Rectificatie: D66 deelt geen 20, maar 30 miljoen uit

12

Eerder deze week telde een aantal wensen die D66-raadslid Jeffrey van Haaster uitsprak in een interview op Sleutelstad Radio op tot ruim 20 miljoen euro. Geld dat de partij onder meer wil steken in een extradiepe ligging van de RijnlandRoute in de Stevenshofpolder (min zes meter), een groen dak voor de Lammermarktgarage en een slordige tien miljoen voor de Leidse wijken. CDA-lijsttrekker Jan-Jaap de Haan reageerde meteen met de opmerking dat D66 nog veel meer geld uit de Leidse reserves wil halen. Namelijk 30 miljoen.

Audiofragment: De lijsttrekker van D66 en CDA vliegen elkaar voor de Sleutelstad-microfoon in de haren over de jackpot van 30.000.000 euro.

Het correcte bedrag dat D66 wil investeren door de gemeentelijke reserves aan te spreken is inderdaad 30 miljoen euro. De helft van de 60 miljoen die Leiden op de bank heeft staan. Dood geld, vindt D66-lijsttrekker Robert Strijk. “Het wordt alleen maar elk jaar minder waard. De rente is lager dan de inflatie en een reserve van 30 miljoen is voldoende voor een gemeente met de omvang van Leiden.” Strijk wil het geld daarom slim investeren: “Dat levert meer op dan op de bank zetten”. Het CDA is het er zeer mee oneens. “Niks investeren, potverteren,” briest lijsttrekker Jan-Jaap de Haan: “Dat zou wat zijn als iedereen zijn spaarpot stuk zou slaan als de rente even wat lager staat. Het is een wethouder financiën onwaardig!” Strijk is naast D66-lijsttrekker ook wethouder van financiën.

Delen
Zirkzee slaapadviesdagen

12 reacties

  1. "Geld dat de partij onder meer wil steken in een extradiepe ligging van de RijnlandRoute in de Stevenshofpolder (min zes meter)"
    Dat is weer eens Draaikonten66 in gewetensnood. Wat heeft de Stevenshof aan een roetbak op -6 m ipv. -4 m. Lawaai wordt door klankbordwerking niet minder, ultrafijnstof moet even +2 m verder omhoog en komt alsnog in de jonge longcellen van onze kinderen. Leerachterstand, longkanker. En de ouderen krijgen verhoogde kans op COPD.
    D66 Leiden en de rest van dit asfalt/centrumcollege blijft meewerken aan deze fijnstof sluipmoordenaar Zoeken naar Balans. Onder het mom van de groeiverslaving en een autoluwe stad.
    Gelooft D66 Leiden niet? Praat eens met experts van Longfonds en zie uw misdadige houding tegenover 12.000 Leidenaren.
    Maar ja, grote geesten zijn grote beesten is het spreekwoord!

  2. frankieboy op

    In mei 2012 was het kostenverschil tussen Zoeken naar Balans Optimaal en de Churchill Avenue 70 miljoen euro. Door alle extraatjes die zijn toegevoegd om Zoeken naar Balans Optimaal nog optimaler te maken is dat verschil flink teruggelopen. Zoals de Boortunnel Voorschoten (13 mln), kruising A44 onderlangs ipv bovenlangs (1 mln), extra verdiepte ligging bij Stevenshof (enkele miljoenen).

    Daarnaast klopt de MER niet meer: door het schrappen van de bypass OVP krijgt het Lammenschansplein dagelijks 40% extra verkeer te verwerken met extra geluidshinder tot gevolg. De milieu-effecten bij de tunnelmonden staan er ook niet in.

    Verder dook na de besluitvorming een verloren gewaand rapport van TNO op waaruit bleek dat de Churchill Avenue wel degelijk tunnelveilig is. Ook de toekomstvastheid bleek in orde.

    Nieuwe besluitvorming over de Rijnlandroute met nu wel de juiste informatie lijkt me dus op zijn plaats. Met de Churchill Avenue is de inpassing automatisch in orde en is de greep van D66 in de gemeentekas niet nodig!

  3. Dan zijn ze nog gekker dan ik vreesde. Als dat zo doorgaat moet de procedure voor gedwongen opname misschien in werking worden gezet voor enkele D66’ers. Hoe dan ook, gaarne niet nog eens vier jaar een D66’er als wethouder van Financiën.

  4. Piet Schuur op

    @ Piet Pekelharing
    Leuk filmpje: VVD-er Wiegel wijst naar PvdA-Sinterklaas Den Uyl.
    Nu wijst CDA-er De Haan naar (VV)D66-er Sinterklaas Strijk. Naast die 30 milj heeft hij ook al een presentje van 87 milj uitgedeeld voor 2 extra parkeergarages. Terwijl de huidige 4 nooit vol staan !
    A propos Rijnlandroute: Door dat roetriool door de polders raken we wel de helft van de Leidse aansluitingen op de A44 kwijt. Wie gewend was bij via de Haagse Schouw naar Den Haag/Wassenaar of Scheveningen te gaan moet voortaan via de Plesmanlaan. Onze bereikbaarheids-wethouder Strijk heeft ervoor gekozen dat pakweg 6000 Leidenaars dagelijks 6 km moeten omrijden om 2000 Wassenaarders 2km omrijden te besparen. O ja, daarvoor moeten ook de bewoners van Tienhuizen ook weg. De tandem VVD-D66 (met medewerking van SP en CDA) heeft prima voor ons gezorgd deze 4 jaar !
    En D66 toch maar roepen dat met hun tunnelmond en verkeersplein erbij de Oostvlietpolder zo mooi groen blijft….

  5. VVD-D66-SP-CDA in Leiden, het spilzieke beton- en asfaltcollege met opvallend veel sympathie voor Bouwend Nederland. Het zal toch niet dat…, nee, toch niet in Leiden?

  6. Lieber Aaltje op

    Het zal de CDA-CSU coryfee Maxime Verhagen niet veel moeite gekost om de beton vrienden van CDA Leiden, VVD66 Leiden van de centrum prestige projecten te overtuigen. Zijn achterban stond te popelen om de schop in de aarde te kunnen stoppen. Voila!

  7. Piet Schuur houdt van fabeltjes. 6.000 Leidenaren die dagelijks via de Haagse Schouw de A44 opgaan…
    Dat zou meer dan de helft van alle Stevenshofbewoners zijn.

    Maar laten we aannemen dat wat Piet hier meldt voor het eerst correct is (kun je dat getal onderbouwen, Piet?): is dat nu niet een schrijnend voorbeeld van het waarom er nog steeds zoveel wegen moeten worden bijgebouwd? Vanuit de Stevenshof kun je per OV en fiets sneller in de binnenstad van DH zijn dan per auto. Als je getal klopt, is het een voorbeeld van de totaal doorgeslagen autoverslaving.

    6.000 Automobilisten die vanuit dezelfde plaats (Leiden) naar dezelfde plaats (Den Haag) rijden: dat zou toch een heel stuk effectiever geregeld moeten kunnen worden.

    Elders zie je dat prachtige wijken op pakweg 100 meter afstand van zowel de A44 (de wijk in Oegstgeest langs de Oude Rijnsburgerweg) als de A4 (Roomburg) zijn gebouwd. De huizen zijn allemaal vlot verkocht, in Oegstgeest worden nog steeds kavels bijgebouwd. A4 en A44 zijn van een andere orde dan ZnB: geen verdiepte ligging en qua verkeersintensiteit een stuk drukker. Maar niemand die er in Roomburg (A4) of Oegstgeest (A44) over klaagt.
    Misschien dat ook daarom het obstinate zeurgedrag van een handjevol Stevenshofbewoners in de rest van de stad niet meer serieus wordt genomen en ook in de Stevenshof zelf 90% van de bewoners het aanhoudende gezeur ietwat moe begint te worden. ZnB is hard nodig en het egoïstische geklaag over een klein beetje omrijden wordt elders in Leiden ook niet serieus genomen: de meeste binnenstadbewoners moeten ook omrijden i.v.m. eenrichtingswegen en autoluwe centrumwijken.

    Wijze les voor de provinciale bestuurders: eerst een snelweg aanleggen, dan pas de huizen bouwen. Het scheelt een hoop nimby-gedrag en vooral heel veel flauwekul van zelfbenoemde gezondheidsexperts. ZnB een gevaar voor de volksgezondheid? Iedereen die rookt, loopt niet alleen een veel grotere kans op longziekten, maar is ook voor zijn directe omgeving een veel groter gevaar dan een op 100 meter afstand liggende verbindingsweg.
    De Stevenshofdreef heeft voor de direct omwonenden waarschijnlijk meer negatieve impact dan ZnB zal hebben voor de bewoners die aan de buitenrand van de Stevenshof wonen. Iedereen die bezwaar heeft tegen ZnB maar wel dagelijks over de Stevenshofdreef rijdt, is zo hypocriet als het maar kan.

  8. een Leids burger op

    Allemaal verkiezingsfabeltjes.
    D66 deelt helemaal niks uit na 19-3-2014.

    Na 66 keer zoeken hebben ze daar ook de financiële balans (ook een soort ZnB dus) nog steeds niet gevonden….

  9. een Leidse kiezer op

    D66 deelt voor en na 19-3-2014 gebakken lucht uit, overgoten met een studentikoos yuppensausje.

  10. Ericveeltesnelgeirriteerd: ZnB is een roetriool die op valse getallen en argumenten erdoorheen gedouwd is door PZH en Leiden. Een vergelijking met de Stevensdreef met 30x minder auto’s die ook nog max. 50 km/uur rijden gaat totaal mank. U kreeg een klap van de Stevenshofjes Molen waarschijnlijk.
    Maar ja, dat heb je ervan, die Haagse kantoorgebouwen met dubbele deuren. Het wordt tijd dat uw schoenen een der deuren wel passeren, maar de Chagrijn in U tegen de andere deur aan knalt. Succes en groet.

  11. @Piet: de verbinding A4-A44 was een prioriteit voor zo ongeveer de hele regio en ook een voorwaarde om Valkenburg te kunnen ontwikkelen en het toegenomen verkeersaanbod vanuit de kuststreek te kunnen opvangen.
    En hoezo heeft Leiden dit er doorheen gedrukt? Leiden heeft er helemaal niets doorgedrukt. In zo’n provinciaal en regionaal krachtenspel is de gemeente Leiden niet in staat om er een project doorheen te duwen.

    Gelukkig ken ik veel mensen in de Stevenshof die positief in het leven staan en geen enkel bezwaar hebben tegen ZnB. Waarom zouden ze ook? Die weg is hard nodig. Wedden dat 95% van de Leidenaren er precies zo over denkt? Die zult u wel allemaal dom vinden…
    Ik blijf erbij: als ZnB rond 1980 al was aangelegd en de Stevenshof daarna was opgeleverd, had er niemand bezwaar gemaakt tegen die weg.
    Kijk naar Roomburg: volgens uw doemscenario’s moet die wijk (immers grosso modo dichter bij een veel drukkere snelweg die ook nog eens verhoogd ligt t.o.v. de omgeving) onleefbaar zijn. Maar die wijk bloeit en groeit.
    Kunt u dat verklaren? Als het in Roomburg direct naast de vele malen drukkere A4 prettig wonen is, waarom zou de veel rustiger en verdiept aangelegde (en grotendeels op grotere afstand tot de bebouwing liggende) ZnB dan tot allerlei onleefbare doemscenario’s leiden? Give me the facts, Piet. Waarom kan Roomburg naast de A4 wel, en Stevenshof naast de vele malen rustiger en verdiept aangelegde ZnB niet? Ik wens u een stralende dag zonder chagrijn toe.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline