste mensen begonnen om twee maal per maand een complete band-avond te organiseren in de Qbus.

    Het belangrijkste doel is om weer meer regionale bands in Leiden te laten zien. Daarbij is het natuurlijk ook goed als de vereniging weer meer actieve leden en / of vrijwilligers werft.
    Voor de band is er de gelegenheid om een concert te geven zonder voor- of na-programma, de hele avond draait dus om hen. Naast het spelen wordt er ook opgenomen: het concert wordt op 24-sporen opgenomen, daarnaast worden er video-opnames gemaakt van het optreden. De live radioshow Wiebe & Sjoerd kleedt de avond aan.
    Van de band wordt verwacht dat zij hun aanhang mobiliseren en enthousiasmeren: nieuwe leden en vrijwilligers zijn natuurlijk altijd welkom!

    Wat vinden wij dan compleet?
     Een avondvullend optreden (1 a anderhalf uur) voor één regionale band.
     Een live 24-sporen-opname van het concert.
     Een live radioshow rondom het concert.
     Video-opnames van het concert.

  11. Nou Eric dat is dan 1-0 voor jou. Blijkbaar weet je toch t 1 en ander over zalen, popmuziek en programmering, al was dat aan je eerdere reacties niet af te lezen. Deze feitjes kan je intussen ook gewoon op internet opgezocht hebben, maar laten we daar even niet van uit gaan. Wat die en die aan subsidie ontvangt doet niet zo terzake. Wat wel ter zake doet is dat het convenant met de buurt, en dus de heropening van de Q-bus, aan een waslijst van pietepeuterige maatregelen moest voldoen waarvan het buitenspel zetten van de totale en fluisterzachte programmering van de bovenbar en het ontzeggen van de toegang van ieder lid van de Leidse vereniging van popmuzikanten na pakweg 12.00 ’s avonds in hun cluhuis(waar ze dan overigens niet meer lawaai maakten dan de burgermeester op Zondagochtend) wel de meest vervelende waren.(kom daar bij bijvoorbeeld een klaverjasvereniging voor bejaarden maar eens mee) De buurt onder aanvoering van de buurman heeft deze lijst opgesteld, waarschijnlijk met het idee in hun achterhoofd dat de vereniging daar nooit mee akkoord kon gaan en dat deed zij dus ook niet. Er was echter ook een overrulende stichting, die destijds alleen als juridisch vehikel voor de vereniging was opgericht en deze(3 man) ging als een zelfstandig opererend bedrijf wel akkoord, omdat men graag bluesbands in de benedenzaal wilde programmeren. Wat er verder met de vereniging zou gaan gebeuren was niet echt hun probleem.
    De Q-bus als concertzaal komt mij wat kansloos over, hoewel ik, als muziekliefhebber en muzikant, op zich blij ben met ieder podium wat er nog overblijft in Leiden. Daarom, en dat was de reden van deze hele discussie, irriteer ik mij er aan dat er om de zoveel tijd weer eens iemand een totaal overdreven loftrompet over de q-bus toetert. Het is ook nog eens tendentieus en ondermijnend voor het jarenlange getouwtrek om een geschikte vervanging voor de, binnenkort gesloten, concertzaal van het LVC te vinden, want die prima superdeluxe concertzaal die hebben we toch al. Dat is de q-bus!!
    Verder was project-24 een hardstikke leuk en goed project, maar popmuziek kent ook wat hardere en rockende varianten, waarvan ook een paar in dat project. Die klonken niet best met die begrenzers hoor, maar dat kan ook aan mij of aan die muzikanten gelegen hebben natuurlijk.

  12. Hans, zand erover. Er komt overigens een nieuw LVC, vlakbij het Scheltemacomplex.
    Wat betreft de bovenbar: voor buurtgenoten is het minder leuk als er ’s avonds laat nog bevlogen musici zitten te jammen. Dat heeft verder niets met Q-Bus te maken. Zoiets kan gewoon niet in een woonwijk.
    Ik heb ook niet beweerd dat QBus een vervanging voor het LVC is. Ik constateer wel dat de programmering van QBus op het vlak van ‘fijnproeversmuziek’ vele malen interessanter is dan die van het LVC, maar daarover kun je van mening verschillen. In een woonwijk is het ook vervelend als het een voortdurend komen en gaan van mensen is. Zelfs als ze rustig zijn (wat bij musici niet altijd het geval hoeft te zijn), hoor je dat op zomeravonden. En zelfs boterzacht spelende musici, kun je vaak horen (beter dan de musici/vocalisten zich vaak beseffen). De klanken van een goede akoestische gitaar, dragen ver, en als er ook nog een drummer en bassist meedoen… Maar dit staat toch in principe los van de programmering in QBus? Ik denk dat je straks in maart moet komen luisteren naar Sven Hammond Soul; da’s alweer de vierde hele goede funky band die in korte tijd in QBus staat, waarbij er ook flink hard wordt gespeeld (tot 99dba, en dan kun je echt niet rustig voor het podium een gesprekje voeren). Overigens, ook daarom reageerde ik fel; ik vind dat je een karikatuur van de Q-Bus programmering maakte. Er staat blues, maar lang niet alleen blues. En wat is er mis mee? De realiteit is dat er buiten Q-Bus vrijwel geen folk, americana, black gospel, blues, southern rock, funk en singer/songwriter op de Leidse podia is te horen.
    Ik vind de programmering van LVC over het algemeen zwaar teleurstellend, maar stel dat er straks Kyteman staat met een bijzonder project, dan is dat toch geweldig? Het lijkt wel of er in dit dorpse stadje een soort stammenstrijd woedt. Vind je QBus het goed doen, dan krijg je de volle laag van LVC-fans. Vind je de X goed, dan zijn er weer anderen die je exact kunnen uitleggen wat er zo slecht aan is. En als je een act in Hot House goed vindt, is er vast wel iemand die weet waarom je die avond juist naar het BIMhuis of Lantaren/Venster moet. Daarom was ik ook zo fel op jou. Ik vind dat een oordeel over de programmering in QBus los moet staan van onvrede over een verbod op concerten in de overigens hele gezellige bovenzaal door leden van de Leidse vereniging van popmuzikanten. Je hebt je boosheid geprojecteerd op een zaal waar met beperkte middelen, hele goede concerten worden gegeven.
    Ik ben blij met je laatste reactie. Dank!

  13. Oh ja, de cultuurvisie van GL is een goed startpunt om het Leidse culturele klimaat forse impulsen te geven. De opstellers hebben een aantal knelpunten goed in beeld gebracht. Ook binnen de PVDA is een bevlogen werkgroep bezig, en met een wethouder als Jan-Jaap de Haan is ook in B&W cultuur in goede handen.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline