Dietist Charlotte Leest pakt de centimeter erbij om de buikomvang van Leidens leukste fitgirl Greet Meesters te meten. (Foto: Gerry van Bakel).

Meesters on the Move: 'Hoe pak je de buikzone het beste aan?'

Gezondheid vinden veel mensen belangrijk. Dat je daarvoor dingen moet doen zoals bewegen, groente eten, goed slapen en dingen laten zoals laat naar bed gaan, veel snacken en op de bank hangen, hoort daarbij. Leidens leukste fitgirl doet haar best om gezond van hoofd, hart en lijf te blijven, ook in tijden van corona. En hoe erg is dan z’n vetrolletje bij je buik?

Lees alle artikelen terug in het ‘Meesters on the Move’ dossier van Sleutelstad

Diëtist Charlotte Leest vindt dat Leidens leukste fitgirl Greet Meesters het heel goed doet. “Ik weet dat je veel wandelt en dat je ook echt let op wat je eet”, zegt Leest terwijl ze de speciale centimeter pakt waarmee je kunt meten of je buikomvang niet te groot is. “Het gaat niet alleen om je gewicht. Buikvet oftewel visceraal vet is echt slecht voor je.” Hoe kom je er dan vanaf, hoor je Meesters denken? Iets meer doen dan alleen een rondje Singelpark, adviseert Leest.


Een reportage van Gerry van Bakel in gesprek met Greet Meesters en Charlotte Leest over de aanpak van buikvet.

Vorige week kreeg Meesters al een goede tip van Motifactor lifecoach Jasper Mulder die uitlegde hoe je een simpel rondje Singelpark een boost kan geven met oefeningen waarbij je gebruik maakt van wat er zoal langs de paden staat aan bankjes, stoepranden en speeltoestellen. Neem vijftien tot dertig minuten extra tijd voor je wandeling en je maakt er een complete work-out van.

Nederland in Beweging
Meesters zag dat ook wel zitten. Een nieuwe gewoonte inbouwen in een oude routine is makkelijker dan nog een nieuwe sportafspraak in je agenda zetten. Leest heeft daarnaast nog de suggestie regelmatig mee te doen met het programma  Nederland in Beweging. Elke werkdag op tv en het biedt een reeks tamelijk eenvoudige oefeningen die je zo zwaar kunt maken als je zelf wilt. “Dat is echt een goede manier om je spieren te trainen”, zegt Leest.

“Ja de buikzone is wel een dingetje”, zegt Meesters en dat hoor ik ook wel van anderen. Wat is er eigenlijk zo erg aan buikvet? “Het gaat om vet dat rond je organen zit”, zegt Leest, “een beetje is niet erg, dan beschermt het juist je organen, maar een teveel aan buikvet kan leiden tot bijvoorbeeld hart- en vaatziekten. Er zijn drie dingen die je zelf kunt beïnvloeden om dat buikvet te verminderen: beweging, leefstijl en voeding.”

Biertje
Meesters snapt meteen waar Leest op doelt als ze het heeft over leefstijl. “Je hebt het dan over bijvoorbeeld roken en drinken. Nu drink ik niet zo heel veel, maar ik probeer er nu echt op te letten om niet elke dag een wijntje of een biertje te nemen. Want daar zit dan ook vaak een chipje bij en dat wil ik ook verminderen. Dat vraagt veel doorzettingsvermogen, maar ik heb goede hoop.” Leest pakt de centimeter erbij die in kleurcodes aangeeft wat de ideale buikomvang is. Ze kijkt niet ontevreden als ze bij Meesters de meting verricht. “Je bent goed op weg hoor.”

Dit is aflevering 22 in de serie Meesters on the Move. Heb je ook een goede tip voor Meesters on the Move? Wat is jouw geheime wapen om fit van hoofd, hart en lijf te blijven? Laat het ons weten, mail naar redactie@sleutelstad.nl.

 

Leiden Sport


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Whatsapp Studio
071 - 5235908

×