Ondernemers op bedrijventerrein Rooseveltstraat in Leiden Zuid vrezen ‘levensgevaarlijke situaties’ door de nieuwe fietsstroken die de gemeente Leiden er eind volgende maand gaat aanleggen. “Dit moet écht teruggedraaid worden”, stelt Ruud Breedveld, die het woord voert namens 32 ondernemers in de straat.
Verslaggever Rolf Eijgenraam sprak Ruud Breedveld, die een deel van de ondernemers aan de Rooseveltstraat vertegenwoordigt.
De gemeente Leiden gaat de Rooseveltstraat in het Bos- en Gasthuisdistrict eind volgende maand opnieuw asfalteren. Daarbij worden meteen fietssuggestiestroken aangelegd aan weerszijden van de weg. Het gaat dan om stroken van rood asfalt die direct aan de weg grenzen.
Bedrijven
Geen goed idee, vindt Breedveld. Sleutelstad sprak hem in het kantoor van de zaak die hij een aantal jaar geleden verkocht, nu Smederij & Constructiebedrijf H. Pelgrim. “Er komen hier vrachtwagens van soms wel twintig meter lang die stalen balken van veertien meter lang afleveren, die moeten achteruit insteken en staan vervolgens langere tijd dwars op het wegdek. Op een bedrijventerrein is dat normaal. Wanneer die fietsstroken er komen, moet je je dus voorstellen dat zo’n wagen dwars over het fietspad staat.”
Breedveld erkent dat er al fietsers op de Rooseveltstraat rijden en dat vrachtwagenchauffeurs en autoverkeer altijd op dienen te letten voor deze medeweggebruiker. Maar hij stelt daarbij dat het nú duidelijk is, zonder de rode stroken, dat de fietser alert moet zijn omdat hij of zij zich op een bedrijventerrein bevindt. Daardoor is een fietser volgens hem vanzelf alerter dan op een andere weg.
Doden
Wanneer de stroken wel worden aangelegd, ontstaat er volgens Breedveld een vorm van schijnveiligheid. “Bij zo’n suggestiestrook denkt die fietser: ‘Ik heb schijt aan alle in- en uitritten die hier liggen en ik ga met een noodgang van de ene naar de andere kant.’ Dat zorgt voor levensgevaarlijke situaties.” Het zit hem hoog: “Ik ben echt bang dat hier doden gaan vallen.”
Over de communicatie vanuit de gemeente Leiden is Breedveld allerminst te spreken. “De gemeente geeft niet eens antwoord op de vragen en zaken die wij bij haar aankaarten. Ze doet waar zij zin in heeft. Ik vind dat de gemeente, wanneer zij dit écht gaat doen, voor elk ongeluk verantwoordelijk is.”
Beter dan niets
De gemeente Leiden kan zich niet vinden in de vrees van de ondernemers dat een fietsstrook de situatie alleen verergert. “De positie van de fietser duidelijk zichtbaar maken op het wegdek, komt de verkeersveiligheid juist ten goede”, laat een woordvoerder van de gemeente weten in reactie op de zorgen van de ondernemers. “Desondanks is het nog steeds geen ideale situatie omdat fietsers gemengd blijven rijden met gemotoriseerd verkeer. Maar voor de korte termijn is het toevoegen van de fietssuggestiestroken op de huidige rijbaan beter voor de verkeersveiligheid dan helemaal niets doen.”
“Er wordt al relatief veel gefietst op de Rooseveltstraat in de huidige situatie, de weg is op dit moment niet veilig. Dit blijkt ook uit de ongevallencijfers van de afgelopen jaren voor deze straat. Volgens de landelijke ontwerprichtlijnen is het bij drukke doorgaande verkeerswegen met een snelheidsregime van 50 kilometer per uur altijd wenselijk om fietsvoorzieningen te realiseren om zo de verkeersveiligheid te vergroten”, verklaart de gemeente het besluit de fietspaden aan te leggen.
‘Geen bescherming’
De Fietsersbond geeft echter te kennen geen voorstander te zijn van de fietssuggestiestrook, omdat deze volgens de belangenbehartiger geen bescherming biedt aan fietsers. Volgens de bond gaat het om een ‘nepfietsstrook’, omdat automobilisten er ongestraft kunnen stoppen en er zelfs op kunnen parkeren.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907