Leiden wil opties RijnlandRoute open houden

2

Het provinciaal akkoord tussen VVD, CDA, D66 en de SP om de RijnlandRoute via de Stevenhof, door Voorschoten en de Oostvlietpolder aan te leggen (Zoeken naar Balans F+), is voor Leiden nog allerminst een gegeven. Onlangs drongen Burgemeester en Wethouders er al bij de provincie op aan om ook de Churchill Avenue (CA) nog eens goed te onderzoeken, nu hebben ook de eerste Leidse politieke partijen een standpunt ingenomen sinds de provincie haar keus bepaalde. De PvdA gaat voor de CA en D66 staat daar zeer positief tegenover.

De grootste partij in de Leidse raad wil dat Zuid-Holland zich niet blindstaart op het provinciale akkoord, maar gewoon zorgvuldig blijft afwegen welk tracé het beste is voor de verkeersafwikkeling en de inpassing in de natuur. Ook de kosten van de twee tracés moeten alsnog zorgvuldig worden afgewogen. Zeker nu er onduidelijkheid is ontstaan over de aanlegkosten van de, eerder als te duur afgeserveerde, CA. Volgens wegenbouwer BAM kan dat namelijk tientallen miljoenen goedkoper.

Ook wil D66 dat vooruitlopend op de aanleg van de RijnlandRoute op korte termijn een aantal Leidse verkeersknelpunten wordt opgelost. Het gaat daarbij met name om het Lammenschansplein en de kruising van de Haagse Schouwweg met de Plesmanlaan.

De Leidse PvdA is er al helemaal uit. “We kiezen voor de meest milieuvriendelijke variant. Maakbaar en betaalbaar. Geen onoverkomelijke problemen met tunnelveiligheid, een uitstekende aansluiting op het Leidse wegennet en zicht op unanieme steun van de gemeenten in de regio. Dat zijn de belangrijkste redenen voor de Leidse PvdA om te kiezen voor de Churchill Avenue,” zo schrijft duo-raadslid Gijs Holla die in zijn vrije tijd overigens deel uitmaakt van het Team Churchill Avenue en dus bovengemiddeld op de hoogte is van dat tracé.

Delen

2 reacties

  1. frankieboy op

    Ik ben onlangs naar een avond van onze bewonersvereniging geweest, waar de Stichting Behoud Rijnland en het Team Churchill Avenue goede presentaties hielden.
    Het is schokkend om te zien hoe de provincie op alle fronten de Churchill Avenue (CA) tegenwerkt en in de MER toewerkt naar haar eigen voorkeurstracé (ZnB).
    Normen en definities van b.v. geluidshinder en schade aan natuur worden zodanig gehanteerd dat de voordelen van de CA onvoldoende of niet tot hun recht komen en nadelen van ZnB onzichtbaar blijven.
    De tunnelveiligheid van de CA wordt door zogenaamd deskundigen in twijfel getrokken.
    Dat het wegvallen van de afslag Leiden-Zuid bij ZnB leidt tot nieuwe bereikbaarheidsproblemen zie je al helemaal niet terug in de MER.
    Ook de kostenvergelijking zit vol met fouten.
    In één woord: schandalig.

    Het is dus goed dat nu ook de Leidse politiek zich roert.

  2. Helemaal mee eens, Frankieboy! Het is goed dat PVDA en D66 op één lijn zitten. Als ook Dhr. Aptroot (VVD) zich voor de Churchill Avenue uitspreekt, is er een kans dat een op de toekomst gerichte oplossing het wint van een verouderde betonnen bak die niet alleen Voorschoten veel schade berokkent, maar wat verkeersafwikkeling veel minder heeft te bieden dan de Churchill Avenue. Ook GroenLinks staat achter de Churchill Avenue (Ineke van Gent, Tweede Kamerlid). Er is dus nog goede hoop op een goede afloop.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline