De resultaten van alle verkeersberekeningen die de gemeente Leiden heeft gemaakt voor de Ringweg Oost kunnen de prullenbak in. Doordat er bij het invoeren van de data in het verkeersmodel verkeerde cijfers zijn gebruikt, kloppen de uitkomsten niet. De blunder werd twee weken geleden ontdekt. Verkeerswethouder Robert Strijk kwam vandaag met dat nieuws naar buiten. Voor het tracé via de Sumatrastraat zijn de berekeningen opnieuw gemaakt, voor andere varianten niet. De fout bestaat eruit dat bij het invoeren van de cijfers geen rekening is gehouden met het grotere aantal auto’s dat tijdens de spits over de provinciale wegen rond Leiden rijdt. Voor het plan maakt het volgens Strijk niks uit, dat wordt dan ook ongewijzigd voorgelegd aan de gemeenteraad.
“De fout is ernstig, maar niet cruciaal,” aldus Strijk. “Het gaat om een afwijking van drie à vier procent en dat is sowieso binnen de foutmarge.” Qua aantallen auto’s is er nog iets opmerkelijks aan de hand als de foute cijfers naast de herberekening worden gelegd. Door de spits wel mee te tellen, daalt het aantal auto’s dat volgens het verkeersmodel gebruik zal maken van de tunnel onder de Sumatrastraat van 30.000 naar 28.000. Volgens Strijk kiezen in de spits veel automobilisten kennelijk een alternatieve route.
Het aantal van 28.000 of 30.000 auto’s via de Sumatratunnel is sowieso veel te hoog. De kruising met de Hoge Rijndijk kan zonder aanpassing niet meer dan 20.000 auto’s per dag verwerken. Wordt dat aantal hoger, dan is de aanleg van een ongelijkvloerse kruising nodig en dat kost 50 miljoen euro extra. Dat geld heeft Leiden niet. Strijk: “Dat gaan we dus ook niet doen. We zullen in het centrum aan knoppen moeten draaien om het aantal auto’s dat van de RWO gebruik wil maken te beperken. Het meest voor de hand liggend is daarbij volgens de wethouder een gedeeltelijke knip op de Hooigracht of de Langegracht. “Bijvoorbeeld door het instellen van eenrichtingsverkeer.”
Als Ringweg Oost via De Kooi er echt gaat komen, gaat de weg waarschijnlijk ter hoogte van de kruising met de Surinamestraat de grond in – het exacte punt wordt nog onderzocht – om pas op industrieterrein De Waard weer boven te komen. Daarmee wordt de kruising met de Lage Rijndijk het domein van fietsers en langzaam bestemmingsverkeer. De huidige brug naar De Waard verdwijnt.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907