Het CDA in Leiden wil dat eigenaren van camperbusjes en andere kampeervoertuigen die op één parkeerplek passen ook na 1 januari 2024 in aanmerking komen voor een parkeervergunning. Tenminste, als ze kunnen aantonen dat het hun enige voertuig is dat ze ook voor dagelijks gebruik nodig hebben. Dat blijkt uit vragen die de partij heeft gesteld aan het Leidse college van B en W.
“Voor veel mensen was het echt enorm schrikken toen ze die brief van de gemeente kregen”, zegt fractievoorzitter Sebastiaan van der Veer van CDA Leiden. Hij pleit voor een hardheidsclausule in de regels die op 1 januari van kracht worden. Daarmee is het mogelijk om uitzonderingen op de regels te maken. “Mensen hebben zo’n busje uit liefde. Ze houden er echt van”, hoorde het CDA volgens Van der Veer de afgelopen periode veelvuldig van trotse bezitters van zo’n voertuig.
Van der Veer: “Je schiet er als gemeente ook niks mee op als deze mensen geen vergunning meer kunnen krijgen. Dat moeten ze het busje wegdoen en kopen ze een andere auto die wel een vergunning krijgt.” En het kan nog erger vreest de CDA-voorman. “Als mensen het camperbusje nodig hebben voor woon-werkverkeer, mantelzorg of het ergens heenbrengen van de kinderen, dan parkeren ze het busje waarschijnlijk buiten het gebied waar je een vergunning moet hebben en kopen er noodgedwongen een auto bij. Dat blijft er juist minder ruimte over.”
CDA-fractievoorzitter Sebastiaan van der Veer wil dat er uitzonderingen gemaakt kunnen worden voor camperbezitters die geen andere auto hebben voor dagelijks gebruik.
Big Brother
Het CDA noemt ook nog een principieel punt om tegen de nieuwe voorwaarde voor een parkeervergunning te zijn. “Het lijkt er toch ook een beetje op of de overheid als een soort big brother voortaan meekijkt of je de auto wel vaak genoeg gebruikt om een vergunning te mogen hebben”, aldus Van der Veer.
Erfgoed
Dat je je camper volgens de gemeente via de RDW kunt laten registreren als gewone auto, is volgens het CDA zeer de vraag. “Omzetten betekent dat je de bedden en het keukentje eruit moet slopen. Dat is wel het laatste dat we willen bij zo’n prachtig oud camperbusje. Ze zijn historische erfgoed, datgaan we niet slopen.”
Vorige week trok ook een groep van 57 eigenaren van zo’n kleine camper al aan de bel bij Sleutelstad. Namens de groep camperbezitters vertelde Kirsten van der Burg een soortgelijk verhaal. Ook vinden de getroffen Leidenaars de procedure onzorgvuldig. Er is tot nu toe alleen een mededeling gekomen. Daartegen kan je geen bezwaar maken. Van der Brug hoorde na een telefoontje naar de gemeente dat er eind november ook nog een formeel besluit volgt, waartegen wel beroep mogelijk is. “Maar dat kan dan nooit meer op tijd worden afgehandeld als de vergunningen op 1 januari 2024 vervallen”, stelde ze.
De groep pleit ervoor om de vergunningen voor de kleine campers niet af te schaffen en wil in elk geval uitstel van de besluitvorming, zodat in elk geval een zorgvuldige bezwaarprocedure kan worden doorlopen.
Het afschaffen van parkeervergunning voor dit type voertuigen is het gevolg van een raadsbesluit van 9 maart dit jaar. Toen stelde de gemeenteraad de ‘Verordening op het gebruik van parkeerplaatsen en het verlenen van vergunningen’ vast. Recreatieve voertuigen worden daarin uitgesloten van een parkeervergunning.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907