Met de aanstaande heropening van de terrassen op maandag 1 juni heeft Centrummanagement Leiden een herstelplan gepresenteerd en een nieuwe campagne gelanceerd. Via de website www.leidenopen.nl kunnen bezoekers van Leiden zien waar het druk is en wordt duidelijkheid gegeven over de richtlijnen rondom het coronavirus. Het herstelplan moet ervoor zorgen dat de Leidse economie weer op gang komt.
De campagne, die maandag wordt gelanceerd, is in eerste instantie gericht op de horeca en wordt later uitgerold naar andere sectoren. Horecaondernemers kunnen gratis een pakket ophalen met posters, tafelkaarten en bordjes waarmee de beschikbaarheid van tafels aangegeven kan worden. Verder is er een druktemeter op de website waarmee te zien is hoe druk het is op bepaalde plekken in de stad. Daarvoor zijn de afgelopen dagen op een aantal punten op de Haarlemmerstraat, Nieuwe Rijn en Visbrug druktemeters geplaatst. Deze sensoren tellen het aantal mensen dat langsloopt zodat kan worden vastgesteld hoe druk het is. De privacy van voorbijgangers wordt gewaarborgd omdat ze bij de metingen niet identificeerbaar zijn.
Herstelplan met dubbelzinnige titel
Naast de campagne heeft het centrummanagement in samenwerking met Cultuurfonds Leiden en Leiden Marketing een herstelplan opgesteld om de economie weer op gang te helpen. Het plan met de dubbelzinnige titel: ‘Zomer in Leiden, met afstand de beste’ bevat campagnes, programmeringen en veiligheidsinitiatieven. “Met dit herstelplan zorgen we er voor dat Leiden, inclusief de binnenstad, ondanks de bijzondere situatie, een mooie en levendige zomer tegemoet gaat”, zegt Centrummanager Gijs Holla tevreden.
Wat een mooi plan! Hierdoor kunnen ondernemers en cultuurmakers initiatieven ontplooien en Leidenaren weer genieten van al het moois van Leidse bodem. (En leuk dat zoveel elementen uit ons pamflet ‘De Leidse Zomer’ hierin terugkomen😉) Het wordt een mooie Zomer in Leiden! https://t.co/1Y9hF2cQ01
— IJsbrand Olthof (@IJsbrandOlthof) May 29, 2020
Eerder deze week riep een meerderheid van de gemeenteraad in een pamflet op tot een levendige en verantwoorde zomer met veel activiteiten die wel mogen in coronatijd. Ondernemers moesten daarvoor meer ruimte krijgen en cultuur, sport en bewegen kon zodoende op een ‘corona proof’ manier plaatsvinden. Het plan stuitte op kritiek van bewonersverenigingen die vrezen voor teveel drukte in de stad. Toch zitten er in het herstelplan volgens D66-raadslid en een van de initiatiefnemers IJsbrand Olthof elementen van het pamflet in het herstelplan. “Hierdoor kunnen ondernemers en cultuurmakers initiatieven ontplooien en Leidenaren weer genieten van al het moois van Leidse bodem”, schrijft hij op Twitter. “Het wordt een mooie Zomer in Leiden!”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907