VVD: Miljoenen RijnGouwelijn naar Ringweg Oost

10

Fractievoorzitter Paul Laudy van de VVD in Leiden wil dat de eigen bijdrage die Leiden in de RijnGouwelijn (RGL) zou steken wordt overgeheveld naar de Ringweg Oost. Begin december zou de Provincie Zuid-Holland al naar buiten komen met de resultaten van een vergelijking tussen een aantal mogelijke tracés voor de RijnGouwelijn nieuwe stijl. Daarbij is de RGL geen tram door de binnenstad meer, maar een intensievere spoorverbinding met aansluitend een snelbus naar de kust.

Volgens Laudy komt de RGL in geen enkele vorm alsnog van de grond nu de NS zelfs geen geld meer wil steken in een onderzoek naar spoorverdubbeling. De tientallen miljoenen die Leiden er dan niet in hoeft te steken, komen wat de VVD betreft goed van pas om de tekorten te dekken bij het ondergronds aanleggen van de Ringweg Oost door de Sumatrastraat.

Delen

10 reacties

  1. Interessant dat de VVD nu al tekorten ziet voor de Ringweg Oost dwars door de Sumatrastraat. Op mijn stelling dat deze vernielende weg ruim 200 miljoen gaat kosten heeft het college steeds geantwoord dat het onderzoek naar de kosten nu pas gaat beginnen. Maaar blijkbaar weet de Leidse VVD al meer.

    Nadat D66 en SP in de provincie 100 miljoen vanuit het budget voor Openbaar vervoer hebben gehaald om de RijnlandRoute te spekken hoop ik dat zij in Leiden niet dezelfde fout maken. Heeft dhr. Laudy dit onzinnige plannetje uberhaupt aan zijn collegepartners gemeld? Of is het een soort proefballonnetje dat je meestal in capslock op twtter voorbij ziet komen door ene GW…

    Geld voor Openbaar Vervoer hoort naar openbaar Vervoer, toch SP en D66?

  2. Frans Schohaus op

    Ik heb mooie dingen gehoord van de VVD op de nieuwjaarsborrel, maar dit is toch een misser. Geen hoogwaardig Openbaar Vervoer, in welke vorm dan ook, zet Leiden buiten spel. Er zijn ook andere opties dan de RGL. Aansluiting op Randstadrail bijvoorbeeld. Ik ben hartstikke voor de Rijnland route en de Ringwest Oost, maar ook voor HOV. Kom op VVD, een beetje water bij de wijn om iets voor elkaar te krijgen. Hier schiet niemand iets mee op.

    Frans Schohaus

  3. Dennis Elbers op

    Elke discussie en/of onderzoek naar Ringweg Oost is nutteloos voordat de verbreding van RW A4 is afgerond. De verkeerssituatie die dan ontstaat kan nu niet gemeten worden en het nut en de noodzaak van Ringweg Oost dus ook niet. Mijn inziens is Leiden goed omsloten met de RW A4, RW A44, willem de zwijgerlaan en een doorgetrokken chircilllaan.

  4. @Pieter Kos

    Wanneer gaan mensen in de Leidse Gemeenteraad eindelijk eens discussiëren en nadenken over wat goed is voor Leiden? Ipv elkaar op een lage en incorrecte manier neer proberen te halen.

  5. @ Frans Schohaus

    Zo gek is het voorstel niet. Het is onderhand wel duidelijk dat de provincie/de regio niet meer met iets zinnigs komt. We horen er al veel te lang niets meer over.

    Helaas betekent dat inderdaad geen verbetering van OV in Leiden. Helaas, en dat zij GL en de VVD dan gewoon met elkaar eens!

    Hopelijk doen we wel iets aan de (on)bereikbaarheid van de stad.
    En we hebben nog een project waar we geld tekort komen: de Oostelijke Ringweg. Een broodnodige verbetering van de bereikbaarheid van Leiden.
    1+1=2 zou je zeggen toch?

  6. Wat toch een raar idee, een ringweg dwars door de stad.
    Een ringweg hoort om een stad heen te liggen.
    De ringweg oost is er allang, die loopt oostelijk en noordelijk van Leiderdorp vanaf afslag Hoogmade naar de Willem de Zwijgerlaan.
    En jawel, de provincie gaat haar deel van die weg verdubbelen!
    Aansluitend bij wat Dennis al zei: wacht tot de A4 en deze provinciale weg klaar zijn en kijk dan nog eens waar de automobilist dan gaat rijden.
    Rink

  7. Waren wordt dit geldt niet gewoon gestoken in de NS bij te staan om dubbel spoor te creeeren. Dan ben je daar al wat drukte kwijt en een goede verbinding staan. Ik hoor alleen maar onderzoek dit onderzoek dat en vervolgens we doen dit tegen 71% van de leidsche bevolkingsmening in, maar de meest logische oplossing had door al dit geneuzel er al lang kunnen zijn dubbel spoor. Mensen minder onderzoeken zelf logisch nadenken en bij twijfel een referendum aan de leidsche bevolking is goedkoper en geeft direct antwoord op wat Leiden wil.

  8. @Rink,

    Dit is precies wat wij (Partij voor de Dieren) zeggen.
    De Ringweg Oost ligt er al: A4 – provinciale weg – Willem de Zwijgerlaan. Een eventuele short-cut zou via de Engelendaal kunnen lopen met een nieuwe aansluiting naar de A4.
    Een regionaal probleem vraagt een regionale oplossing, geen verkeersaders door volkswijken. In elk geval geen nieuwe wegen erbij, want meer asfalt trekt meer verkeer aan, waardoor er een zichzelf versterkend probleem ontstaat.

  9. Jan Binnenstad op

    in deze volledig eens met de Partij voor de Dieren.
    De VVd is duidelijk de weg kwijt, als er miljoenen over zijn moeten die terug naar de bevolking & bedrijven. En niet naar een of andere asfalthobby/lobby. Leiden heeft voor huiseigenaren en bedrijven de hoogste belastingen (OZB). Maar dat vindt de VVD al jaren prima als ze maar geld krijgen om het in hun eigen hobbyprojecten te stoppen. Is Laudy niet gewoon een SP-er met aandelen BAM?
    Leiden is uitstekend bereikbaar met 2 snelwegen, 3 stations en Schiphol om de hoek. En je kan natuurlijk ook nog gaan fietsen…

  10. Dennis heeft wel een punt. Waarom geen spoorverdubbeling versneld aanleggen met een deel van dit geld? Daarmee kan ook HOV tussen Leiden – Utrecht en Leiden – Gouda worden geïntensiveerd.

    Verder: al dat bovengrondse geknoei zet geen zoden aan de dijk. Een mogelijk goed alternatief heeft het ontwerpteam van de de Chucrchill Avenue aangedragen. We zijn een verdomd kleine stad, elke bovengrondse ringweg zal hoe dan ook door wijken snijden.
    Een ringweg die buitenom Stevenshof, Roomburg en Merenwijk gaat, heeft geen nut. Conclusie: een functionele ringweg moet relatief dichtbij het centrum komen en zal ondergronds moeten gaan om de leefbaarheid in de wijken niet verder naar beneden te halen. Daarmee breng je ook een scheiding aan tussen bestemmings- en doorgaand verkeer.

    @Jan Binnenstad: hoeveel SP-ers met aandelen BAM ken jij?

    Wel jammer dat VVD-er Laudy kennelijk niet in staat is om provinciaal bestuurder Rogier van der Sande (provinciaal bestuurder, bevlogen pleitbezorger van Leiden en VVD-lid) te overtuigen van de noodzaak van een goede ontsluiting van de binnenstad. Pieter Kos: grijp je kans! En vanuit Transvaal meteen een hartekreet om ook bij de provincie te bepleiten dat de Churchill Avenue zo snel mogelijk van A4 tot A44 wordt aangelegd.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline