Direct na het opzeggen van het vertrouwen in het college door de LPL werd de gemeenteraad geschorst. (Foto's: Chris de Waard).

College Leiderdorp gevallen over snelheid op Leidse Ring Noord

De Lokale Partij Leiderdorp (LPL) heeft de stekker uit het college met CDA en VVD getrokken. Het rommelde al een tijdje in de coalitie, maar een aangekondigde motie van de VVD, het CDA en de CU-SGP over de maximum snelheid op de Oude Spoorbaan in het dorp was de druppel die de emmer deed overlopen bij de LPL.

Chris de Waard (Sleutelstad) en Robbert van Cleef (Omroep West) vroegen de verschillende betrokkenen om een eerste reactie.

Fractievoorzitter Hugo Langenberg van de grootste coalitiepartij nam aan het begin van de raadsvergadering het woord en kondigde aan dat zijn partij het vertrouwen kwijt is in de huidige samenwerking. Daarop namen de twee wethouders Willem Joosten (VVD) en Daan Binnendijk (CDA) per direct ontslag en verlieten de VVD en het CDA al snel de raadzaal. Morgen start de LPL coalitieonderhandelingen met D66, GroenLinks en de PvdA.


Verslaggever Chris de Waard in gesprek met Leiderdorpse politici over de vertrouwensbreuk

Maximum snelheid
Het was vooraf al bijna zeker dat de Leiderdorpse gemeenteraad vanavond zou beslissen om de snelheid op het tracédeel Oude Spoorbaan van de Leidse Ring te maximeren op de huidige 50 kilometer per uur in plaats van de voorgenomen 70. VVD en CDA waren het eens over de snelheidsverhoging, die de doorstroom in het dorp moet verbeteren. De LPL vindt 70 kilometer per uur echter ‘niet in het belang van de Leiderdorpers’. Dat er ‘zonder met ons te overleggen’ een amendement werd ingediend over dit project dat tot een maximum snelheid van 70 kilometer per uur zou leiden was ‘de directe aanleiding om het vertrouwen in CDA en VVD op te zeggen’, aldus Langenberg.

Vertrouwen opgezegd
De Leiderdorpse wethouder Willem Joosten (VVD) wilde vasthouden aan de eerder gemaakte afspraken tussen Leiden en Leiderdorp en zou vanavond dus pleitten voor de 70 kilometer per uur als maximumsnelheid op de Oude Spoorbaan. Die 70 is overigens al een compromis. Eerder zou er 80 gereden mogen gaan worden. De Leidse gemeenteraad nam afgelopen donderdag een besluit dat de Leidse bijdrage van 26,5 miljoen euro aan de Leiderdorpse tracédelen van de nieuwe weg niet beschikbaar wordt gesteld als er op de Oude Spoorbaan 50 in plaats van 70 gereden gaat worden. Dat leidde tot een flinke spanning tussen beide gemeentes, die vanavond tot een voorlopige conclusies is gekomen.

De discussie over de Leidse Ring Noord wordt vanavond niet meer gevoerd in de Leiderdorpse gemeenteraad. Waarschijnlijk wordt die gevoerd in december. “Ik kan u beloven dat het standpunt van de LPL – 50 kilometer per uur op de Oude Spoorbaan – is in beton gegoten. Dat zal ook in december niet zijn veranderd en dan kunt u zien hoe betrouwbaar ik ben”, aldus Hugo Langenberg, die ‘erg gekwetst’ was over de uitspraak dat hij persoonlijk onbetrouwbaar is. Dat zeiden de VVD en het CDA naar aanleiding van het uiteenvallen van de coalitie. Langenberg: “Wantrouwen spreek je uit tegen de partij, niet tegen de persoon.”

Nieuwe coalitie
De LPL gaat vanaf morgen in gesprek met D66, GroenLinks en de PvdA om een nieuwe coalitie te vormen. Dat zijn drie partijen die evenals de LPL voor 50 kilometer per uur op de Oude Spoorbaan zijn. Daarmee is de Leidse Ring in één klap hét centrale onderwerp van de Leiderdorpse politiek geworden. “Er is nog geen sprake van een nieuwe coalitie”, zeggen de fractievoorzitters van de drie oppositiepartijen overigens. “Het is een optie die vanavond is geopperd en waar we met de nodige vaart naar willen kijken.”

De publieke tribune van de Leiderdorpse raadzaal was vanavond helemaal gevuld met inwoners die het debat over de Leidse Ring Noord wilden volgen. Dat debat is echter verplaatst naar december naar aanleiding van de vertrouwensbreuk binnen de coalitie.

Advertentie

Leiden Leiderdorp Politiek collegecrisisldorp


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×