Leiden start met Ja-stickers voor ongeadresseerd reclamedrukwerk

45

Inwoners van Leiden die in de toekomst reclamefolders in de bus willen, moeten dat aan gaan geven met een Ja-sticker. Wie geen sticker plakt, krijgt voortaan alleen nog huis-aan-huisbladen en bewonersbrieven van de gemeente. Al het andere ongeadresseerde drukwerk mag dan niet meer worden bezorgd. Leiden kiest daarmee voor het zogenaamde ‘Amsterdamse model’.

De hoofdstad voerde de Ja-sticker per 1-1-2018 in en Leiden heeft even aangekeken hoe dat uitpakte. Procedures die werden aangespannen zijn door de gemeente Amsterdam gewonnen en dus staat de weg nu open voor het verder uitrollen van de maatregel die vooral papierverspilling tegen moet gaan.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Yvonne van Delft over het invoeren van een Ja-sticker voor wie wel reclame in de bus wil.

Voordat de maatregel wordt ingevoerd kan iedereen de komende zes weken een zienswijze indienen op de Leidse Afvalstoffenverordening 2020 waarin de nieuwe regel is opgenomen.

Delen

45 reacties

  1. Utrechtse model spaart nog meer bomen en afval. Daar moet je ook stickeren om huis-aan-huis-bladen te blijven ontvangen. Ongeadresseerde niet-commerciële uitingen (politieke propaganda, het woord gods etc) zijn gevrijwaard, helaas.

  2. Jan Dool

    De laatste maand krijgen we al geen enkele reclame folder in de brievenbus en ook niet het Leids nieuwsblad. Dus waar gaat dit over eigenlijk. Wij willen gewoon folders en geen gedoe met stickers.

  3. De Postcodeloterij houdt zich er in ieder geval alvast niet aan. Ze gaan gewoon lekker door met je maand in maand uit rot te spammen met hele pakketten papier waar je nooit om gevraagd hebt. Meerdere telefoontjes met de vraag om ermee te stoppen op je adres helpt niet.

  4. Een Leids burger op

    Een Ja-Nee sticker was voor wel huis-aan-huis bladen maar geen reclame troep.
    Ik heb zelf al jaren een Nee-Nee sticker op de brievenbus en dat werkt over het algemeen ook prima. Al krijg ik een enkele keer toch wel eens reclame rotzooi met de beschrijving :¨aan de bewoners van¨ en dan straatnaam en huisnummer.

  5. Frans van der Reijden-Chen op

    Op zich is een ja sticker een goed initiatief maar of er papier wordt bespaard is nog maar de vraag.
    De reclame folders worden aangeleverd op basis van het aantal huisnummers in een wijk.
    Er wordt, voor zover ik kan beoordelen, niet geregistreerd hoeveel huisadressen een Neen/Ja of Neen/Neen sticker hebben.
    Ik zie dan ook met grote regelmaat hele stapels reclamefolders met hun plastiek verpakking en huis aan huis kranten in de papierbak verdwijnen.
    Als de bron niet wordt aangepakt heeft een ja sticker geen enkele zin.
    Distributeurs van reclame folders zouden verplicht moeten worden om te registreren hoeveel ja stickers er zijn binnen een wijk en daar de productie op afstemmen.
    Hetzelfde geldt voor huis aan huis bladen met betrekking tot de Neen/Neen sticker.

    • Onjuist! De verspreiders (nu voornamelijk Spotta) inventariseren regelmatig hoeveel stickers er op de brievenbussen zitten.
      Alhoewel ze die inventarisatie wel door de bezorgers laten doen, dus of dat helemaal betrouwbaar is….

  6. Nou, ik heb al geruime tijd de ja/ja sticker op mijn bus, maar al geruime tijd zie ik geen reclamefolders meer, omdat de bezorgers zo achterlijk zijn en denken dat t blijkbaar een nee/ja sticker is… Meermaals geklaagd bij Spotta, maar die doen er ook geen reet aan en sinds een paar weken ontvang ik van de Schakel inmiddels ook geen reclame meer…

    • KILLRDEVIL, van de Schakel krijg ik al jaren niks meer. Zelfs na steeds maar weer naar ze mailen, geven ze geen enkele reactie.Spotta doet er in onze wijk wel iets aan als je een klacht indient. Leids nieuwsblad wordt ook niet bezorgd 🙁

  7. Ik zou ook heel graag een sticker willen hebben waarmee ik de de ‘aan de bewoners van dit adres’ buiten de deur kan houden. Doorgaans is dit de zeer agressieve en irritante reclamefolder van de postcodeloterij. Wat een ongelofelijk rotbedrijf is dat!

  8. Parbhawatie Raghoebar

    Altijd de goeie eruitwerken en dan met eindejaarskaarten rondlopen en geen enkel deur gaat open. En dan nog de vaste/trouwe bezorgers de wijk afpaken en maar klagen. Logisch niemaand wil werken, ook dagbesteding niet. En nu allemaal eisen niet vragen of ik hun een pakketje heb. Dan zo zielig!!!Omdat het december voorbij is

    • En deze, nog zo’n notoire spammer, kun je ook uitschrijven: https://www.bankgiroloterij.nl/klantenservice/uitschrijven.htm Maar het neemt niet de kern van het probleem weg, namelijk: waarom moet een consument allerlei omslachtige en tijdrovende handelingen verrichten om af te komen van ongevraagd en ongeadresseerd reclamedrukwerk? Waarom laten zowel de EU als de regering het afweten op dit punt v.w.b. het opstellen van wetgeving terwijl er wel voor geadresseerde/op naam gestelde reclame zogenaamde opt in regelgeving geldt? Het is inderdaad zoals een Leidse burger zegt, via een slinkse methode door het ongevraagde reclamedrukwerk expres niet op naam te stellen omzeilen dit soort direct mailbedrijven en loterijen de algemene opt in wetgeving van de EU en de lidstaten. Die juridische lacune moet worden opgevuld.

Laat een reactie achter

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 107.5 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline