Sinds vrijdag is De Buurt open. Een pop-up hotspot voor de komende drie zomermaanden. Oneerlijke concurrentie, zo vinden de horecaondernemers in het centrum. Overigens blijft De Buurt deze maandag gesloten vanwege de enorme hoeveelheid regen die wordt voorspeld.

Horeca Leiden baalt van subsidie aan pop-up buurt bij station

Leidse horecaondernemers, verenigd in de Leidse afdeling van Koninklijke Horeca Nederland (KHN), zijn boos op de gemeente. Die heeft aan de organisatoren van de pop-up buurt bij Leiden Centraal een bijdrage gegeven van zo’n 75.000 euro. Voorzitter Maarten Collée van de Leidse horecakoepel schrijft in een boze mail aan de wethouders Laudy en Strijk dat de gemeente oneerlijke concurrentie in de hand werkt met de bijdrage. Ook vindt KHN dat het proces rond de aanbesteding niet zorgvuldig is verlopen.

Volgens Collée vindt de Leidse horeca het idee van De Buurt wel goed, maar gaat het mis in de uitvoering. “Wij menen dat het concept een mooie bijdrage kan leveren aan de aantrekkingskracht van Leiden als stad. Zeker de culturele ideeën en sportfaciliteiten evenals de mogelijkheid voor bedrijven om kennis te maken met het stationsgebied, spreken ons erg aan.”

Ongelijk speelveld

Maar het huidige programma van De Buurt zorgt volgens de KHN-voorzitter helemaal niet voor extra bezoekers aan Leiden die ook in de reguliere horeca voor meer omzet gaan zorgen. “Sterker nog, De Buurt beconcurreert met dit aanbod de Leidse horeca juist. Het is gericht op de Leidenaren en heeft geen toegevoegde waarde op het reeds aanwezige aanbod in de stad. We begrijpen niet dat u als gemeente hier subsidie aan verleent. Het is maar de vraag of het concept ook gestart zou zijn zonder financiële steun van de gemeente. Hierdoor zorgt u voor een ongelijk speelveld.”

Geen gemeentegeld naar exploitatie

Collée doelt met de kritische kanttekeningen onder meer op de mogelijkheden die De Buurt biedt voor het houden van bijvoorbeeld vrijdagmiddagborrels en verjaardagsfeestjes. “Dat houdt klandizie juist weg uit de stad.” De gemeente stelt dat de organisatie zelf verantwoordelijk is voor de exploitatie en dat daar ook geen gemeenschapsgeld heen gaat. “Er is er alleen een bijdrage in de kosten voor het inrichten van het terrein tot pop-up buurt.”

Zelfde regels?

KHN blijft ondanks wekenlang overleg met de gemeente met een flinke serie vragen zitten. Zo wil de horecaorganisatie weten of De Buurt net als andere horecabedrijven en evenementenorganisatoren precariorechten en leges moeten betalen, of er markt-en stagelden in rekening worden gebracht en of alle andere regels die voor de horeca en evenementen gelden ook  aan dit evenement opgelegd worden.

Kans voor horeca

De gemeente snapt niet waar de club van Collée zich zo druk om maakt. De Buurt is volgens het college juist een mooie kans voor Leidse ondernemers. “Die lokale betrokkenheid was een belangrijk uitgangspunt in het offertetraject. We hopen op een succesvolle betrokkenheid van een deel van uw leden aan De Buurt”.

De kritiek over de financiële bijdrage wijst de gemeente ook van de hand. Zonder tijdelijke invulling aan het plein zouden er ook beheerskosten zijn geweest en bijvoorbeeld kosten voor zaken als verlichting en beveiliging. “Wij hebben ervoor gekozen om iets moois te doen voor Leiden zodat de stad in de piekmaanden nog aantrekkelijker is voor bezoekers.”

Advertentie

Economie Leiden Politiek debuurt


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×