Via Mio en Moscow at Sea vragen faillissement aan

81

De van oorsprong Leidse keten van modewinkels Via Mio verkeert in zwaar weer en heeft faillissement aangevraagd. In de komende dagen zal dat volgens eigenaar Ron van der Wild worden uitgesproken en neemt een curator het bewind over. “Dat is harde een klap. Ik ben nu zestig en daarvan ben ik veertig jaar ondernemer. Dit voelt echt heel naar. Het is een soort rouwproces”. De winkels van Via Mio blijven vooralsnog open, dat geldt ook voor de webshops van de winkelketen en het eigen merk Moscow. “Het restaurant Moscow at Sea is wel per direct dicht”, vertelt Van der Wild.

Restaurant Moscow at Sea aan de Breestraat valt ook binnen het faillissement van Via Mio en was gisteren voor het laatst open.

De winkels van Via Mio stonden altijd goed aangeschreven in de Leidse regio en gaandeweg kwamen er ook filialen bij buiten onze regio. In Lisse bijvoorbeeld, en in Hilversum en Utrecht. Twee jaar geleden opende Van der Wild zijn ‘flagship store’ in de toen net opgeleverde Catharinasteeg in het Aalmarktgebied. Geruchten dat hij daar van af had willen zien, gingen toen al de ronde en worden nu door een aangeslagen Van der Wild bevestigd.

De nieuwste winkelsteeg van Leiden won sinds de oplevering al twee prestigieuze prijzen, maar trekt nog altijd onvoldoende publiek. Met het wegvallen van Via Mio, een doorstart zit er volgens eigenaar Ron van der Wild niet in, staat een groot deel van de steeg leeg. Ook O’Shop tegenover Via Mio is al enige tijd aan het leegverkopen en vult daardoor zelfs tijdelijk extra meters met een outletshop. De winkelruimte ernaast heeft nog nooit een huurder gehad en staat leeg. 

Steeg jaren te laat opgeleverd
“Het heeft vier jaar langer geduurd voor de steeg klaar was. Ondertussen zag ik de markt veranderen en vroeg ik me af hoe ik 1.800 vierkante meter zou kunnen vullen met kleding”, zegt Ron van der Wild nu. “Ik heb daar toen op geanticipeerd door een deel te gebruiken voor het restaurant ‘Moscow at Sea’ en een deel voor Barista Café Leiden dat een deel van onze ruimte huurt. Met de pandeigenaar is afgesproken dat zij gewoon kunnen blijven, want ik trek niemand mee in het faillissement. Alleen mezelf, want ik heb er heel wat privégeld in zitten en sta ook bij de bank voor allerlei zaken privé garant”.

Tientallen ontslagen
Door het faillissement worden enkele tientallen medewerkers getroffen. Zij verliezen naast hun baan, deels ook een vertrouwde werkplek. “Sommige werken al 25 jaar bij me”, zegt Van der Wild die hoopt dat ‘zijn mensen’ snel elders aan de slag kunnen. “We hebben altijd een goede naam gehad. Mensen kregen bij ons een goede interne opleiding. Dat is wel bekend, dus als de koopkracht bij de mensen weer aantrekt en er personeel nodig is, weten de modezaken waar ze moeten kijken”.

Catharinasteeg onder de loep
Het nieuws over het faillissement van Via Mio komt ook bij centrummanager Erwin Roodhart hard aan. “Super balen voor de ondernemer en de medewerkers”. Over de Catharinasteeg zelf zegt hij dat het Centrummanagement Leiden ermee aan de slag wil: “Werk aan de winkel om te kijken wat goed gaat en wat nog beter kan”. Dat er iets moet gebeuren, valt ook op te maken uit reacties van ondernemers in het centrum: ‘Er zit gewoon niet genoeg traffic in die steeg”.

De Catharinasteeg moest het winkelrondje sluiten tussen het eerste gedeelte van de Haarlemmerstraat en de Breestraat en daarmee de winkelconcentratie rond de Aalmarkt versterken en de leegloop in de aanloopdelen van de Haarlemmerstraat en de Breestraat opvangen. Dat rondje is er nu, het publiek moet blijkbaar de weg nog vinden in dat nieuwe winkelgebied waar Via Mio bepaald niet het eerste slachtoffer is. Eerder sloten aan de Aalmarkt McGregor en Gaastra de deuren, ging V&D op de fles en is O’shop met een opheffingsuitverkoop bezig. Ook Hudson’s Bay verkeert in zwaar weer.

Delen

81 reacties

  1. “Catharinasteeg onder de loep”?
    “kijken wat goed gaat en wat nog beter kan”?
    .
    Nou, dat is simpel: begin maar eens met handhaving. De Catharinasteeg is een voetpad, maar wordt gebruikt als [brom]fietspad waardoor het er voor voetgangers niet aangenaam is.

    • Dat is het probleem helemaal niet Frits. Probleem is dat de mensen boven u hysterisch roepen ‘wat jammer’ maar ondertussen voordelig shoppen op internet.

  2. Zeer triest voor de ondernemer en medewerkers die hun nek hebben uitgestoken.

  3. Dat het restaurant Moscow at Sea gaat stoppen vind ik geen verlies. Het eten was daar niet in orde. Dat die kledingzaak in de Catharinasteeg gaat stoppen is wel heel jammer.

  4. De loop zit er niet in. Ja, door de steeg wel maar niet de winkels in. Hudsons Bay draait ook zware verliezen en gaat het einde van dit jaar waarschijnlijk ook niet halen. Ergens gaat er met dit soort prestigieuze plannen iets goed mis, en veel mensen zien dit ook van tevoren al aankomen. Maar toch gaan we gewoon door met deze geldverslindende projecten. Natuurlijk, er zijn best mensen die hier goed aan verdienen, maar die hebben na oplevering geen enkele affiniteit meer met het project. Zakken gevuld, prijs gewonnen…. Doei…..

  5. Nadat ik een keer door een brommer die door de steeg scheurde was ‘geschampt’ en nog enkele ziektes naar mijn hoofd kreeg omdat ik daar liep, vind ik de mooie steeg wat vervelend om doorheen te lopen. Het is slechts een doorgang voor jakkerende fietsers en brommers de laatste tijd. Vaak ook een ‘stalling’. Terwijl fietsen en brommeren er niet mag. Bijzonder sneu voor deze winkels, ik was er graag klant. Zeker vanwege het hier terecht vermelde vriendelijke en correcte gedrag van de medewerkers. Ik vind dit echt een enorm verlies voor de stad.

    • Francine, zoals ik hierboven schreef: de Catharinasteeg is een voetpad, maar wordt gebruikt als [brom]fietspad waardoor het er voor voetgangers niet aangenaam is. Daarmee drukte ik mij misschien te terughoudend uit. Vergelijkbare lompe reacties van [brom]fietsend tuig heb ik er ook gekregen, of nog erger, bijv. bedreigingen. De gemeente zou het [brom]fietsverbod daar en elders in de stad streng en consequent moeten handhaven, maar ze heeft blijkbaar andere prioriteiten, waaronder nadrukkelijk niet handhaving. Ik zou graag eens van B&W en gemeenteraadsleden horen waarom ze regels vaststellen waarvan de naleving niet wordt gehandhaafd.

      • Frits, aan een handhaver heb ik weleens gevraagd waarom niet voldoende gehandhaafd wordt door de hele stad. “Te weinig mensen en andere prioriteiten’ was het antwoord. Dus we moeten blijven opzij springen, schrikken van fietsers zonder licht in het donker enz… óók in die mooie, voor fietsers verboden, Catharinasteeg.

      • Een inwoner van Leiden op

        Heb het ook eens gevraagd. En dan krijg je idd het antwoord dat er te weinig mensen en andere prioriteiten zijn (o.a. gezellig een hele tijd gaan staan praten met bekenden die ze tegenkomen, gisteren nog gezien). Naar mijn weten mag je niet fietsen/brommeren op stoepen en in stegen waar een bord staat. Op de stoep bij de AH op de Hooigracht word je ook constant overhoop gereden. Doen ze ook niks aan. Heb daar werkelijk nog nooit handhavers gezien. Dus handhavers…ga daar ook eens 10 minuten staan…levert dan flink wat geld op voor de gemeentekas.

  6. Schudthethoofd op

    Dit is echt heel jammer. In de eerste plaats natuurlijk voor de oprichter en het personeel: mooie naam en goede reputatie opgebouwd – en dan vestig je vol goede moed in een nieuw stukje Leiden dat diezelfde goede reputatie nog maar moet zien te krijgen. Uiteraard is het ook jammer voor de stad. Het centrummanagement moet echt VOL aan de bak, want achter elkaar gaan goede Leidse namen naar de vaantjes: Paanakker, Via Mio, Van Kampenhout. Bij winkelketens loopt het evenmin storm: Hudson’s, Coolcat, SissyBoy, Hema, Steps, Perry, Sandwich. Wat we ervoor terugkrijgen: een “kappers”boulevard, ’t ene na ’t andere middelmatige koffietentje… Laten we zuinig zijn op onze middenstand en kopen bij de echte Leidse ondernemers: ambachtelijke bakkers, slagers en kaasboeren, gespecialiseerde verf-, boek-, schoen-, kleding- en kookwinkels. De retailnota: too little, too late. Chopchop: die pr-machine moet gaan lopen.

    • volgens mij zijn uw bronnen niet juist, en hoort Sandwich zeker niet in het rijtje thuis. Sandwich draait heel goed, u bent van harte welkom bij ons in de winkel op de nieuwe Rijn 😉

  7. Zo zonde dit. Ik ben al vanaf de opening van de winkel aan de Haarlemmerstraat vaste klant. Ik wens jullie suc6 en sterkte voor de toekomst.

  8. The Saint suit Company wenst Ron veel sterkte wij gaan ook eind van het jaar sluiten na 50 jaar

  9. Het centrummanagement heeft nog wat werk te verrichten. De dure fiets en brom steeg die de Breestraat en Haarlemmerstraat moet verbinden is niet geslaagd voor de winkeliers en grote mode ketens. Wel zijn beide straten mooie fietsen stallingen geworden om direct na stallen van brom of fiets af te slaan naar de leukste horeca gracht van Leiden de Nieuwe Rijn en Botermarkt.

  10. Zeer jammer, weer een mooie zaak minder. Helaas geldt voor het hele centrum dat regels niet worden nageleefd iz fietsverbod, parkeren van fietsen (voor je etalage). Is de handhaving verantwoodelijk voor? Nee toch heeft bovenal te maken met fatsoen en een stukje bewustwording. Ook de traffic is voor het hele cetrum niet fantastisch met de consequenties dat heel veel retailers het zwaar hebben. Ik ben benieuwd hoe het met de H&M in de Catherinasteeg gaat, weten mensen die ook opeens niet meer te vinden? Probleem gaat dus veel verder dan de catherinasteeg

  11. Dit zat er al aan te komen. Je zag het van Mijlen ver aankomen. Ik ben geen retail of horeca specialist maar als reclamemaker voelde je al aan dat het niets werd. Het restaurant mist een buiten en terras. In de zomer mis je dus alle klandizie. Daarnaast als je langs het Restaurant liep op een rustige dag zat er niemand. Oorzaak: men begon rond het middag uur al met het indekken van de tafels. Dit nodigt niet uit. In het begin borrelde ik er nog wel eens maar op één of ander manier voelde er een denkbeeldige drempel. Dat de Catharina steeg niet loopt komt omdat geen enkele winkelformule op dit moment werkt. Pessimistisch nee? Winkeliers moeten weer iets verzinnen en die huren moeten omlaag. Neem een winkel zoals CEX shop. Past perfect in Leiden. 2e hands apparatuur dat gaat zeker veel omzet genereren.

  12. Heel jammer, altijd een begrip geweest! Ik heb daar 25 jaar geleden, 5 jaar gewerkt. Begonnen in het eerste allerkleinste Via Mio winkeltje en langzaam werd Via Mio uitgebreid naar meerdere winkels. Sterkte Ron en personeel!

  13. Beste Jan, ik ken je niet, maar als mede ondernemer uit Leiden ga ik net zo lang mee als jij. Geef vooral niet op als het een beetje achter de rug is deze ellende. Dat heb je niet verdiend ook al zal je zelf weten dat je verkeerde keuzes en fouten hebt gemaakt. Toch heb je ook iets heel moois neer gezet waar je trots op mag terugkijken.
    Daarnaast wil ik even kwijt: Ik weet dat de gemeente haar best doet om ondernemers te steunen om er het beste van te maken. Als je ziet dat consument massaal hun inkopen doen op het internet, dan zou je de hoge woz belasting voor ondernemers in de stad moeten verleggen richting consument en bedrijven buiten de stad.
    Jan succes.

  14. Van Moscow at sea is het meer dan verwacht. Prijs kwaliteit was gewoon niet in orde. Via Groupon werden er nog acties gehouden om nieuwe gasten te trekken. Helaas werd als hoofdgerecht 2 hapjes kreeft en 3 frieten geserveerd. Bijbestellen kon wel maar dan was je meteen een fortuin kwijt. Gasten die met honger weg gaan komen niet terug. Wij ook niet terwijl wij vaak uit eten gaan en ook etentjes organiseren voor grotere groepen.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline