CDA Leiden wil bruggen dicht in de spits

5

Het CDA in Leiden is een petitie gestart om in de spits de bruggen over het Rijn- en Schiekanaal open te houden voor het auto-, fiets- en voetgangersverkeer. Met een petitie hoopt het CDA de provincie Zuid Holland te overtuigen de scheepvaart tijdens de spits op het tweede plan te zetten.

Afgelopen zomer pleitte ook de Leidse VVD al voor het sluiten van de bruggen voor het scheepvaartverkeer tijdens de spits. De VVD wilde toen eventueel via een plaatselijke verordening de bruggen tot sluiten dwingen. In 2010 werd een motie van de VVD om de bruggen te sluiten tijdens de spits met algemene stemmen aangenomen in de Leidse gemeenteraad.

Gedeputeerde Ingrid de Bondt (VVD) heeft ondanks eerdere verzoeken vanuit Leiden tot nu toe geen actie ondernomen. Zij ziet geen aanleiding om de huidige bedieningsregime van de bruggen te wijzigen. Het CDA zal de petitie na de gemeenteraadsvekiezingen van 19 maart aanbieden aan gedeputeerde De Bondt. De petitie is te vinden op www.houdieklepdicht.nl

 

Delen
Zirkzee slaapadviesdagen

5 reacties

  1. Al in 2005 heeft de gemeente hierop aangedrongen: sleutelstad.nl/nieuws/archief/2005/03/gemeente-wil-bruggen-dicht-tijdens-de-spits
    Het kan geen kwaad de reacties op dat artikel nog eens te lezen, want die geven een heel wat genuanceerder beeld dan het CDA nu schetst. Overigens blijven deze bruggen nu al tijdens de spits dicht voor recreatievaart: alleen voor beroepsvaart gaan ze nog open.
    Je kunt er natuurlijk voor kiezen om ze ook voor de beroepsvaart te sluiten, met het risico dat hierdoor een deel van dat transport voortaan over de weg gaat. In dat geval is het middel wellicht vele malen erger dan de kwaal. Heeft het CDA daar al bij stilgestaan, of is deze petitie loos geroeptoeter met het oog op de verkiezingen?

  2. Even een vraagje tussendoor als dat is toegestaan. Is het misschien verkiezingstijd of zo?

  3. Zolang de Rijnlandroute er niet ligt zullen die bruggen in de spits open blijven gaan. Stel je voor dat de bruggen dicht blijven en de files er niet meer zijn. Men zou dan aan het nut van de Rijnlandroute gaan twijfelen!

    Zowel VVD als CDA weten dus dat ze geen schijn van kans maken bij de provincie. Pure verkiezingsretoriek dus.

  4. De Rijnlandroute ligt er volgens De Bondt ook niet alleen voor Leiden maar vooral voor bovenregionale belangen. Na de aanleg van Zoeken naar Balans wordt noch Lammenschansbrug noch CL ontlast. Staat gewoon keihard in de MER 2012. De Rijnlandroute is en blijft een prestige project voor de lokale en regionale bestuurders.
    Voor de rest wil de Provincie zo’n kefferig provinciestadje (onder aanvoering van de CDA dominee JJdH) als Leiden gewoon de baas blijven en lekker haar eigen zin doordrijven. Onder het mom de beroepsvaart moet lekker kunnen doorvaren, mag de automobilist nu een keer niet lekker doorscheuren maar in de spits voor geopende bruggen wachten. Provinciale logica!

  5. Die bruggen moeten ook voor de beroepsvaart in de spits dicht. Dat heeft geen effect op de ‘modal split’ bij vracht, want in die kleine vrachtschepen (met oude dieselmotoren) die hier varen zit voornamelijk zand en grind dat noord< >zuid gaat en niet oost<>west. Voor het milieu is spitssluiting enorm gunstig, want elke keer met brug-open staan er vele honderden auto’s en vrachtauto’s tot in verre omgeving in de file nodeloos stationair te draaien. Dat kost per brugopening vele tientallen liters brandstof en levert een piek in de lokale luchtverontreiniging.
    Wat de gemeente nu al moet doen is overal waar die files staan te draaien grote borden neerzetten met: BRUG OPEN, MOTOR UIT! En iedereen in die files moet dat dan ook doen! Let op: een uur stationair draaien kost >1 liter brandstof (en met koude motor het dubbele!). Voor wie dat niet gelooft, kijk maar op je boordcomputer.

Over de auteur

Je bent nu offline