Als de RijnGouwelijn door het centrum van Leiden gaat rijden is de kans groot dat de dienstregeling van de NS-treinen op het traject Leiden Lammenschans – Gouda wordt verstoord. Dat schrijft de NS in een zeven pagina’s tellende brief van 15 juli aan gedeputeerde Asje van Dijk. De brief is woensdag openbaar gemaakt door D66-raadslid Peter Bootsma die het uitgelekte document op zijn weblog heeft geplaatst. In de brief laat de NS de provincie weten dat het niet zonder meer mogelijk is om trein en tram op bestaand spoor te combineren als de RGL door het Leidse centrum gaat rijden: “De lightrail door de binnenstad van Leiden zal naar verwachting een lagere punctualiteitsscore bereiken dan de trein.” De vereiste ‘robuuste dienstregeling’ is volgens de NS alleen mogelijk als de RGL de trein steeds voor laat gaan, voordat de lightrail het bestaande spoor oprijdt. Daarmee wordt de dienstregeling van de RGL dus sterk afhankelijk van de treinen die vanuit Woerden richting Leiden nu in 15% van de gevallen te laat vertrekken. De andere kant op doet de NS het beter; vanuit Leiden vertrekt 97% van de treinen op tijd.
De provincie heeft met de NS en Prorail afgesproken dat de trein in principe voorrang heeft op de overige gebruikers van het Hoofdrailnet (HRN), tenzij er dan veel meer reizigers gedupeerd zouden worden. Dat kan volgens de NS ook niet anders, omdat in de consessie die de vervoerder heeft harde eisen zijn opgenomen over de punctualiteit. Een verslechtering is volgens de NS onaanvaardbaar, de provincie onderschrijft dat.
Naast het risico op vertragingen stelt de NS als ‘absolute randvoorwaarde’ dat de treinen in de toekomst net zo hard mogen blijven rijden. Dat betekent onder andere dat ze de drie nieuw aan te leggen lightrailstations tussen Leiden en Alphen met 130 kilometer per uur moeten kunnen passeren. In simulatieprogramma’s waarmee is uitgerekend of er RGL vier keer per uur in beide richtingen tussen de treinen past, is ook met die snelheid gerekend.
Naast bovengenoemde punten wil de NS geen hinder ondervinden van de noodzakelijke bouwwerkzaamheden aan het baanvak en het testen van het nieuwe materieel. Ook wil de NS onder de contracten uit kunnen als blijkt dat de RGL de NS schade berokkent of tot extra kosten leidt.
Een woordvoerder van de provincie reageert verbaast op de ophef: “Dit is helemaal geen nieuws en al helemaal niet geheim. die brief van de NS, inclusief ons antwoord, staat gewoon op de projectsite van de rijngouwelijn en op de website van de provincie.”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907