De werkzaamheden rondom het centraal station zijn nog lang niet klaar. Het stadsbestuur heeft de grove plannen bekend gemaakt voor de toekomst van het gebied. En er gaat veel veranderen. Zo komt het busstation er totaal anders uit te zien en worden er nog eens meer dan duizend woningen de lucht in gebouwd. Daarnaast krijgen de straten veel groen, weinig auto’s en geen bussen. “Het was echt een puzzel, maar er gaat hier heel veel gebeuren”, zegt bouwwethouder Fleur Spijker.
Al jaren is de gemeente bezig met het ontwikkelen van het stationsgebied. In 2012 werd dat vastgelegd in een stedenbouwkundig plan. Meerdere bouwprojecten zijn sindsdien al van start gegaan, maar lang nog niet alles. De achterliggende visie is nu aangepast. De komst van woningen blijft, maar veel eerdere ideeën gaan niet door.
Het busstation blijft op dezelfde plek, maar wordt volledig vernieuwd: er komt een dak op. Daardoor kunnen mensen binnen wachten en komt er de mogelijkheid om vanaf het treinstation in een keer door te lopen naar de bussen. Bovenop het busstation komen kantoren en woningen. Het busplatform moet zodoende overzichtelijk en efficiënt worden. De bussen zelf zullen een andere route gaan rijden. Die gaan niet meer over de Stationsweg richting de binnenstad.
In de plannen voor het stationsgebied is de auto te gast. De Stationsweg en de Steenstraat moeten een groene loper worden waar auto’s maar in beperkte mate welkom zijn en bussen helemaal niet rijden. De bedoeling is dat er zo een ‘hoogwaardige entree van de stad’ ontstaat. Doorgaand fietsverkeer kan een andere route nemen waardoor het totale fietsverkeer beter gespreid wordt over het gebied.
Anders dan in de vroegere plannen wordt de entree van de stad, de twee stationspleinen, ‘maximaal groen’ volgens duurzaamheidswethouder Ashley North. “Ze worden omzoomd met bomen.” Het moet op deze manier een aantrekkelijk gebied worden waar mensen elkaar ontmoeten en blijven hangen. Er wordt daarvoor zelfs een blok minder bebouwd dan in eerdere plannen. Helemaal klimaatneutraal wordt het niet. Dat is door de hoge dichtheid en de al bestaande gebouwen niet meer mogelijk.
Deur
Naast een vernieuwd busstation en veel groen, moeten er ook veel woningen komen. De inschatting is op dit moment zo’n duizend tot twaalfhonderd. Dat gebeurt onder meer op de plek van de oude busremise van Connexxion, die de gemeente in 2018 aankocht. Verder wordt de Morspoort omgevormd tot een plek voor woningen. Daar tussenin, bij de Trafolocatie, het Morssingelblok en het Rijnsburgerblok wordt wonen gecombineerd met op de eerste etages onder meer kantoorruimte.
Het zullen massieve gebouwen worden die flink de lucht in gaan. Het stadsbestuur wil echter niet dat je er in de historische binnenstad te veel van merkt. Daarom hebben ze een maximum ingesteld van zeventig meter. Of dat echt het plafond wordt is nog niet zeker. Stedenbouwkundige van de gemeente Leiden Leon de Laat liet eerder weten dat de deur voor hoogbouw hoger dan zeventig meter in het stationsgebied open staat.
De bouwlocaties rondom het stationsgebied. (Foto: gemeente Leiden).
Jaren
De plannen zijn niet in beton gegoten. Voor veel onderdelen moet nog een oplossing gezocht worden. Zo moet er nog onderzoek gedaan worden naar het parkeren en moet er een alternatief komen voor het Sociaal Pension. De beschermde woonvorm van Stichting de Binnenvest zit nu in de voormalige kazerne aan het Morspad. Verder moet er voor zo’n beetje alles nog geld worden vrij gemaakt.
De gemeenteraad beslist binnenkort over de gebiedsvisie voor het stationsgebied. Daarna moeten de plannen worden uitgevoerd. Dat kan tientallen jaren duren.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907