Bouw spooronderdoorgang Kanaalweg start zomer 2016

9

Aannemersbedrijf Max Bögl uit Amsterdam gaat de spooronderdoorgang op de Kanaalweg bouwen. Dat is het resultaat van de aanbesteding die de gemeente Leiden en ProRail hebben uitgezet. De aannemer start in de zomer van 2016 met de bouw van de spooronderdoorgang op de Kanaalweg, en levert het project eind 2017 op.

Max Bögl ontwerpt en bouwt een ongelijkvloerse kruising voor voetgangers, fietsers, auto- en treinverkeer. Voorafgaand aan de bouw worden tijdelijke verkeersmaatregelen getroffen zoals een omleiding tijdens de ochtend- en middagspits.

De spooronderdoorgang vervangt de huidige spoorwegovergang Leiden – Utrecht en de fiets-voetgangersoversteek naar de Kanaalbrug. Hierdoor kunnen de veiligheid en doorstroming van het verkeer worden verbeterd. Op termijn kunnen meer treinen op het spoortraject Leiden-Utrecht gaan rijden. Bij de aanleg van de onderdoorgang op de Kanaalweg wordt meteen het wegdek vanaf de Lorentzkade tot aan de Plantijnstraat vernieuwd, onder andere met geluidsreducerend asfalt.

Delen

9 reacties

  1. Niet echt nodig die onderdoorgang, de gesloten overweg zorgt o.h.a. voor slechts kort oponthoud. De vertraging langs de v.d. Madeweg is tijdens de spits véél groter. Wel fijn voor overstekers, maar de oversteek bij de Caesarbrug is veel linker vanwege het veel groter aantal schoolkinderen dat daar dagelijks oversteekt.
    Ik verdenk de gemeente ervan dat ze nog altijd de rondweg oost willen aanleggen waarbij de Kanaalweg een snelweg zou worden.

    • @Jacob: Van die algemene containerbegrippen:

      Hierdoor kunnen de veiligheid en doorstroming van het verkeer worden verbeterd

  2. #Jacob, die ongelijkvloerse kruising is daar nodig om dat de NS een 10 minuten dienstregeling wil tussen Leiden en Utrecht. Bij een dergelijke frequentie zijn ongelijkvloerse kruisingen wettelijk verplicht.
    Die kruising bij de Caesarbrug met veel overstekende fietsers en te snel rijdende auto’s is inderdaad een gevaarlijk punt met vele (bijna) ongelukken. Die kruising valt echter niet onder de verantwoordelijkheid van Pro-rail.
    Dat oude plan van een Oostelijke rondweg over de Kanaalweg is definitief van de baan. In plaats daarvan wordt nu de Leidse Ring aangelegd, waarvan de Rijnlandroute aan de westkant een onderdeel vormt. Die Leidse Ring wordt deels betaald uit geld dat eerst voor de RijnGouwelijn was gereserveerd. Die RGL gaat dus ook definitief niet meer door.

  3. Het mozaïek ontwerp van deze tunnel is gaaf. Is dat molen de Valk? Lijkt een beetje op het duinen mozaïek van de wassenaarse fietstunnel onder de A44 bij de Papelaan. Door de zware kostenoverschrijding hierop viel de wassenaarse coalitie ;))
    Dat de oostelijke ringweg richting Kanaalweg verviel was omdat de VVD zogenaamd Cronesteyn wilde sparen. In werkelijk zit hun electorale achterban in de Burgermeester/Professorenwijk dus vlakbij de Kanaalweg. Zo’n roetriool in de achtertuin ging zelfs de liberalen tever. Die willen natuurlijk geen fijnstof in de neus. Dus ga je voor een Roetring variant aan de andere zijde van Leiden door een prachtig vogelweide landschap en op 80 m van een dichtbevolkte wijk. En uiteraard met veel spoed gedirigeerd door een leidse burger in het Ministerie van I&M. Immers 2017 komt er snel aan en er valt heel wat te verliezen. Even bellen met en condoleren van Mariano?
    De spoorverdubbeling van Leiden – Utrecht staat in de ijskast. En het geld gaat waarschijnlijk net als de RGL richting de onverzadigde asfalt ambities van de rechtse denktanken bij Rijkswaterstaat.

  4. Nee Rinus, dit verhaal klopt niet helemaal. Die Ringweg Oost via de Kanaalweg is niet doorgegaan, omdat het gemeentebestuur van Leiderdorp dat blokkeerde. En die gemeente had een veto-recht omdat die Ringweg Oost gedeeltelijk over het grondgebied van Leiderdorp zou gaan lopen.Toen kon Leiden alleen nog kiezen tussen Leiderdorp annexeren, of een alternatieve route voorleggen aan het regionaal overleg van Lab071. Dat laatste is gebeurd: die ringweg loopt nu van de A4 via de N446, Oude Spoorbaan, Willem de Zwijgerlaan, Schipholweg, Plesmanlaan, A44 en de nog aan te leggen Rijnlandroute. Ik zie de VVD van Leiden ook vooral als een asfalt partij, maar hier hebben ze gewoon niet hun zin gekregen.
    Die discussie over de Rijnlandroute gaan we hier maar niet meer over doen. Dat Leiden nu nog steeds geen rondweg heeft aangelegd is een fout uit het verleden, waar we nu nog steeds last van hebben.

  5. De beroepsprocedure bij de RvS inzake de Rijnlandroute loopt nog. Deze is zelfs met 6 weken verlengd, hetgeen toch wel opvallend is. Maar goed wat wil je met 92 beroepschriften en een ellenlang verweer van de provincie. Zelfs een van de duurste avocatenburo’s in NL moest de ambtenarij aan de Zuidholland Laan voor een “goede” afloop inzetten. De weerstand is groot en blijft groot van dit zoveelste VVD asfaltproject. Dus de discussie over de Rijnlandroute is nog lang niet afgelopen. Na de uitspraak kunnen we beroep aantekenen tegen de gebundelde vergunningsprocedure. Alles wat uitstel geeft tot die vermaledijde liberalen in 2017 aan de kant geschoven kunnen worden helpt. En op de echte duurzaamheid op gebied van mobiliteit en milieu(zones) inzetten. Eerst die kl*te VVD en hun vriendjes bij Rijkswaterstaat op non actief zetten. De grote steden geven nu het goede voorbeeld en gaan de strijd aan met het parlement.
    Voor de rest was mijn insteek wbt RWO inderdaad niet helemaal juist. Ik zinspeelde meer op het doortrekken van de N11 richting kanaalweg. Voor het eerst zou de VVD zelf het asfalt wegslopen als het aan hem lag. Handen uit de mouwen, zou Laudy et al gezegd hebben!

  6. Ik ben benieuwd hoe die procedure tegen de Rijnlandroute gaat aflopen. De strijd tegen de RijnGouwelijn heeft 7 jaar geduurd. Uiteindelijk hebben de Leidse politieke partijen zelf een referendum gehouden over de RGL. Dat deden ze niet vanuit democratische principes, maar omdat hun verzet op een enorme verkiezingsnederlaag dreigde uit te monden. Ik heb na die strijd goed onthouden, dat D66 voorstander is van een referendum, zolang het nergens over gaat.

  7. De meest verraderlijke partij is de SP (naast D66). Vlak voor de PS verkiezingen nog even tomatensoep uitdelen op het toekomstige tracé van de RR in Voorschoten. Daar stonden ze dan Van der Nat (Prov Staat) en Van der Kraats. Deze eersterang salonsocialistische machtsbeluste volksverlakkers zouden onder tomatenpuree gesmeerd moeten worden. Ook inzake de milieuzone’s stemde SP in de TK weer tegen. Lachende derden zijn natuurlijk die verd*mde VVD en die kiloknallers van het CDA. Gelukkig zijn de grote steden verstandiger. Leiden zou moeten volgen.
    Wat betreft de RvS procedure zal er nog wel wat gemitigeerd gaan worden. Maar de door de liberalen geindoctrineerde Rijkswaterstaat is nu al haastig bezig met de onteigening van de gebieden in de tracebesluiten. En Rijkswaterstaat neemt de regie van het provinciale deel van de RR volledig over. De provincie vertilt zichzelf n.l. aan dit project, ook qua toekomstige kosten. Lees de stukken over de RR erop na. Je verbaast je van het ene op het andere moment van de corrupte krachten in dit dossier. Op de achtergrond zit natuurlijk dat onze liberale Excellentie uit Leiden. Onze Excellentie ramt nog even voor 2017 de RR erdoorheen (net als de A4) todat alles onherroepelijk wordt. Weer een stuk asfalt dat over een paar jaar stil valt. De wereldeconomie staat op punt van deflatoire stilstand. Gevolg van zeepbellen blazen door de centrale banken. De lucratieve wederuitvoer van NL zal weldra inzakken en daarmee het z.g. economisch herstel. Doemdenken? Nee, van binnenuit bloeit al een nieuwe economie gedragen door steeds meer in verzet komende duurzame burgers. Eerst nog even de troep opruimen van die gevestigde orde. Ook in Leiden!

  8. Rinus, er is maar één ding waar politici echt ontzag voor hebben: een dreigende verkiezingsnederlaag. Stem daar je strategie op af en laat je niet afleiden door andere zaken.

Over de auteur

Maaike Lek

Je bent nu offline