Het voucherfonds is ook voor Leidse reisorganisaties hard nodig. Tot nu toe hebben ze het zonder gered maar voor Riskja Travels moet het er voor de zomer echt zijn. De druk op reisorganisaties om uitgegeven vouchers terug te betalen aan de klant neemt een jaar nadat nagenoeg alle reizen geannuleerd werden, toe. Leidse reisorganisaties doen er alles aan om het hoofd boven water te houden en waar mogelijk van de nood een deugd te maken, maar de reissector kijkt reikhalzend uit naar het beloofde voucherfonds.
Dit voucherfonds is een kredietregeling gericht op pakketreizen van reisorganisaties. Reisorganisaties die onvoldoende financiële middelen hebben omdat nieuwe boekingen achterblijven en veel reizigers nog een voucher hebben, kunnen via dit fonds een aanvullende lening krijgen van de overheid. Het plan wacht nog op goedkeuring van de EU, maar naar verwachting kan er vanaf mei beroep worden gedaan op deze regeling.
Djoser rondreizen
Het Leidse Djoser is expert in de organisatie van verre reizen en biedt al ruim vijfendertig jaar meer dan tweehonderd verschillende reizen naar zo’n honderd landen aan. Ook voor hen was het een lastig jaar, bevestigt directeur Herman van der Velde. “Zoals bij veel organisaties in deze branche het geval is, zijn er heel veel reizen geannuleerd en hebben veel klanten meteen omgeboekt naar een nieuwe reis later dit jaar,” aldus Van der Velde. “Daarnaast hebben wij natuurlijk ook vouchers uitgegeven toen de coronacrisis uitbrak en er bijna niets meer kon of mocht. Die vouchers zijn inmiddels voor het grootste deel terugbetaald en klanten die nog een restitutie willen, krijgen dat van ons.”
Ondanks een annus horribilis waarin geen verre reizen konden worden georganiseerd, heeft Djoser vooralsnog geen probleem om de klant zijn geld terug te geven. “Het was alsnog mogelijk om een aantal reizen binnen Europa te kunnen uitvoeren,” vertelt Van der Velde. “Bovendien hadden wij het geluk dat wij de coronacrisis zeer gezond in gingen, waardoor we genoeg vlees om de botten hadden om er doorheen te komen.”
Omdat veel collega-ondernemers en bedrijven zelfs met staatssteun, die luxe niet hebben, gaat de overheid een voucherfonds oprichten om noodlijdende reisorganisaties financieel uit de brand te helpen. Djoser kon met behulp van een reeds toegekende staatssteunregeling (NOW) klanten hun geld teruggeven. Voor Van der Velde was dit ook heel belangrijk. “Klanten hebben het recht om hun geld terug te krijgen, dus dat moet dan ook direct in orde gemaakt worden,” stelt hij. “Als klanten vervolgens zien dat zij deze organisatie kunnen vertrouwen, dan komen zij terug. Zo behoud je je klantenbestand.”
Hoewel hij er zelf dus geen beroep op hoeft te doen, moet het voucherfonds er wel komen volgens Van der Velde. “Voor sommige reisorganisaties is dit fonds belangrijk en noodzakelijk om het hoofd boven water te houden en de klant tegemoet te komen. Zodra er groen licht is, gaat dit fonds een groot verschil maken voor veel ondernemers in de reisbranche,” verzekert Van der Velde.
Riksja Travel
Eén van de reisorganisaties waarvoor het voucherfonds een wezenlijk verschil zou maken, is de Leidse reisorganisatie Riksja Travel. Deze organisatie werd opgericht in 2000 en doet wereldwijd zo’n vijftig bestemmingen aan. CEO Fenny Koppen hoopt vanaf juni een beroep te kunnen doen op het voucherfonds. “Het zou heel fijn zijn als het voucherfonds snel geregeld is, zodat we wat meer financiële armslag houden,” aldus Koppen. “Gelukkig hebben wij niet ontzettend veel vouchers uitgegeven voor de komende maanden. Voorlopig hebben we dus geen acute problemen en kunnen wij onze reizigers zoals afgesproken netjes terugbetalen.”
Voor de zomer – het hoogseizoen voor Riksja Travel – is dat echter een ander verhaal, maar tegen die tijd verwacht Koppen dat het voucherfonds up and running is. “Het merendeel van onze vouchers betreft reizen in de zomer, maar als het goed is, kunnen we het grootste deel van het voucher-geld dan uit het fonds lenen. Wij willen financiële zekerheid realiseren en daarvoor moeten wij in ieder geval de mogelijkheid hebben om gebruik te maken van dat fonds,” aldus Koppen.
Waar Djoser met eigen middelen een heel eind kwam, had reisorganisatie Riksja. Zonder de NOW en TVL-staatssteun had de organisatie de coronacrisis niet overleefd. Ook is de hele organisatie omgegooid. “Voorheen bestond ons team uit honderdtwintig medewerkers en dat zijn er nu nog tachtig,” vertelt Koppen. “Dat reductieproces is wel prettig gegaan, we hebben gelukkig geen gedwongen ontslagen gehad. Omdat wij een vertrekregeling hadden, konden mensen zelf aangeven of ze weg wilden en we hebben de tijdelijke contracten opgezegd. Het was uiteindelijk een redelijke oplossing voor iedereen.”
Tijdens deze heftige periode besloot het Riksja-team om niet bij de pakken neer te blijven zitten en de coronacrisis een gulden randje te geven. “Door de uitdunning van het personeel zijn we efficiënter geworden,” meent Koppen. “Daarnaast zijn we aan de slag gegaan om ons Europa-product vorm te geven en ons aanbod uit te breiden. We kunnen onszelf inmiddels heuse Europa-experts noemen waar dat voorheen bijzaak was. Op deze manier willen wij sterker uit de crisis komen dan we erin zijn gegaan.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907