Aanleg ovonde bij Jan van Houtbrug begonnen

19

Qua belijning bestond de ovale rotonde bij de Jan van Houtbrug al geruime tijd, maar met de daadwerkelijke aanleg van deze ‘ovonde’ werd door de gemeente Leiden gewacht totdat er geen zwaar bouwverkeer meer vanaf de Lammenschansweg rechtdoor de Korevaarstraat in hoefde te rijden. Dat is nu het geval en dus wordt de ovonde nu gerealiseerd.

De afgelopen tijd negeerde eigenlijk al het gemotoriseerde verkeer de belijning. Automobilisten, bus- en vrachtverkeer trokken zich niets aan van de afgebeelde route en sloegen massaal direct na de brug linksaf de Jan van Houtkade op. Dat kan nu niet meer, maar blijkt in praktijk geen probleem. Lijnbussen kunnen soepel om het nieuwe knooppunt heen.

Delen
Bokkenwandeling

19 reacties

  1. F.P. Vries De

    Het moet niet veel gekker worden in Leiden den je nu echt dat fietsers en brommers/scooters zich daar aan houden het wordt in Heel Nederland alleen maar gevaarlijker elke Gemeente verzind wel iets en overal andere regels het wordt een Jan boel in Nederland van regels en rotondes, drempels, paaltjes en andere verzinsels maar het wordt alleen maar krapper en draai cirkel van vrachtwagens bussen en auto’s is in geen 40 jaar veranderd maar we zijn wel van technische tekenaars naar computer tekenen gegaan eerst bochten van 90 graden nu 45 graden en daar licht het probleem de steden zijn ook niet veranderd. Alleen Wethouders, gemeenteraden en ambtenaren hebben het krapper, smaller en gevaarlijker gemaakt door hun beslissingen en het onderbezetting van het politieapparaat is er geen tijd meer voor Bijvoorbeeld controles op verlichting het aan de goede kant van de weg rijden het afsnijden verboden in te rijden enz geen tijd voor vroeger werd er nog op gecontroleerd heb de laatste 15 jaar niet meer een bekeuring aan een fietser waar in Nederland ook zien uitdelen. De agenten op de straat hebben hun handen vol aan allerlei dingen die ze opgedragen krijgen van de Overheid en met veel minder mensen. 😭👎

  2. Een ovatonde of ovonde is een gelijkvloerse kruising in de vorm van een ovale rotonde. In België wordt het otonde of ovonde genoemd; in Nederland spreekt men van ovatonde, ovotonde of een ovonde. Soms is er sprake van een ongelijkvloerse kruising, waarbij de gescheiden rijbanen een afzonderlijke viaduct vormen of waar de gekruiste weg een viaduct is. Een ovatonde wordt vooral toegepast op plaatsen waar meerdere belangrijke wegen elkaar net niet (kunnen) kruisen en waar een ronde rotonde een te groot oppervlak inneemt.

  3. Ellonde (ellipsvormige rotonde) wellicht? Het wordt tijd dat de Taalunie zich hierover uitspreekt.;-)
    “Een ovatonde of ovonde is een gelijkvloerse kruising in de vorm van een ovale rotonde. In België wordt het otonde of ovonde genoemd; in Nederland spreekt men van ovatonde, ovotonde of een ovonde.[…]”
    ( https://nl.wikipedia.org/wiki/Ovatonde )
    .
    Leiden loopt wel wat achter: Stiens had in ons land in 2008 de primeur. Inmiddels kunnen ze overal in Nederland worden aangetroffen.

  4. Bussen, die komende van de Lammenschansweg, linksaf de Jan van Houtkade op moeten kunnen de draai niet goed of nauwelijks maken. Slecht ontwerp, niet goed nagedacht. Ook voor fietsers is de situatie niet ideaal. Misschien moeten sommige ambtenaren wat beter nadenken en wat vaker het stadhuis verlaten om te kijken hoe het werkelijk in de stad is.

    • Zoals je in het filmpje van Chris kunt zien kunnen de bussen op hoge snelheid de ovonde ronden.
      Verder is de ovonde vrijwel volledig vlak en ligt er tussen de belijning en de bestrating nog bijna een meter. Dus als je op lage snelheid met een achterwiel het stoepje meepakt is dat ook geen probleem. Ik zou zelfs zeggen: “Daar is goed overnagedacht.”

Geef een reactie

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de Leidse gemeentepolitiek en bericht daar over.

Je bent nu offline