College Leiderdorp gevallen over snelheid op Leidse Ring Noord

32

De Lokale Partij Leiderdorp (LPL) heeft de stekker uit het college met CDA en VVD getrokken. Het rommelde al een tijdje in de coalitie, maar een aangekondigde motie van de VVD, het CDA en de CU-SGP over de maximum snelheid op de Oude Spoorbaan in het dorp was de druppel die de emmer deed overlopen bij de LPL.

Chris de Waard (Sleutelstad) en Robbert van Cleef (Omroep West) vroegen de verschillende betrokkenen om een eerste reactie.

Fractievoorzitter Hugo Langenberg van de grootste coalitiepartij nam aan het begin van de raadsvergadering het woord en kondigde aan dat zijn partij het vertrouwen kwijt is in de huidige samenwerking. Daarop namen de twee wethouders Willem Joosten (VVD) en Daan Binnendijk (CDA) per direct ontslag en verlieten de VVD en het CDA al snel de raadzaal. Morgen start de LPL coalitieonderhandelingen met D66, GroenLinks en de PvdA.


Verslaggever Chris de Waard in gesprek met Leiderdorpse politici over de vertrouwensbreuk

Maximum snelheid
Het was vooraf al bijna zeker dat de Leiderdorpse gemeenteraad vanavond zou beslissen om de snelheid op het tracédeel Oude Spoorbaan van de Leidse Ring te maximeren op de huidige 50 kilometer per uur in plaats van de voorgenomen 70. VVD en CDA waren het eens over de snelheidsverhoging, die de doorstroom in het dorp moet verbeteren. De LPL vindt 70 kilometer per uur echter ‘niet in het belang van de Leiderdorpers’. Dat er ‘zonder met ons te overleggen’ een amendement werd ingediend over dit project dat tot een maximum snelheid van 70 kilometer per uur zou leiden was ‘de directe aanleiding om het vertrouwen in CDA en VVD op te zeggen’, aldus Langenberg.

Deze diashow vereist JavaScript.

Vertrouwen opgezegd
De Leiderdorpse wethouder Willem Joosten (VVD) wilde vasthouden aan de eerder gemaakte afspraken tussen Leiden en Leiderdorp en zou vanavond dus pleitten voor de 70 kilometer per uur als maximumsnelheid op de Oude Spoorbaan. Die 70 is overigens al een compromis. Eerder zou er 80 gereden mogen gaan worden. De Leidse gemeenteraad nam afgelopen donderdag een besluit dat de Leidse bijdrage van 26,5 miljoen euro aan de Leiderdorpse tracédelen van de nieuwe weg niet beschikbaar wordt gesteld als er op de Oude Spoorbaan 50 in plaats van 70 gereden gaat worden. Dat leidde tot een flinke spanning tussen beide gemeentes, die vanavond tot een voorlopige conclusies is gekomen.

De discussie over de Leidse Ring Noord wordt vanavond niet meer gevoerd in de Leiderdorpse gemeenteraad. Waarschijnlijk wordt die gevoerd in december. “Ik kan u beloven dat het standpunt van de LPL – 50 kilometer per uur op de Oude Spoorbaan – is in beton gegoten. Dat zal ook in december niet zijn veranderd en dan kunt u zien hoe betrouwbaar ik ben”, aldus Hugo Langenberg, die ‘erg gekwetst’ was over de uitspraak dat hij persoonlijk onbetrouwbaar is. Dat zeiden de VVD en het CDA naar aanleiding van het uiteenvallen van de coalitie. Langenberg: “Wantrouwen spreek je uit tegen de partij, niet tegen de persoon.”

Nieuwe coalitie
De LPL gaat vanaf morgen in gesprek met D66, GroenLinks en de PvdA om een nieuwe coalitie te vormen. Dat zijn drie partijen die evenals de LPL voor 50 kilometer per uur op de Oude Spoorbaan zijn. Daarmee is de Leidse Ring in één klap hét centrale onderwerp van de Leiderdorpse politiek geworden. “Er is nog geen sprake van een nieuwe coalitie”, zeggen de fractievoorzitters van de drie oppositiepartijen overigens. “Het is een optie die vanavond is geopperd en waar we met de nodige vaart naar willen kijken.”

De publieke tribune van de Leiderdorpse raadzaal was vanavond helemaal gevuld met inwoners die het debat over de Leidse Ring Noord wilden volgen. Dat debat is echter verplaatst naar december naar aanleiding van de vertrouwensbreuk binnen de coalitie.

Delen

32 reacties

  1. Het wordt hoog tijd dat de provincie Z-H aanstuurt op een fusie tussen de gemeente Leiden en Leiderdorp. De kleinburgerlijke houding van lokale partijtjes, die slechts een kleine nimby-gemeenschap vertegenwoordigen, zijn funest voor de ontwikkelingen binnen de agglomeratie. Diezelfde nimby-achterban wenst overigens wel gebruik te maken van de Leidse centrumfuncties en voorzieningen. Ongehoord.

          • Allert Goossens op

            Belang van de regio is dat in Leiden 50 wordt gereden en in Leiderdorp 70? Dit soort stadsreacties zijn dus exact waarom fusies in de randgemeenten zoveel weerstand opleveren. Het is volstrekt belachelijk dat Leiderdorp wél 70 km moet gedogen voor zelfs woningen langs de weg! Ga eens kijken bij Driegatenbrug (wijk direct over de Zijlbrug), waar bijna tegen de weg is gebouwd in een tijdperk dat 50 km/u geldt. Het gaat hier om 1 km 70 km/u rijden en Leiden hangt daar een heel plan aan op? Wie is hier nu gekke henkie aan het spelen. Leiden of Leiderdorp?

    • Een inwoner van Leiden op

      Ik begrijp Leiderdorp wel. Er wordt daar nu al veel harder gereden dan de toegestane 50 km per uur. Veel harder zelfs…niet normaal. Dus kun je bedenken hoe hard er gereden gaat worden als de toegestane snelheid 70 km per uur wordt. Is in niemands belang en gaat veel ongelukken veroorzaken.

      • Het wordt inmiddels wel duidelijk, dat de VVD. steeds meer een landeljjke partij wordt van coureurs. Eerst de weinig verheffende toestand rondom de 100/ 130 km, nu hier plaatselijk weer over 50 of 70 km. Elk argument gaat van tafel, zodra het begrip maximumsnelheid om de hoek komt. Dan geldt: hard is niet hard genoeg, het kan harder. Op naar 130 km op ALLE rondzweven in Nl.Broemmmbroemmm VVD.!!!

    • Vanaf 2002 zijn er nu 14 Leiderdorpse wethouders vertrokken. Die krijgen waarschijnlijk ook allemaal wachtgeld op kosten van de gemeenschap. Onverantwoord! Beter om die gemeente af te bouwen.

  2. Allert Goossens op

    Het was een tamelijk gênante vertoning, deze raadsvergadering. VVD Leiderdorp, tweede partij in Leiderdorp, speelde voor de zoveelste keer machtspolitiek, koos niet voor de Leiderdorpse burger, maar wilde tegen een raadsmeerderheid en vooral tegen de grootste coalitiefractie in alsnog 70 km/u. Het wilde daartoe een coup plegen en een agressief amendement indienen (zonder LPL te betrekken) in deze raadsvergadering. Niets anders dan een paleisrevolutie. Dat was het spelletje van fravo Hoenen en wethouder Joosten. Toen de heertjes hun bekomst kregen doordat LPL klaar was met het machtsspel van de VVD en de sterker uit dit college trok, waren de ad hominems niet van de lucht. Een wethouder die over Judas acties sprak omdat raadsleden hem voor de vergadering de hand nog schudden die tijdens de vergadering wisten wat ging komen, en een VVD fravo die zichzelf volstrekt belachelijk maakte met straattaal achter de microfoon. De VVD heeft grote bloedarmoede en mist visie en leiderschap. Dat is volkomen duidelijk geworden tijdens deze raadsvergadering. Zowel je eigen burger laten zitten als je coalitie opblazen omdat je perse 70 km/u wil langs de Leiderdorpse huizen gaat deze partij nog meer zetels kosten dan de afgelopen periode al gekost heeft. En terecht. De overige partijen in de raad zullen de 50 km/u gewoon handhaven. Daarmee komt de rondweg totaal niet in gevaar. Er is immers nul noodzaak noch enig nut voor 70 km/u op een stukje dat met twee rotondes slechts 1 km lang is … wat een waanzin dat in Leiden en bij twee Leiderdorpse fracties zoveel gewicht wordt gelegd in een tijdswinst van hoogstens 10 seconden …Dan ben je als politiek, zeker in deze tijd, echt de weg kwijt.

  3. Dan is twee maal twee rijstroken ook niet nodig. Er valt immers niks in te halen. Brede middenberm om illegaal inhalen te voorkomen. Rustiger voor de omwonenden ook. Je zal er maar wonen, zeg…..

  4. #ZUSTER ZEIK Ben het volkomen met je eens! Dit roep ik namelijk ook al jaren omdat het zelfde geldt voor Oegstgeest Voorschoten en Zoeterwoude! De Rijnland route word nu ook jaren later dan gepland en nog eens veel duurder aangelegd doordat verschillende colleges hun plasje erover hebben moeten doen! Iedereen wil genieten van het Leidse Centrum met zijn vele grachten horecagelegenheden, de vele evenementen het Centraal Station etc etc! Dan geldt Leiderdorp wel ineens als stadsdeel of buitenwijk maar oh jee als er project als deze zich voordoet dan is Leiderdorp ineens een echt dorp. De Randstad is een plek die constant verandering doormaakt, zoiets heet groei. Elke wijk in Leiden heeft ooit vrij uitzicht gehad op een polder en iedereen wil graag uitzicht op groen of de polder maar dat is verre van realistisch. Ben het eens dat de provincie Zuid Holland zich nu moet gaan mengen met de fusie van Leiden met de kleinere randgemeenten, want dit kan en gebeurd overal in het land en op de plek waar het echt heel erg nodig is gebeurd het nog steeds niet! Op de kaart oogt het als 1 stad maar door dit soort grappen functioneert het helaas niet zo.

    • @Van Deutekom. Weer zo’n onderbuikreactie. Geen idee van wat er speelt. Leiderdorp ligt niet dwars over die rondweg. Leiderdorp wil enkel geen 70 km/u. Uw eigen GL wethouder North is degene met de misleidende teksten. Die roept dat er al een concessie werd gedaan. 70 km/u ipv 80. Meneer North vertelt er niet bij dat die snelheid in het basisakkoord geen probleem was omdat toen nog van een tunnelbak (verzonken) tracé werd uitgegaan. Daarmee was geen zichtlijn een probleem en waren overlast door emissie en geluid al gematigd. Toen de verarmde variant er kwam van een dubbele baan op maaiveld niveau, met gewoon twee rotondes erin, is voor de meerderheid van Leiderdorp de 70 km/u van tafel gegaan. Dat is het enige ware verhaal. Dat nota bene een GL wethouder nu pleit voor hogere snelheden langs twee woonwijken en een weidevogelgebied (Boterhuispolder) toont aan hoe opportuun en weinig trouw politiek is. Leiderdorp is totaal niet tegen een rondweg, maar wel tegen 70 km/u. En laten we wel wezen. Op de lange Willem de Zwijgerlaan blijft het ook gewoon 50 km/u. Dus welk ‘probleem’ 70 km/u in Leiderdorp zou oplossen is ieder weldenkend mens een raadsel. Geneuzel over NIMBY of de zeurende regio is kansloos. Eerst het dossier kennen, dan je plasje pas doen …

      • Groenlink die Leiden North Vroembaan. Nu doorpakken en Rijnlandroute Nimbies willen 70 km/uur in roetbak. Scheelt ook een hoop stikstof in duingebied bij Katwijk. \

    • De heer Goossens schrijft hele epistels om met zijn gedram zijn gelijk te halen. Dat noemt hij dan feitenkennis of dossierkennis. In zijn geheel lees ik hierin niets terug over een bestuursafspraken die Leiderdorp vele jaren geleden al heeft gemaakt. Of legt dat in andere draden eenzijdig uit. Nu jaren later wilt men onder deze afspraken uit. Dat heet onbetrouwbaar heer Goossens. Dat de afspraken nu even niet lekker uitkomen voor een paar Leiderdorpers maakt niet dat de rest van de Leidse regio het heen en weer kan krijgen.
      .
      Om nog even op uw retorische vragen terug te komen; ”Wie is hier nu gekke henkie aan het spelen. Leiden of Leiderdorp?” Leiderdorp speelt hier gekke Henkie.

  5. Het wordt inmiddels wel duidelijk, dat de VVD. steeds meer een landeljjke partij wordt van coureurs. Eerst de weinig verheffende toestand rondom de 100/ 130 km, nu hier plaatselijk weer over 50 of 70 km. Elk argument gaat van tafel, zodra het begrip maximumsnelheid om de hoek komt. Dan geldt: hard is niet hard genoeg, het kan harder. Op naar 130 km op ALLE rondzweven in Nl.Broemmmbroemmm VVD.!!!

    • De Vroem Vroem Demagogen zijn daarin doorgaans heel standvastig, behalve als hun bouw- en vastgoedvriendjes in de problemen kunnen komen. Maar wat dacht u van GroenLinks? In Leiden voor 70 km/h, in Leiderdorp voor 50 km/m op dat deel van de rondweg. En in Zandvoort maakten ze het heel bont i.p.v. mooi groen door in te stemmen met die malle autoracerij. Zowel in Leiden als in Zanvoort dus milieu-onvriendelijke standpunten van GL. Vroem vroem, weg met groen?

  6. Een Leids burger op

    Als de meerderheid in Leiderdorp geen 70 km/u wil, had ze eerder ook niet akkoord moeten gaan met 70 km/u. Eerst akkoord gaan en later alsnog dwars gaan liggen…..: Afspraak is afspraak!Het gaat niet hier om alleen Leiderdorps belang, maar om regionaal belang. De provincie betaalt ook mee.
    De Leiderdorpse raad kan niet zomaar eenzijdig gemaakte afspraken (over die snelheid) op regionaal niveau aan haar laars lappen.Daar is dan op zijn minst nieuw regionaal overleg voor nodig. En dat geldt ook als Leiderdorp straks een nieuw college krijgt.
    Een hogere snelheid kan de doorstroming bevorderen.

    .
    Citaat:
    ¨Daarmee doelt hij(=De Leiderdorpse VV-wethouder Joosten die zich nog wel aan de gemaakte afspraak van 70 km/u wilde houden) op de doorstroming van het verkeer, de aantrekkelijk van de hele ring om het verkeer buiten het dorp goed om te leiden. Een verkeerskundig adviesbureau schaart zich wel achter de plannen van Joosten. Het bureau vindt vijftig ’totaal niet passen bij het wegbeeld en verwachtingspatroon van de weggebruiker’. Bovendien zou deze snelheid het gebruik op onveiligheid vergroten.¨
    bron: https://www.leidschdagblad.nl/cnt/dmf20191105_90312423/geen-steun-voor-zeventiglimiet-leidse-ring-noord

    Maar ja, de verkeersdes¨kundigen¨ op Sleutelstad menen het weer beter te moeten weten.

    🙂

    • Allert Goossens op

      @Een Leids burger. Stoer, meningen zonder naam. Maar enfin. Er was zelfs 80 km/u in het akkoord opgenomen, alleen was er toen sprake van een verdiepte liggen (tunnelbak) en geen rotondes. Dat is allang geleden uit het plan geschrapt, als kostenbesparing. Voor Leiden. Nu alles dus weer op maaiveld rijdt en volle geluid op de gevels staat, is 50 km/u dus een heel normale aanpassing. Doet Leiden zelf ook op de Willem de Zwijgerlaan. Een hogere snelheid op het laatste kilometertje waar de doorstroming al nooit een probleem was lost nul, noppes en nada op. Niets mis met 50 p/u op de oude Trambaan. En nu handhaven bovendien!

      • Een Leids burger op

        @ Goossens

        – Als er een iets andere inpassing komt dan in het oorspronkelijke plan betekent dat nog niet dat daarmee eerdere afspraken (omtrent die snelheid) automatisch komen te vervallen. Zo werkt het niet. Dat kan niet de Leiderdorpse raad alleen eenzijdig beslissen zoals ze nu schijnbaar denkt. Het gaat hier om een regionale zaak. Daar is dan opnieuw regionaal overleg voor nodig.
        .
        – Snelheidsverhoging moet je alleen doen waar dit ook kan.
        De Willem de Zwijgerlaan in Leiden is een drukke weg, dichtbevolkt en dichtbebouwd gebied. (zeker straks ook nog met die Lead-torens erbij.) Daarom blijft het daar 50 km/u.. Bij het betreffende stuk bij Leiderdorp ligt dat anders. Daar kan het dus wel 70 km/u worden.
        .
        – Voorzover ik begrepen meen te hebben werd die officieel toegestane 50 km/u op de oude spoorbaan niet eens gehandhaafd en reden sommigen (velen?) er toch al 70 km/u. (of in ieder geval > 50 km/u.). Dat was kennelijk al de gangbare praktijk.

  7. Een inwoner van Leiden op

    @ een Leids burger: denk je nu werkelijk dat 70 km per uur op dit kleine stukje Leiderdorp de doorstroming gaat bevorderen als de auto’s vol.op de rem moeten zodra ze de Willem de Zwijgerlaan naderen waar 50km per uur het maximum is?

  8. Het is een slechte zaak dat alle buitenwijken van Leiden een eigen gemeente bestuur hebben.
    Maar gezien het gebrek aan kwaliteit in de Leidse bestuurscultuur is het ook wel begrijpelijk dat de mensen in die buitenwijken niet staan te trappelen om zich daar bij aan te sluiten.

  9. Jammer, Leiden had morgen met de aanleg van de door allen gewenste ringweg kunnen beginnen maar De Leidse wethouder koos voor een chantagemiddel om zijn doel, 70 km/uur op de laatste 800 meter, te realiseren. Een gemiste kans. Blijk van onervarenheid en te hoge ambities?

  10. De LPL zegt dat ze met haar standpunt opkomt voor het belang van de Leidersdorpers. Dat is onjuist. Veel Leiderdorpers zijn voor dit LRN Kaderbesluit. Ze zijn niet per se tegen de 50 km/uur maar zijn wel tegen het uitstel en mogelijke afstel, door het terugtrekken van de financiering door Leiden, van de voor heel Leiderdorp broodnodige inpassingsmaatregelen die in het Kaderbesluit opgenomen zijn. Door het late en misschien onredelijke ultimatum van Leiden en daarna het opblazen van de Leiderdorp coalitie door de LPL dreigt het robuuste LRN plan opgeofferd te worden aan deze lokale 50/70 kwestie. De LPL heeft hiermee het budget van 26,5 miljoen voor het Leiderdorpse LRN deel op losse schroeven gezet. De 50/70 kwestie is slechts voor een kleine groep Leiderdorpers relevant omwille van gemeende beperking van uitzicht van slechts een klein aantal huizen in de Leyhof. Echter geluidsoverlast en verkeershinder voor veel Leiderdorpers is ernstiger dan een onderbroken uitzicht op de polder voor een paar huizen. Wat er ook gebeurt het verkeer uit en naar Leiden, dat nu al overlast veroorzaakt, blijft toenemen. Een goede oplossing voor Leiden en Leiderdorp lijkt verder weg dan ooit. Een lokaal belang lijkt nu te prevaleren boven het algemene belang van Leiderdorp en Leiden. Dit is te betreuren. Het zou zo maar kunnen dat er straks alleen verliezers zijn.

    • Toon Driessen op

      Eens met Witte:
      LPL heeft met het naar huis sturen van het college, het openlijk gokken met de bijdrage uit leiden en de
      50-70 discussie ervoor gezorgd dat er een zeer diepe politieke crisis is ontstaan in leiderdorp. Lijmen heeft vrees ik geen zin in combinatie met de de heer Langenberg in de raad. De sfeer in de raad is dermate verpest dat het hem zou sieren dat hij omwille van de voortgang en het algemeen belang de eer aan zichzelf houd.

    • Een Leids burger op

      Bovendien wordt op het betreffende stuk nu soms ook al harder gereden dan toegestaan.
      Uit het geluidsfragment met de heer Langenberg (LPL) blijkt duidelijk dat het al vaker ¨rommelde¨ in de oude coalitie en dat dit (50-70 km/u) nu blijkbaar de druppel was die de emmer deed overlopen. Kortom: LPL zocht een aanleiding om de boel op te blazen en dat is gelukt…….

  11. Toon Driessen op

    Rommelen doet het altijd als je een samenwerking aangaat! En dat is niet erg.

    Meer dan 75% van de automobilisten rijdt te hard over de spoorbaan (gemeten door smiley borden).
    Record staat op 179 km p/u!!!! Gemeten tussen brug dwars watering en koeien rotonde.

    Verder heeft/had Langenberg veel te vroeg kleur bekend door enerzijds een burger raadslid uit de ovaal toe te laten in de fractie van LPL en anderzijds door de belofte te maken in eerder raads bijeenkomsten dat 50 km p/u “gebeiteld staat in beton”. Er was geen redden meer aan.
    Als langeberg slim was geweest dan was hij voor het raadsbesluit in Leiden (14-11) naar Leiden gegaan en had hij daar uitonderhandeld 50 km p/u. (het momentum lag toen echt aan zijn kant).
    Dan had iedereen zijn zin en een rondweg gehad met de juiste inpassingen en financieringen.

    Maak me alleen zorgen om de geluidsdruk bij de dijkwacht en de ovaal. Die zouden wel eens heel erg tegen kunnen vallen. Bij driegatenbrug reeds meer dan 70 db=24uurs gemiddelde (74 db). Staat al jaren in de top 5 landelijk van hoogste gemeten geluidsdruk op gevel. In de driegatebrug zijn ze pislink om wat LPL heeft gedaan.
    Ovaal kan daarbij komen als er geen inpassingsmaatregelen worden getroffen. Deze mensen hebben een tuin aan de straatzijde. Bij 50 km p/u en geen maatregelen kan je die echt opdoeken. (politie heeft aangegeven, mede door personeelstekort, dat ze niet gaan handhaven)
    De oude spoorbaan is een racebaan en dat wordt het nog meer met twee x twee banen.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Je bent nu offline