Op de plek waar in opdracht van woningbouwvereniging De Sleutels vijf verouderde flats zijn gesloopt, komen 160 moderne duurzame appartementen. Een meerderheid van de Leidse gemeenteraad schaarde zich donderdagavond achter het benodigde bestemmingsplan. Dat ging niet zonder slag of stoot. Vooral het aantal parkeerplekken is in de ogen van een deel van de raadsfracties idioot laag. Het worden er veertien.
Die veertien parkeerplekken zijn bestemd voor de toekomstige bewoners van de duurdere appartementen in de nieuwbouw. Bewoners van de gesloopte sociale huurwoningen die terug willen keren in de nieuwbouw, kunnen dat alleen doen als ze geen auto hebben of deze de deur uit doen. “Niet alles kan”, zegt bouwwethouder Julius Terpstra daarover. “We moeten nu echt kiezen voor het toevoegen van zoveel mogelijk woningen en dat gaat inderdaad ten koste van het parkeren in de openbare ruimte.”
CDA-wethouder Julius Terpstra (bouwen) over de 160 nieuwbouwappartementen langs de Willem de Zwijgerlaan.
Wachtlijst
Terpstra wijst erop dat de wachtlijst voor een sociale huurwoning in Leiden inmiddels kan oplopen tot wel negen jaar. “Daar moeten we echt iets aan doen. Bovendien is het niet zo dat bewoners hun auto sowieso weg moeten doen. Ze hebben op dit moment een andere woning toegewezen gekregen in verband met de sloop. Daar hebben ze gewoon een parkeervergunning. Alleen als ze terug willen naar de nieuwbouw op de plek van hun oude flatwoning, kan dat alleen zonder parkeervergunning. Net als bij andere nieuwbouwprojecten kiezen mensen daar dan dus zelf voor.”
Uitwassen
Met name de Partij Sleutelstad (PS) en de VVD zijn fel tegen het beperkte aantal parkeerplekken bij de nieuwe appartementen die tussen de Kooilaan en de Julianalaan langs de Willem de Zwijgerlaan worden gerealiseerd. “De sociale huurders worden uitgesloten voor alle parkeeropties”, fulmineerde PS-fractievoorzitter Thijs Vos. Hij hield een vurig pleidooi om in elk geval de terugkerende bewoners hun vergunning laten houden. VVD-raadslid Tom Leest sloot zich daar van harte bij aan. “Dit is een erbarmelijke situatie voor autobezitters. Zij zijn de slachtoffers van de uitwassen van dit parkeerbeleid.”
VVD-raadslid Alyssa Voorwalt hoopt dat getroffen Leidenaren massaal van zich laten horen bij de gemeenteraad.
Parkeerbeleid
Volgens Terpstra raakt de VVD’er daarmee precies aan waar het om gaat. “U heeft het over het parkeerbeleid. Uw opmerkingen horten thuis in een discussie over dat beleid. U kunt niet het parkeerbeleid per motie wijzigen bij elk bestemmingsplan dat we vaststellen. Zo doen we dat niet. Bovendien wilt ook u veel betaalbare woningen. Verdichten betekent ook oog houden voor de leefbaarheid.”
Hoewel geen enkel voorstel om de parkeersituatie voor de toekomstige bewoners van de nieuwbouw te verbeteren, het haalde, stemde de gemeenteraad uiteindelijk met algemene stemmen in het het bestemmingsplan. Het toevoegen van extra woningen bleek ook voor de critici toch doorslaggevend. De nieuwe woonblokken worden hoger en breder dan de recent gesloopte woonblokken.
Leiden Maatschappij Politiek Nieuwbouw Willem de Zwijgerlaan
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907