Verkeersdrukte belangrijkste uitdaging nieuw bedrijventerrein De Boeg

Op het gemeentehuis van Oegstgeest zijn gisteravond de plannen voor het voormalige MEOB-terrein gepresenteerd. Vanaf medio 2019 openen op het nieuwe, duurzame bedrijventerrein De Boeg onder meer een bouwmarkt, tuincentrum en museumdepot. Naast enthousiasme over het duurzame karakter, waren er vooral vragen over geluidsoverlast en verkeersdrukte.

De plannen werden gepresenteerd door het Consortium A44, dat een samenwerking is tussen de verschillende bedrijven die zich op het terrein gaan vestigen. De belangrijkste boodschap van vertegenwoordiger Arjen Pels Rijcken was de groene uitstraling die het bedrijventerrein krijgt. “We worden het eerste gasloze bedrijventerreinen in Nederland”, vertelde hij enthousiast. “We zijn van plan om hier lang te blijven, waardoor we ervoor zorgen dat er niet over vijf jaar alweer onderhoud nodig is.”

Arjen Pels Rijcken over De Boeg in gepsprek met IJsbrand Terpstra

Ongeveer een vierde van het bedrijventerrein, zo’n twintigduizend vierkante meter, heeft nog geen bestemming, vertelde Pels Rijcken. Dat riep bij het D66 in Oegstgeest wel wat vragen op. “Driekwart jaar geleden stond dat deel van het terrein ook al te koop”, aldus raadslid Marlene Simoons van D66 Oegstgeest. “Wanneer is een cruciaal moment om hierover een besluit te nemen?” “Dat is niet te zeggen”, legde Pels Rijcken uit. “Voor ons is het belangrijk dat het hele stuk bij elkaar blijft en verkocht wordt aan een ondernemer die zich er wil vestigen. We hebben geen haast, maar we hopen dat het binnen 1 jaar verkocht wordt.”

Fractievoorzitter Tim van Tongeren van Progressief Oegstgeest benadrukte nog eens dat hij hoopt dat het terrein verkocht wordt aan een duurzame ondernemer, wat het bedrijventerrein een landelijke uitstraling zou moeten geven. “We hebben in de omgeving hooggekwalificeerd personeel rondlopen, denk bijvoorbeeld aan het Bio Science Park. Waarom openen we niet de mogelijkheid voor bedrijven op het gebied van duurzame fabricage om zich hier te vestigen?”, vroeg Van Tongeren zich openlijk af. “Dat kan het imago van het bedrijventerrein een heel duidelijk stempel geven.”

IJsbrand Terpstra in gesprek met Tim van Tongeren van Progressief Oegstgeest (PrO)

De voorgestelde groene geluidswal

Naast vragen over de inrichting van het bedrijventerrein, werd er ook veel gesproken over de gevolgen voor de omgeving. Zo wordt er door omwonenden gevreesd voor veel geluidsoverlast door vrachtwagens, verkeer en de naastgeleden A44. In het bestemmingsplan is de bouw van een geluidswal opgenomen, om geluidsoverlast tegen te gaan. In de huidige plannen is echter een alternatieve, met groen beplantte geluidswal opgenomen. Die wal ligt niet langs de A44, maar aan de kant van de bewoners, wat volgens Pels Rijcken zorgt voor een betere geluidsdemping. Een aantal aanwezige bewoners twijfelde daaraan, waarna het Consortium A44 heeft toegezegd nog eens met deskundigen om de tafel te gaan.

De toename van het verkeer in de omgeving van het bedrijventerrein was het laatste en belangrijkste punt van zorg. Buurtbewoner Bob van Kooten woont in de Dorpsstraat en voorziet een flinke toename van de verkeersdrukte in zijn straat. “Is er nagedacht over wie hierover na zou moeten denken?”, vraagt Van Kooten zich af. Dat is de gemeente, zo kwam Van Kooten te weten, maar inhoudelijk was er nog geen reactie omdat de verantwoordelijk wethouder er niet was. Van Tongeren van PrO heeft al wel een idee. “Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan eenrichtingsverkeer in de Dorpsstraat.” De toename van verkeer komt vooral door de aantrekkingskracht die de nieuwe bedrijven op klanten de omgeving zullen hebben.

Buurtbewoner Bob van Kooten ligt zijn bezwaren toe aan IJsbrand Terpstra

Ondanks uiteenlopende belangen en vragen, gaven alle betrokken partijen aan dat de communicatie goed is en dat er goede hoop is op een positief resultaat. In december worden de plannen aan de vereniging van omwonenden gepresenteerd, waarbij ook het Consortium A44 weer is uitgenodigd. Als alles volgens plan gaat, kan er in de zomer van 2018 vervolgens worden gestart met de bouw van de bedrijven. Medio 2019 kunnen de eerste bedrijven hun deuren openen.

Delen

Reageren is niet (meer) mogelijk.

Over de auteur

IJsbrand Terpstra

Politiek verslaggever in de Leidse regio en presentator van Politiek071.

Je bent nu offline