Leidse jurist stopt met hulp aan anti-pietenbeweging

26

De Leidse jurist Frank King stopt met het adviseren van de tegenstanders van Zwarte Piet. King is de vele bedreigingen aan zijn adres zat. Ook kost het hem veel te veel tijd, zo zegt hij vandaag in het AD. Zijn advieswerk wordt overgenomen door mensenrechtenadvocaat Wil Eikelboom.

De Leidenaar kreeg te maken met scheldpartijen en bedreigingen, vooral via e-mail, die soms betrekking hebben op zijn jeugd. King heeft Surinaamse ouders en kwam als kind naar Nederland. ‘Dan stond er in zo’n mail dat ik maar net als mijn voorouders op een zeventiende-eeuws slavenschip moest worden gezet’, vertelt hij in het AD.

King vindt wel dat de anti Zwarte Pieten beweging veel succes heeft geboekt. “De rechter heeft klip en klaar vastgesteld dat Zwarte Piet racistisch is en dat kan niemand meer negeren. Zwarte Piet moet worden aangepast. De zwarte kleur moet weg. En het kroeshaar. Het einde van Zwarte Piet is ingeluid”.

Delen

26 reacties

  1. Volwassenen maken hier een probleem van, kinderen niet.
    Ik heb een verhaal geschreven waarin de hulppieten uit alle landen van Europa kwamen en allemaal verschillende huidskleur en haar hadden. Dat was geen enkel probleem voor de kinderen van groep 1 en 2, de vroegere kleuterklas.
    Volwassenen, w.o. zelfs onze minister president (ik schaam me er voor) zijn met deze dingen bezig. Alsof er geen andere belangrijker zaken in de wereld zijn. Bah !

  2. een Leids burger op

    Is het nu nog steeds niet afgelopen met Zwarte Piet nog zwarter te maken dan ie al is en iets wat eigenlijk een soort kinderfeest zou moeten zijn onnodig te koppelen aan het slavernijverleden of racisme?

    Als men kinderen ook duidelijk maakt dat niet alle zwarte mensen slecht zijn mag van mij Zwarte Piet (en
    Sinterklaas) gewoon blijven hoor. Daar is dus helemaal niets mis mee.

    Wel is het een slechte zaak als mensen die anti-zwarte-
    piet menen te moeten zijn bedreigd worden.

  3. Gerard Kamminga op

    Piet daalt af en klimt omhoog in schoorstenen en roet is nu eenmaal zwart. Wat nu? Hoe zit het trouwens met wit geschminkte clowns en dergelijke? Ook verbieden? Als klein kind heb ik Zwarte Piet nooit als een karikatuur van een neger beschouwd, maar als een knecht van Sinterklaas die het vuile werk moest opknappen en daar zwart van werd. Volgens mij hebben de meeste kinderen dit altijd zo gezien. De vorige reaguurder heeft gelijk, het zijn volwassenen die roet in het eten gooien en vierders van het Sinterklaasfeest zwartmaken. En natuurlijk is het bespottelijk dat ministers zich hiermee bezighouden. Alsof er tegenwoordig geen andere en grotere problemen zijn, of zijn die vanuit Den Haag niet zichtbaar.

  4. Piet Pekelharing op

    Wat jammer nou! De zwartepietendiscussie is een Nederlandse traditie tot ver in de jaren tachtig van de vorige eeuw teruggaat en inmiddels net zo bij Sinterklaas en Zwarte Piet hoort als eens de roe en de zak.

    De oplossing voor dit netelige probleem valt wellicht in Oostenrijk te vinden:

    http://www.salzburger-bergadvent.at/gallery/images/Familien_Kinder/Nikolaus-Krampus-Grossarl-Advent.jpg

    Het grote voordeel van de Tiroler oplossing is dat we zo niet alleen de zwartepietendiscussie beëindigen, maar meteen ook al dat kleine grut afschrikken.

  5. LEIDS burger jij heb helemaal gelijk .Het is te stom voor worden over zwarte piet.
    de heer Frank King is zelf zwart laat die dan voor zwarten piet spelen. PS met oorringen

  6. Zwarte Piet is gebaseerd op een oude traditie uit de Germaanse tijd en heeft helemaal niets te maken met de koloniale tijd van Nederland, of met de slavenhandel.

  7. Piet Pekelharing op

    Als er al enig verband zou zijn tussen een Germaanse traditie en het personage Zwarte Piet uit het bekende kinderfeest Sinterklaas dan is die Germaanse traditie achteraf wel aangepast aan invloeden uit de koloniale tijd.

    Of dacht u dat kroeshaar en dikke lippen typische kenmerken waren die de Germanen aan hun boze geesten toekenden?

  8. @Piet Pekelharing, het is van alle tijden dat mensen figuren met een symboolfunctie willen inpassen in hun eigen referentiekader. Dat is bij de figuur Zwarte Piet ook gebeurd. Dat Sinterklaas en Zwarte Piet oorspronkelijk voortkomen uit het zonnewende feest van de Germanen is intussen overschaduwd door de nieuwe symboliek die er nu aan is toegevoegd. Zo is Sinterklaas geannexeerd door de Christelijke kerk door er een bisschop van te maken, terwijl hij daarvoor symbol stond voor de god Wodan. Datzelfde is ook gebeurd bij Zwarte Piet. Ik denk dat het verstandig is daar niet in mee te gaan, omdat het mensen tegen elkaar op zet. Het huidige Sinterklaasfeest is een kinderfeest geworden waarin het geven van kadootjes belangrijker is dan racistische eigenschappen, die er door sommigen aan worden toegerekend.

  9. een Leids burger op

    Als kind werd mij altijd gezegd dat sinterklaas uit Spanje kwam. (met de stoomboot).Later heb ik begrepen dat het eigenlijk Turkije moest zijn.
    http://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas#Nicolaas_van_Myra

    Wat betreft Zwarte Piet, zie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Zwarte_Piet
    Als mensen, zoals de heer King, aandacht willen vestigen op racisme, waar zwarte mensen inderdaad last van kunnen hebben, vind ik dat op zich prima. Maar ga dat dan niet onnodig op Zwarte Piet projecteren en zo een kinderfeest eigenlijk misbruiken in de strijd tegen racisme. En dat geldt ook voor het slavernijverleden. Dat laatste is meer iets om op school tijdens bijvoorbeeld de geschiedenisles te behandelen.

    Maar sommigen menen nu Zwarte Piet te moeten gaan misbruiken om aandacht te vragen voor racisme of
    slavernijverleden.

    In juli 2014 oordeelde de bestuursrechter dat Zwarte Piet ‘beledigend kan zijn voor zwarte mensen’. Ja, KAN zijn, maar dat hoeft dus niet perse. Als men kinderen ook duidelijk maakt dat niet alle zwarte mensen (en Pieten) slecht zijn hoeft Zwarte Piet, mijns inziens, niet aangepast te worden.
    http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/
    detail/3683270/2014/07/03/Rechter-Amsterdam-Zwarte
    -Piet-is-een-kwetsend-figuur.dhtml

    Ik heb begrepen overigens dat men tegen de beslissing van de rechter in beroep gaat.
    "Burgemeester Eberhard van der Laan gaat in beroep omdat hij vindt dat de rechter een verkeerd toetsingskader gebruikt voor zijn uitspraak."
    http://www.parool.nl/parool/nl/224/BINNENLAND/article/
    detail/3718297/2014/08/14/Van-der-Laan-Zwarte-Piet-wordt-moderner.dhtml

  10. Piet Pekelharing op

    Wat zou de heer King eigenlijk vinden van het beleid van de gemeente Brugge inzake de aan het in de stadsgrachten verblijvend gevleugeld wild voorgeschreven kleuren?

    http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/2013154/2014/08/27/Zwarte-zwaan-moet-weg-uit-Brugse-Reien.dhtml

    http://www.hln.be/hln/nl/17541/Het-leukste-van-het-web/article/detail/2023611/2014/09/01/Zwarte-zwaan-in-Brugge-laat-zich-niet-vangen.dhtml

    Overigens heb ik persoonlijk geen onoverkomelijke bezwaren tegen het personage Zwarte Piet, althans niet in die mate waarin ik bezwaren heb tegen de achternaam van de bewuste advocaat.

    Pieter Paulus Pekelharing,

    vicevoorzitter en medeoprichter
    Republikeins Gezelschap Leiden (RGL)

  11. Piet Pekelharing op

    ”inzake de aan het in de stadsgrachten verblijvend gevleugeld wild voorgeschreven kleuren”

    moet zijn ”inzake de aan in de stadsgrachten verblijvend gevleugeld wild voorgeschreven kleuren”.

  12. Piet Pekelharing op

    Maar alle gekheid op een stokje: Wanneer distantiëren de voorstanders van Zwarte Piet zich nu eindelijk eens van de bedreigingen die aan de heer King zijn gedaan?

  13. sinterklaas en zwarte piet allebei bestaan ze ….
    zwarte piet, zwarte piet je hoort ‘m wel maar je ziet m ….

    als je het ontbrekende woord raad ben je geslaagd voor de inburgering test

  14. een Leids burger op

    @anti-oranje Piet Pekelharing,
    Als voorstander van Zwarte Piet, die mijns inziens dus niet aangepast hoeft te worden en mag blijven zoals ie is,
    vind ik dat bedreigingen aan mensen met een andere mening niet geoorloofd zijn. Hoe verwerpelijk ik die mening en het misbruik maken van Zwarte Piet door de heer King ook vind. De oplettende lezer had natuurlijk allang gezien dat ik mij van die bedreigingen had gedistantieerd.
    (zie laatste zin van mijn 1e reactie van 27-8-2014 16:36 uur.)

    Maar zeg nou zelf: het zou toch óók te gek voor woorden zijn als Zwarte Piet aangepast zou moeten worden naar een Oranje Piet, nietwaar?

  15. Clemens Koets op

    Het blijft ontzettend triest dat iemand die zich ergens uit overtuiging voor in zet, daarmee stopt vanwege bedreigingen.

    Daarnaast schrik ik steeds weer van de reacties in deze discussie. Ik kan me niet voorstellen waarom het iemand iets uit zou maken als het sinterklaas-feest voortaan gevierd wordt zonder of met een ander soort zwarte piet. Het lijkt er vooral om te gaan dat een groep niet-blanke Nederlanders iets wil veranderen. Het wordt een wij-tegen-hen discussie en het lijkt alsof een groep mensen vindt dat de niet-blanke Nederlanders allang blij mogen zijn dat ze hier mogen wonen en dat ze zich verder vooral niet met "Nederlandse" zaken moeten bemoeien. Waarom kan deze discussie niet gewoon met argumenten gevoerd worden. Ik heb eigenlijk nog geen enkel valide argument gehoord waarom we zwarte piet niet zouden aanpassen.

  16. een Leids burger op

    De redenen die de heer King meent te moeten aanvoeren om Zwarte Piet te moeten aanpassen zijn nu juist niet valide. Zoals gezegd: voor de aandacht voor racisme en slavernijverleden moet Zwarte Piet niet misbruikt worden. Die heeft daar niets mee te maken.

  17. een Leids burger op

    En tradities dienen zoveel mogelijk te blijven zoals ze zijn. Dus met een Zwarte Piet. Gaan sommige zwarte mensen zich straks zich ergeren aan alles wat zwart is en daar racisme of een slavernijverleden in zien?

  18. Clemens Koets op

    Als ik zonder dat zo te bedoelen iemand beledig en de ander wijst mij daarop, dan zal ik mijn gedrag zo mogelijk aanpassen. We hebben nu te maken met een groep mensen die zich gekwetst voelen door zwarte piet en de reactie daarop is er in ieder geval niet één van begrip. Waarom kan deze discussie niet op een nette en respectvolle gevoerd worden en voelen mensen zich zo aangevallen?

    Ik zie zelf in zwarte piet wel als een karikatuur van een negroïde man, ik voel me daar persoonlijk niet door beledigd, maar ik kan me voorstellen dat anderen dat wel hebben. Dat je op een gegeven moment genoeg hebt van alle zwarte-piet-grapjes. En waarom zouden we rigide vasthouden aan bestaande tradities? Zijn tradities niet juist ontstaan door verandering en hebben onze bestaande tradities niet de voorgaande tradities vervangen? Halstarrig vasthouden aan tradities leidt volgens mij tot valse nostalgie, tradities veranderen en dit houdt ze relevant en passend bij onze samenleving.

  19. Clemens Koets…Hal(s)starrig vasthouden aan tradities leidt volgens mij tot valse nostalgie VS Hal(s)starrig willen veranderen van tradities leidt volgens mij tot een zinloze actie en polarisering. ik volg: "een Leids burger" in…Gaan sommige zwarte mensen zich straks ergeren aan alles wat zwart is en daar racisme of een slavernijverleden in zien? Kinderen -en zeker stoute kinderen die gaan immers in de zak naar Spanje – leren hier juist van, de aandacht voor de verfoeilijke slavernij uit het verleden blijft hierdoor levend en onder de aandacht. Opm. slavernij bestond (en bestaat) in Afrika werd (en wordt) door de mensen daar zelf bedreven. de slachtoffers van de destijds mensonterende omstandigheden -die toen "gewoon" waren- hebben deze zelfde slachtoffers door de bank genomen vergeleken met de in Afrika achtergebleven "brothers and sisters" hoe zuur dat ook is wel in meer welvaart gebracht. Kortom laten we onze aandacht richten op al die arme stakkers in Afrika en daar aan denken als we het Sinterklaas feest vieren … oh wacht !!! ik moet stoppen want: " daar wordt op de deur geklopt hard geklopt zacht geklopt, daar wordt op de deur geklopt hard geklopt zacht geklopt. Wie kan dat zijn… "

  20. een Leids burger op

    Respect voor anderen (in dit geval bepaalde zwarte mensen) betekent niet automatisch dat eisen van die personen, die zich gekwetst voelen, dan maar ingewilligd zouden moeten worden. Als Zwarte Piet aangepast zou moeten worden (lees: niet meer zwart zou mogen zijn) zou dat betekenen dat men impliciet erkent dat er bij Zwarte Piet sprake zou zijn van racisme of een link met het
    slavernijverleden zoals de heer King e.a. dat stellen. Dat is niet zo en daarom zou men dus het verzoek (of eis) van de tegenstanders van Zwarte Piet om Zwarte Piet aan te passen ook niet moeten honoreren. Daarom heb ik daar dus geen begrip voor.(wel begrip om aandacht te vragen voor slavernijverleden of racisme, maar geen begrip om dat te gaan koppelen aan Zwarte Piet.)

    We gaan toch ook niet vragen aan de heer King of hij zijn zwarte kleur wil aanpassen. Dàt zou pas racisme zijn! En ook Zwarte Piet wil vast blijven zoals ie is.

    Tradities zou je niet moeten willen veranderen, tenzij daar goede reden voor zijn. Maar alls we alles zouden moeten gaan veranderen waaraan (in dit geval sommige zwarte) mensen zich menen te moeten ergeren of zich door gekwetst voelen is het hek van de dam en kun je bezig blijven.

    Het gaat hier dus niet om een 1 op 1 discussie waar men best rekening kan houden met de gevoelens van de ander maar om een traditie te willen veranderen op valse gronden.

    Wat als we Zwarte Piet toch zouden gaan aanpassen? Ik ben benieuwd welke nieuwe groep zich dan gekwetst gaat
    voelen….En waarom wordt Zwarte Piet NU pas zwart gemaakt door de tegenstanders? Vroeger was er ook Zwarte Piet en woonden er ook zwarte mensen in Nederland, maar ik heb nooit gehoord dat die zich gekwetst zouden voelen door Zwarte Piet.
    Dat is ze dus blijkbaar aangepraat.(door mensen zoals o.a. dhr.King)

    Als ik Zwarte Piet zou zijn zou ik al die tegenstanders van Zwarte Piet er eens flink van langs geven met de roe, in de zak stoppen en meenemen naar Spanje….;-)

  21. Piet Pekelharing op

    Het is overigens zonder meer verbazingwekkend te noemen dat sinds een beperkt aantal allochtonen het vermeende racistische karakter van Zwarte Piet en het verband tussen dit personage en het slavernijverleden en het kolonialisme aanklagen de goegemeente zich tegen hen keert en plotseling vergeten lijkt te zijn dat het Sinterklaasfeest al sinds minstens 40 jaar binnen de autochtone gemeenschap als een uiterst omstreden kinderfeest geldt.

  22. Piet Pekelharing … zeker nog nooit in Suriname of de Antillen geweest op 5 december … een Leids burger ik ben blij dat zwarte piet uit Spanje komt en niet uit Leiden

  23. Piet Pekelharing op

    Zeer goede (kinder)vriend, met de autochtone gemeenschap doelde ik op de autochtone bevolking van Nederland (de Nederlanders van ”puur” Nederlandse afkomst dus, vroeger ook wel blanken genoemd) niet de autochtone bevolking van Suriname of de Antillen.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline