Parkeernorm tweede fase Lorentz fors verlaagd

7

De gemeente Leiden gaat de aanbesteding van het tweede gedeelte van De Lorentz tegenover station Leiden Centraal in de markt zetten. Half mei werd bekend dat Van Wijnen, dat is de bouwer van het gedeelte van de Lorentz dat later dit jaar wordt opgeleverd, het tweede deel niet gaat bouwen. De gemeente wist dat al eind vorig jaar en is sindsdien op zoek naar een nieuwe partij. Daarvoor zijn drie partijen benaderd en die hebben aangegeven interesse te hebben in het bebouwen van de hoek van het Stationsplein en het Schuttersveld.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Fleur Spijker over de (gevolgen van) de verlaging van de parkeernorm bij de tweede fase van De Lorentz.

Minder parkeerplekken voor kantoren in zeventig meter hoge Lorentztoren
Die tweede fase bestaat uit een soortgelijke plint als de eerste fase met daar bovenop een toren met 17.000 m2 kantoorruimte. In het hart van het gebouw komt een parkeergarage. Hoe groot die wordt is nog niet helemaal duidelijk, want het Leidse college heeft gisteren besloten om de parkeernorm voor het gebouw te verlagen. In de bestaande plannen was de ontwikkelaar verplicht om per honderd vierkante meter kantoorruimte met baliefunctie minimaal 1,1 parkeerplek op te nemen. Voor kantoormeter zonder zo’n baliefunctie ging het om minimaal 0,9 parkeerplek per honderd vierkante meter.

“We constateren dat de beleidsregels voor parkeren niet meer marktconform zijn voor de locatie Lorentz K5, zegt wethouder Fleur Spijker. K5 is de naam waaronder de tweede fase bij de gemeente in de plannen voor het stationsgebied staat. De marktconsultatie die de gemeente voor deze plek heeft gehouden bevestigt dat het gebouw met veel minder parkeerplaatsen af kan. Onder meer vanwege de ligging aan een belangrijk ov-knooppunt. De nieuwe norm betekent dat er maximaal 0,6 parkeerplek per honderd vierkante meter moet komen voor kantoren zonder baliefunctie en maximaal 0,75 per honderd vierkante meter voor kantoren met baliefunctie.

Mogelijk meer fietsplekken of kantoren in Lorentz
In het gebouw Lorentz K5 moet minimaal 75 procent kantoorruimte komen, zo staat in de plannen. Nu er minder parkeerplekken hoeven te komen, stijgt het percentage kantoorruimte mogelijk. Er zijn immers minder meters nodig voor de parkeergarage, maar het zou ook kunnen dat het autoparkeren deels wordt vervangen voor extra stallingsplekken voor fietsen.

Geen parkeerplekken voor overige functies
Overigens worden er in de gewijzigde plannen helemaal geen parkeerplekken meer opgenomen voor alle andere functies in het gebouw. Bijvoorbeeld voor de bedrijven die zich in de plint gaan vestigen.

Delen

7 reacties

  1. Goed plan, de garage onder de Lammermarkt staat toch nooit meer dan half vol.

    • Lopen is niet meer van deze tijd voor de moderne gemotoriseerde verkeersconsument. Misschien kunnen op die locatie hippe scootmobielen worden verhuurd, indien dit marktconform zal blijken te zijn. Daartoe zal eerst een marktconsultatie plaatsvinden en nader onderzoek worden gedaan, waarna een voorlopig rapport zal worden gepresenteerd. Vervolgens…;-)

  2. Allert Goossens

    Bizarre trend in de politiek. Nog even en de bestuurdertjes besluiten dat in 2030 de auto is afgeschaft. Leiden maakt zichzelf steeds onaantrekkelijker. Lekker doorzetten die gekkigheid.

    • Parkeerruimte groeit niet. Hoeveelheid OV ook niet. Men blijft gewoon bouwen zonder toename van OV. Hoe ziet de overheid zoiets dan, vraag ik me af…

  3. Ul Di Ver

    Als je dan tenminste ergens je fiets kunt stallen ( gratis ) zonder dat deze wordt weggeknipt.
    Leiden zonder auto’s is een failliete lokale middenstand.

    • Kees Zoller op

      voor het parkeren van je auto moet je betalen dus waarom niet voor het parkeren van je fiets? Je gebruikt tenslotte (schaarse) publieke ruimte. Voor een fiets 1/12 betalen ten opzichte van een auto lijkt mij redelijke omdat de oppervlakten van auto/fiets zich verhouden als 12/1

  4. Helemaal mee eens Kees! Misschien is betalen als je ergens te lang stil staat ook nog een optie!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline