De 400 miljoen die beschikbaar is voor de RijnGouwelijn moet vooral worden gestoken in een fijnmazig busnetwerk. Dat is waar de Leidse verkeerswethouder Robert Strijk op inzet. “Je ziet inderdaad waar onze inzet zich op richt”, gaf Strijk gisteravond toe na afloop van een presentatie aan Leidse raadsleden over bereikbaarheid. “Maar wat het precies wordt, weten we pas 15 mei”. Dan neemt het provinciebestuur een besluit over de RGL en de RijnlandRoute en wordt duidelijk over welk tracé die weg gaat lopen en wat de Rijngouwelijn nieuwe stijl precies gaat inhouden.
Strijk wil graag dat de grote bussen, waarvan er nu ruim 700 per dag door de Breestraat denderen, via zogenaamde buscorridors om de stad heen worden geleid. Uit onderzoek blijkt namelijk dat slechts 17% van de passagiers in die bussen op de Breestraat uitstapt. Het overgrote deel wil gewoon naar het centraal station. Voor de ov-reizigers die wel in het centrum moeten zijn, kunnen beter kleine citybusjes worden ingezet. Voor 15 tot 20 personen.
De grote bussen die we nu nog door de stad zien rijden, moeten zoveel mogelijk het centrum uit. Via aparte busbanen en andere maatregelen, moeten die bussen zoveel mogelijk vrij baan krijgen in de regio. Leiden haakt daarmee aan op de OV-visie die in Holland Rijnlandverband is opgesteld.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907