Leidens Ontzet bevrijd van wegwerp plasticbekers

38

Leiden heeft een primeur tijdens Leidens Ontzet. Met de introductie van de statiegeldbeker trekken alle Leidse horecaondernemers gesteund door de gemeente en de 3 October Vereeniging, maatschappelijke partners en leveranciers samen op in de strijd tegen de plastic soup.

Onder leiding van het Centrummanagement Leiden zorgt werkgroep Leids Glas voor de praktische uitvoering van de maatregelen die de partijen tijdens Leidens Ontzet voor het eerst in praktijk gaan brengen. Meer prullenbakken voor het overige afval en de oproep drankjes niet van huis mee te nemen, maar aan de bar te bestellen moeten bijdragen om het feest gezellig en schoon te houden. En betaalbaar voor de ondernemers.

Statiegeldbekers in één systeem
Leidens Ontzet is het eerste evenement in Nederland waar stadsbreed met één systeem van statiegeldbekers wordt gewerkt. Wie een drankje bij een buitenbar op het Hooglandse Kerkplein bestelt, kan de lege statiegeldbeker dáár inleveren, maar ook bij de meer dan vijftig buitenbarren in de rest van de stad. 

Campagne ‘Laat me niet vallen’
De aankondiging aan alle feestgangers dat de hele stad met statiegeldbekers werkt, is verwerkt in een campagne ‘Laat me niet vallen’. Via posters in de stad, berichten en filmpjes op social media en de website www.laatmenietvallen.nl wordt Leiden alvast in een ‘wegwerp plasticvrije’ feeststemming gebracht.

Samen tegen de wegwerpcultuur
Een plasticvrije zee, dat wil iedereen. Het terugdringen van wegwerpplastic helpt daarbij. Na nauw overleg met alle evenementenorganisatoren, werd het in 2017 al voor een flink aantal evenementen die op één locatie plaatsvinden, verplicht om met eco-glazen te werken. Op initiatief van de gemeente zijn eind 2018 de eerste plannen opgestart om dit ook bij stadsbrede evenementen te gaan doen, met als eerste 2 en 3 oktober 2019.

Onder leiding van Centrummanagement Leiden is de werkgroep Leids Glas opgezet waarin gemeente Leiden, Café Vereniging Leiden, Koninklijke Horeca Nederland, 3 October Vereeniging en Leiden Marketing deelnemen. Ook het Hoogheemraadschap Rijnland, Provincie Zuid-Holland, Heineken, Grolsch en Coca-Cola hebben zich als maatschappelijke partners aangesloten bij dit initiatief. De gemeente helpt bij de invoering door samen met maatschappelijke partners projectleiding, communicatie en huur van de statiegeldbekers te bekostigen.

Aanvullend zorgt de gemeente voor meer prullenbakken, hogere leegfrequentie en een mobiele opruimbrigade aan het eind van de optocht, zodat de stad ook tijdens het evenement zo schoon mogelijk blijft.

Leidse feesten in de toekomst
Ook na Leidens Ontzet blijft er gewerkt worden met statiegeldbekers tijdens evenementen zoals de Winter Wonder Weken, Koningsdag en de Lakenfeesten. Daarnaast vraagt de Leidse horeca in het Manifest Leidse Stadsfeesten aan de gemeente om de horecaondernemers tegemoet te komen. Als reactie is het gemeentebestuur van plan om de openingstijden op 2 en 3 oktober vanaf 2020 – na inspraak – met een half uur te verlengen en mogelijkheden voor verbod op eigen drank in glas, plastic en blik op te nemen in de APV. Daarnaast verlaagt de gemeente het staangeld voor organisatoren met een evenementenvergunning dit jaar eenmalig en wordt de reiniging (aantal prullenbakken en afvalinzameling) geïntensiveerd.

Delen

38 reacties

    • Doe eens iets anders:
      “Hutspot van VEGAN haring en glutenvrije wittebrood”, wat kan daar mis mee zijn?

      Het wordt hoog tijd dat Leiden zich bewust wordt van het dierenleed dat onderdeel is van dit dommemensen feest!

  1. Bram Brouwer

    Verplicht dit ,Verplicht dat ,Verplicht zus ,Verplicht zo ,nog even dan moeten we in Leiden belasting betalen om te ademen , Leidenaren WORDT WAKKER !!!! En NEE niet om die ene euro , maar JA wel om die verplichting die ons weer door de strot word geperst.

    • Druk maken om 50 ct is 1 ding. Je kan het ook een goed idee vinden om te helpen de hoeveelheid wegwerpplastic te beperken.

    • Natalie Greven op

      Jullie hebben helemaal gelijk Chris en Bram, die Horeca bond is een walgelijk links hobbyclubje! En Heineken en Coca-cola! Linkse drankjes voor de elite! Nou ik ga gewoon 10 kilo plastic bekers kopen en dat ga ik allemaal in de Rijn gooien! Waar betaal ik anders belasting voor?

  2. Mensen die hun statiegeld beker niet inleveren is niet erg. Dan leveren anderen die bekers in.
    Als de plastic troep maar geen plastic soup wordt!
    Iedere week vis ik minstens 50 wegwerp bekers van vorige evenementen uit de grachtjes in havenwijk zuid.
    Hopelijk wordt dat de komende periode een stuk minder of nog mooier, niet een!

    • Het zijn niet alleen de plastic bekertjes. Dikwijls kun je hele plastic tassen uit het water vissen, of blikjes die voorbij komen drijven. Het is dan ook niet de maatregel voor statiegeldbekers die het verschil kan maken, wel het opvoeden van mensen in hun gedrag. Kijk eens op straat wat er aan zwerfafval ligt. Vaak genoeg door nalatig of zelfs asociaal gedrag van mensen. Verbeter de wereld, begin bij jezelf. Daar zou geen overheid voor nodig moeten zijn. Wel fatsoen.

      • Ja klopt, de gewone troep in het water zal niet verminderen. Het zal alleen schelen in minder bekers in het water maar je moet toch ergens beginnen.
        Het opvoeden van mensen die rommel op straat/water gooien kan alleen door hele hoge boetes en heel streng handhaven. Helaas is dat de enige manier die ik nog kan bedenken.

  3. het kost je niks want je betaalt een euro en krijgt die ook weer terug na afloop. en ze hebben ook pitchers dit jaar las ik. prima plan!

  4. Blikjes bier in de rugzak, lege blikjes weer terug in de rugzak.
    Gaat hier al jaren goed, wat is het probleem

  5. Waarom moet de Horeca tegemoet worden gekomen? Met een half uur later, met verlaging staangeld en met verbod op eigen drank? Waar heeft de Horeca dit aan te danken? Wat zijn de maatregelen van de Horeca zelf geweest de afgelopen jaren om de rommel en vuilnis op straat (en in het water) tegen te gaan? Ik vraag dit maar hoor, want ik begrijp het niet.

Over de auteur

Arjen Kennis

Je bent nu offline