Leidse politiek wil ruim baan voor openbaar vervoer

4

Automobilisten in de Leidse binnenstad krijgen het de komende jaren zwaar te verduren. Parkeerplaatsen verdwijnen om plek te maken voor meer groen en een mooier historisch stadsbeeld. Parkeren doen bezoekers, maar ook een deel van de bewoners, voortaan maar in een van de ondergrondse parkeergarages. Het openbaar vervoer krijgt ruim baan, knetterende tweetakt-brommertjes worden uit de stad geweerd.

Zo maar een greep uit de conclusies die vielen te trekken na afloop van het debat over duurzame mobiliteit dat maandagavond werd gehouden in de achterzaal van Café De Vergulde Kruik in de Haarlemmerstraat. Het verkiezingsdebat was georganiseerd door Rover Holland Rijnland en de Fietsersbond Leiden e.o. Rover vertegenwoordigt de reizigers in het openbaar vervoer.

Mobiliteit moet slimmer, flexibeler, groener en veiliger was het centrale thema van de avond. Achter de tafel woordvoerders van acht partijen die in de Leidse raad vertegenwoordigd zijn. Alleen Leefbaar Leiden was niet uitgenodigd, die partij doet in maart niet meer mee aan de verkiezingen. De zaal zelf was ook al gevuld met experts. Ervaringsexperts, een aanbieder van deelauto’s, oud-directeur Boudewijn Leeuwenburgh van busmaatschappij NZH die nu een adviesbureau heeft op het gebied van mobiliteit.

Er werd gediscussieerd aan de hand van een viertal stellingen. Onder meer over het van straat halen van de auto’s in delen van het historische Leidse centrum, onderzoek naar integratie van het nieuwe busstation en het treinstation, het drastisch inperken van autogebruik en het aanleggen van fietsstroken en vrijliggende fietspaden.

CDA en VVD zijn niet tegen goed openbaar vervoer en ook niet tegen flink fietsen, maar de automobilist moet niet de stad uitgejaagd worden. Met dat laatste hebben veel andere partijen minder moeite. Streven naar een steeds autoluwere binnenstad kan in elk geval rekenen op bijval van GroenLinks, PvdA, D66 en de SP.

Een autovrij Rapenburg kan na de verkiezingen rekenen op een meerderheid in de raad zo bleek al snel. “Maar dat was vier jaar geleden ook al zo en toch is het niet gebeurd,” brengt GroenLinks-raadslid Jos Olsthoorn in herinnering.

De parkeergarages onder de Lammermarkt (open sinds 2017) en de Garenmarkt (open vanaf 2020) zijn vooral voor de bezoekers aan Leiden. “Maar,” zo zei fractievoorzitter Gijs Holla van de PvdA Leiden: “Die zijn alleen vol op zaterdagmiddag. Op alle andere momenten in de week is de bezettingsgraad veel lager. Dan kunnen ook bewoners van het centrum hun auto in de garage zetten en kunnen er op straat nog veel meer parkeerplaatsen verdwijnen.”

Fractievoorzitter Julian van der Kraats van de SP Leiden spitste de discussie met name toe op het ruimtebeslag dat alle vervoersstromen leggen op de openbare ruimte. Kritiek dat Leiden niet in busvervoer investeert, pareerde hij door er op te wijzen dat de gemeente vele miljoenen steekt in het opknappen en vooral aanpassen van busroute in de stad. Hij is er van overtuigd dat er zelfs in het drukke Leiden plek is voor alle verschillende soorten van vervoer. “We moeten daar gewoon veel creativiteit in leggen.”

Eric Krijgsman gaf de zaal mee hoe het nieuwe busstation bij Leiden Centraal er straks in zijn ogen uit moet gaan zien. Een inpandige busterminal waar reizigers overdekt naar toe kunnen lopen vanuit het treinstation. “Een ov-terminal die wordt geïntegreerd met het treinstation. De bussen op de begane grond en erboven woningen of kantoren.” Ook moet er in zijn ogen rekening gehouden worden met de groei van het aantal reizigers. Zowel autonoom als door bijvoorbeeld een toekomstige  aansluiting op Randstadrail.

Namens de ChristenUnie Leiden nam Maria Tiggelaar deel aan de discussie. De nummer 2 van de kandidatenlijst vindt vooral dat Leiden geen duidelijke keuzes maakt op het gebied van mobiliteit. “Zo worden er vele tonnen gestoken in een megacampagne om de parkeergarage Lammermarkt onder de aandacht te brengen van autobezitters in de regio, maar steekt Leiden tegelijkertijd geld en energie in een campagne om het fietsgebruik te promoten. Als je alles doet, maak je eigenlijk geen keuze.”

Bestuurslid Frits van Oosten van Rover Holland Rijnland hoopt dat mobiliteit mede door de debatavond prominent op de agenda komt bij de Leidse politici. Goede mobiliteit van deur tot deur is het doel van Rover. Met name per ov en fiets. “Daar moet je ruimte voor maken, want dat dient de duurzaamheid. Al die stilstaande auto’s, dat is toch verschrikkelijk. En of ze nou boven of onder de grond staan, dat maakt eigenlijk niet eens zo heel veel uit.”

Delen

4 reacties

  1. Inderdaad, Oostvlietpolder en Papenwegse Polder worden opgeofferd voor de VVD66 roetriool Rijnlandroute. Zinloos asfalt dat meer kapot dan je lief is. En niets oplost in de verkeersproblematiek IN Leiden. Zolang die groeiverslaafde, liberale lui in stadsbesturen en het landsbestuur zitten is het groen en de leefomgeving ten dode opgeschreven. OV interesseert ze geen bal, alleen de ongelimiteerde vrijheid voor autoverslaafd NL. Kijk naar de uitspraken van VVD’ers op twit dat de Rapenburg geen parkeerplaatsen kon krijgen omdat er een boom niet omgehakt mocht worden. Ze laten er nu 9000 rond Leiden wegkappen. Leiden, een VVD66 shithole!
    Goed is natuurlijk wel dat in de stad minder auto’s en zeker minder stinkende scooters komen. Maar dadelijk krijgt o.a. de Stevenhof hiervoor de rekening in vorm van 60.000 dieselgates, roetende vrachtwagens en gevaarlijke stoffen transporten voor terug. FIjnstof en lawaai, geofferd op het altaar van de liberale Ponzi economie.
    Eigenlijk had men ipv die onrendabele garages die door de VVD’er Van Woensel nog even voor de verkiezingen in maart 2014 er doorheen gedrukt zijn gewoon transferia buiten de stad moeten aanleggen. Met een effectief en dicht net van electrische bussen naar het centrum die afgestemd zijn op de pieken in reizigersvervoer. En het opknappen van de spoorlijn Leiden – Alphen. Leidse lucht wordt zo wat schoner.
    En wat betreft Gijs en Holla, dit keer ook positief in het daglicht, hij zat met Willem van der Pol in het team Churchill Avenue. Om de stad bereikbaar en toch autoluw te houden. Geen kans tegen de leugenachtige, neoliberale kliek in Leiden en PZH. In Voorschoten komt er het N11-West Nee Pad ter ere van deze Stevenshoffer. En dat is ook heel positief nieuws.

  2. Ik blijf het diepbetreuren dat destijds de Rijn Gouwelijn is afgebazen,wanneer wordt eens met de spoorverdubbeling Leiden-Woerden begonnen ? Dit zou zelfs in 1998 klaar zijn

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Deze site gebruikt cookies. Lees meer over onze cookies.