De laatste donderdag van januari staat poëzie centraal op de Nationale Gedichtendag. Er worden vergaderingen, kringgesprekken en radio- en televisie-uitzendingen mee geopend. Bij Index Poetry staat de dichtkunst het hele jaar door op één. Een walhalla voor liefhebbers van de woordkunst. Zesduizend titels op de planken en in Leiden klimaatneutraal bezorgd.
Van de coronawinter heeft Christiaan van Minnen, eigenaar van Index Poetry, zakelijk gezien niet heel erg veel last. “Het gaat heel erg goed met de belangstelling voor de poëzie. Het is natuurlijk wel een nadeel dat de winkel dicht is. We zijn echt zo’n winkel waar mensen van alles vinden wat ze niet verwacht hadden. Dat proberen we op te vangen door online boeken aan elkaar te ’taggen’. Zodat je van de ene poëzievorm naar de andere kunt overspringen. Online bestellen en bezorgen heeft een hele grote vlucht genomen.”
Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Christiaan van Minnen, eigenaar van boekhandel Index Poetry over boeken verkopen in tijden van corona.
Zelfs de plotselinge sluiting, twee weken voor kerstmis had geen fataal effect. “We hebben veel cadeau-artikelen en mensen kopen dat ook online.” Niet alleen voor onder de kerstboom is zijn ervaring. “Ik denk dat mensen elkaar ook vaker tussendoor een cadeautje sturen. Als een hart onder de riem.” Bestellingen in Leiden brengen Van Minnen en zijn medewerkers rond met de elektrische bakfiets. “Buiten Leiden sturen we het op, maar in de stad bezorgen we vaak nog dezelfde dag.”
‘Lokaal kopen’
“Bovendien zijn we niet afhankelijk van de poëzie”, voegt Van Minnen toe. “We hebben ook een bedrijf in wetenschappelijke vakliteratuur en studieboeken en dat loopt allemaal gewoon door. Al is de verzending soms wat gecompliceerder.” Hij ziet wel dat ondernemers in andere sectoren meer problemen hebben. “Voor de horeca is het echt een drama. Toch maken moeilijke tijden vaak ook het beste in mensen wakker. Je ziet mensen stuiteren van energie die allerlei mooie oplossingen bedenken om bij hun klanten in beeld te blijven.”
Aan goede tips voor collega’s waagt Van Minnen zich niet gauw. “Ik heb nergens het wiel in uitgevonden. Volgens mij is in beeld blijven belangrijk. Verder roep ik ondernemers die het niet meer zien zitten op om contact op te nemen met Centrummanagement Leiden. Zij hebben mogelijkheden om hulp te bieden, ook bij psychische problemen. En daar hoeft niemand zich voor te schamen. Gelukkig zie ik ook veel onderlinge solidariteit bij ondernemers en het ‘lokaal kopen’ slaat ook online erg aan. En als je dat dan ook nog klimaatneutraal kunt bezorgen, snijdt het mes aan meerdere kanten.”
Dichtwedstrijden
Wat wel node gemist wordt door Van Minnen is het echte contact met klanten in de winkel. Niet alleen degene die komen rondsnuffelen, maar ook de culturele evenementen met publiek. “Dan gaat alles aan de kant en kunnen er 45 klapstoeltjes in de winkel. We hebben de leukste dingen gehad in onze winkel. Van kamermuziekconcerten tot poëziepresentaties tot dichtwedstrijden en open podiumavonden waar iedereen zeven minuten mocht voorlezen. Dat is zo leuk. We zien er enorm naar uit om dat weer te gaan doen.”
Deze maanden interviewt verslaggeefster Gerry van Bakel elke week een ondernemer uit Leiden of de buurgemeenten over hoe hij/zij de coronawinter doorkomt. Heb je een tip? Mail naar redactie@sleutelstad.nl.
Cultuur Economie Leiden Maatschappij coronawinter ondernemer Week van de OndernemerSleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907