Leiden stelt parkeernorm naar beneden bij: proef rond Lammenschans

31

De gemeente Leiden gaat de parkeernormen tussentijds aanpassen. Na de zomer buigt de raad zich over een nieuwe parkeerverordening waarin de geldende parkeernormen naar beneden worden bijgesteld, maar het college loopt vast op de troepen vooruit en begint een proef op een deel van het voormalige veilingterrein van De Raad Vastgoed bij de Lammenschansweg en aan de overkant in de Lammenschansdriehoek. Hier komen (nieuwe) bewoners niet meer in aanmerking voor een bewoners- en bezoekersparkeervergunning.

Doel: het mogelijk maken van de bouw van meer woningen dan op basis van de huidige parkeernormen zou kunnen. Om overlast in de omgeving te voorkomen krijgen bewoners niet automatisch meer (recht op) een parkeervergunning.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Martine Leewis over het tussentijds verlagen van de Leidse parkeernormen.

Leiden gaat de komende jaren 8.500 woningen bijbouwen. Als er in een gebied onvoldoende ruimte is om te voldoen aan de huidige parkeernorm van ongeveer 1,5 parkeerplaats per woning dan wordt daar in de toekomst vanaf geweken om nieuwbouwprojecten toch mogelijk te maken. Afwijken van die parkeereis kan alleen in gebieden waar betaald parkeren geldt. Alleen dan kan worden voorkomen dat bewoners zonder vergunning toch in de omgeving gaan parkeren. Voor de zekerheid trekt de gemeente rondom zo’n gebied nog een cirkel van vijfhonderd meter ter verdere ontmoediging.

Delen

31 reacties

  1. Allert Goossens

    Dus … auto op t balkon plaatsen of in de gang? Gewoon ‘problem denial’. Het ene probleem oplossen en het ander creëeren. Links hobby bestuur …

  2. Emmanuël Snijers

    Ze houden rekening nu met 1,5 parkeerplek per huis en dat is nu al te weinig dat zou meer rond 1.8 moeten liggen en dan gaan ze het parkeer probleem nog verder vergroten.

    • DeHeerGroen op

      Klopt: geen enkel huishouden heeft meer 3 auto’s want we zijn met zijn allen heel serieus met het milieu bezig. Mooie ontwikkeling …. Toch? …

  3. Brian Van Der Linden

    Schandalig parkeerbeleid in Leiden…Ik woon bij lammeschans en op beschikbare parkeerplaatsen gaan ze bomen neerzetten waar al bijna nouwlijks extra plek was.. Bezoek kan al bijna de auto niet kwijt. In de weekenden alles dubbel geparkeerd.

    • Gerda de Vink

      Brian Van Der Linden hier levendaal omgeving kan bezoek alleen de auto kwijt in de hoogvliet garage en die sluit om 21uur en verder nergens, 2020 verplicht in de garenmarkt garage, we kunnen bezoekers parkeer uren inkopen maar kunnen er niets mee en telt niet voor de parkeergarage dus geen bezoek of 2.75€ per uur, verhuizen leiden uit enigste optie wil men nog bezoek familie ontvangen

      • dat lijkt me stug gerda er zijn toch veel meer betaald parkeren zones rondom de lammeschans

  4. Marianne Ammerlaan-Molenaar

    Wat een raar besluit. Iedereen wil toch minstens bezoek kunnen ontvangen? Als je er zelf gaat wonen heb je nog de keus of je wel of niet een auto wilt,(de meeste wel vermoed ik) maar ook geen bezoek? Leiden … je wilt er toch niet meer wonen??

  5. Jovanny Bos

    Het parkeerbeleid die ook uitstekend heeft uitgepakt voor de Leidse binnenstad 😂😂😂

    Zie Leidsehage en Zoetermeer hoe het ook kan

  6. Paula van Heijningen

    schandalig met dank aan Groen Links en D66 de partijen die er alles aan doen om de automobilist dwars te zitten en te pesten daar genieten ze van laatst las ik een artikel dat de fietsers wel belangrijk zijn maar de automobilisten niet alles de fietsers zo belangrijk zijn mogen ze ook belasting gaan betalen net als automobilisten wegenbelasting en mensen die flink moeten betalen voor parkeervergunningen en als je op visite gaat bij familie e.d wordt de automobilist ook flink uitgekleed dus misschien toch meer ook eens beter aan de automobilist denken dus daar vallen ook meer parkeerplaatsen onder Verder mag er ook weleens wat aan de voorrangs- regels gedaan worden fietsers hebben tegenwoordig bijna overal voorrang en hebben nog nooit van stoppen gehoord als automobilist weet je dat je moet ritsen en in laten voegen zodat iedereen ook door kan rijden denk daar eens over na Groen Links en D 66 i.p.v alleen maar de automobilisten dwars zitten. Iedereen heeft recht op respect fietsers, voetgangers en automobilisten niet alleen de fietsers

    • Petronella Van Rossum

      Paula van Heijningen ik weet er alles van! Ik woon in het centrum, betaal me suf aan een vergunning en als ik uit de avonddienst kom kan ik eerst een half uur gaan zoeken naar een plekje.Ondertussen loopt het in de parkeerput bij de molen nog niet echt storm geloof ik. Daar ligt de uurprijs hoger en betaal je na 21.00 uur nog steeds door terwijl het op straat gratis is na dat tijdstip. Daarnaast parkeerden omwonenden met vergunning altijd op het plein voor Molen de Valk maar nu moeten ze met z’n allen rondom de Oude Vest Oude Rijn gaan parkeren.
      Breek me de bek niet open over de ontbrekende visie (en samenhang) van Gemeente Leiden omtrent parkeren.Een centrumvergunning betaal je per kwartaal het bedrag wat jaarlijks voor omliggende wijken wordt gerekend.

  7. Shirley Goedhart

    Hier rekenen ze een halve auto per gezin. En sommige gezinnen zijn hier super groot en hebben soms 3 auto’s. 🥺. En het is een dood lopende straat 😂. Totaal niet logies

  8. Geert Crielaard

    Ook bij de LEAD torenflats in Leiden-Noord wordt deze parkeerbon sterk naar beneden bijgesteld.
    Omdat we niet tegen woningbouw zijn, maar wel tegen het negeren van bestaande regels en beleid willen we een referendum hierover. Daarvoor zijn steunbetuigingen nodig.
    Hoewel dat een ongelooflijk groot aantal is zullen we de komende weken nog hard aan de bak moeten om de 5000 te halen die nodig zijn om een referendum af te dwingen. Ik val jullie daarom nog een keer lastig met het verzoek zoveel mogelijk steunbetuigingen te verzamelen. Het doel van het referendumverzoek is om iedere Leidenaar de kans te geven iets te vinden van extreme hoogbouw in hun stad en het is dan ook voor voorstanders van het plan mogelijk om het referendumverzoek te ondersteunen. Deel de link (www.leiden.nl/referendumverzoeklead) dus vooral met al je familie, vrienden en collega’s die in Leiden wonen.

  9. Hans Gert

    Ik denk dat we er in de stad maar aan moeten wennen dat 4 auto’s per gezin niet houdbaar is. Meer groen, meer fietsen, meer ov en zoveel mogelijk wonen. Ik heb zelf al jaren geen auto en heb in die tijd van R’dam tot Haarlem gewerkt

  10. Geeske Brederveld op

    Vooropgesteld: Ik ben geen fan van het grootschalige woongebouw bij station Lammenschans. Maar het is inderdaad de hoogte tijd dat de stad niet meer wordt ingericht rond de auto, zeker niet met de trein zo dichtbij. In Utrecht kan het ook!

  11. Mij gaat het met die hoogbouw vooral om het principe. Je kunt geen norm over hoogbouw vaststellen, waarmee je iedereen de maat neemt. Vervolgens houdt dit college zich er zelf niet aan. Daarom heb ik dit referendum met mijn handtekening ondersteund.

  12. Waarom word het niet verplicht ondergronds te parkeren bij het realiseren van een nieuwbouw wijk. Of met hoogbouw de parkeergarage inpandig te maken eerste twee lagen of zo of denk ik gewoon te simpel

  13. Helemaal eens met Petronella, in de avond thuiskomen (Oude Singel) en in de avonden is rondrijden totdat je een een flink eind lopen van je huis plekje hebt met je dure vergunning. Dit omdat het gratis parkeren is voor (schouwburgbezoekers oa.) op de Singel. Waarom zou je dan als bezoeker (dichterbij de schouwburg zelfs) in een betaalde garage gaan staan? De garages staan leeg, de bewoners rijden rondjes….of…bewoners kunnen bovenop de kosten van de vergunning extra betaald gaan staan in de lege garages. Idioot beleid.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline