Tijdslot op Kiss&Ride bij Leiden Centraal

36

Wie iemand met de auto wil afhalen van station Leiden Centraal zal binnenkort beter moeten inschatten hoe laat de trein aankomt. De kiss&ride op de middenberm achter het station is al een tijd bron van klachten en ook de Leidse raadsleden hebben zich er al meerdere keren over gebogen. Met resultaat dit keer. Er wordt paal en perk gesteld aan het lang parkeren op die plek, zo vertelde wethouder Martine Leewis de leden van de raadscommissie Leefbaarheid en Bereikbaarheid afgelopen avond.

Chris de Waard in gesprek met wethouder Martine Leewis over de aanpassing van de kiss&ride bij Leiden Centraal.

Mogen automobilisten hun voertuig nu nog veertig minuten op de afhaalplek laten staan, nog voor de zomer wordt die tijd ingeperkt tot tien minuten. Dat zou de verkeersveiligheid ten goede moeten komen, zo denkt Leewis die ook beloofde dat de al eerder toegezegde plantenbakken op korte termijn ook worden geplaatst. Die moeten een veilige afscheiding vormen tussen de auto’s en de oversteekplaats en ook voorkomen dat auto’s de middenberm gebruiken als ophaal en afzetplek. Dat dient volgens Leewis voortaan te gebeuren in de parkeervakken naast het Terweepark.

Delen

36 reacties

  1. Als je na 10 min weg moet zal het wel drukker worden met al die auto’s en dus gevaarlijker of zie ik het verkeerd? Ik heb geen auto btw 😉

    • M Roodakker op

      10 minuten is prima om iemand in- of uit te laten stappen, wil je langer parkeren kun je iets terug op de betaalde plekken gaan staan.

      • Die betaalde plekken worden dus de kiss&ride plekke, jammer alleen dat er daar te weinig van zijn…..

  2. Charll Hoogstraten

    zal dat niet weer tot gevaarlijke situaties op de omliggende wegen gaan zorgen? Dan heb je kans dat automobilisten onnodig langzaam op bijvoorbeeld de Schipholweg/Rijsburgerweg zouden gaan rijden.

    Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje immers……..

  3. Doe er verdorie als gemeenteraad dan iets aan in de trend van dat men wel lang mag parkeren, i.p.v. automobilisten pesten…. Waarom moet men nou altijd iets beslissen in het nadeel van iemand en waarom moet er nou altijd een sanctie opstaan? Daar wordt je toch niet goed van 🙁

  4. Een inwoner van Leiden op

    Ik zou wel willen weten waar de “bron van klachten” zoals vermeld in het artikel vandaan komt. De keren dat ik iemand ophaal, heb ik daar nooit problemen gezien.

  5. Als fietser van en naar t station Leiden, erger ik me groen en geel aan auto’s die ook nog eens midden op de fietsersovergang gaan staan wachten (net als op de foto te zien is). Kan daar niet met behulp van paaltjes oid gezorgd worden dat dat niet meer gebeurd?

    • paaltjes prima, maar volgens gemeente belijd GEVAARLIJK, je kunt er over struikelen. In de slaagwijk zijn ze voor dit probleem (?) allen weer verwijderd.

  6. JanOegstgeest op

    Inderdaad, die aso’s die hun auto’s lukraak daar op het fietspad en soms zelfs de voetgangersoversteek gaan staan. Als je er iets van zegt krijg je een grote mond.

  7. Ron Oudshoorn op

    Slechtste keuze gemaakt mogelijk.
    Aantal malen bijna ongelukken gezien, en zelf meegemaakt door onoplettendheid bij zoekende parkeerders, die de auto bekant op het perron willen zetten 😥😥….Het plaatsen van mijn fiets doe ik nu wel aan de voorzijde van het station.

    • Een inwoner van Leiden op

      En wat dachten jullie omgekeerd van de fietsers die niet op het fietspad rijden maar op de straat en dan kris kras voor rijdende auto’s oversteken? Of van de fietsers die aan de kant van het station vanaf de Rijnsburgerweg heen en weer op de stoep fietsen en voetgangers overhoop rijden? Dan moet de gemeente dat ook maar aanpakken! BTW…de keren dat ik iemand ophaal bij het station heb ik maar 1× gezien dat een auto een stukje op de oversteek van fietsers/voetgangers stond dus verhoudingsgewijs zal dat niet heel vaak gebeuren. Fietsers gaan daar, net als op meerdere plaatsen in de stad, nog veel vaker in de fout! En dan krijgen de automobilisten een hele grote mond!

  8. Matthijs Baart

    Je had ook het stationsgebied zodanig kunnen inrichten dat mensen makkelijk gehaald en gebracht kunnen worden. Zie een hoofddorp, zie een zoetermeer, rijswijk. Zo ingewikkeld zou het toch niet moeten zijn.

    • Een inwoner van Leiden op

      @Matthijs Baart: mee eens. Maar ja…we hebben hier te maken met de gemeente Leiden. Die voeren wel vaker dingen uit die een stuk makkelijker en vooral veiliger zouden kunnen worden uitgevoerd…

    • Leiden Centraal op

      De situatie in Hoofddorp ken ik erg goed. Die in leiden is veel beter. Mensen kunnen toch makkelijk worden gehaald en gebracht? Wat is er hier minder goed dan in Hoofddorp? Ook het aantal plaatsen is in Leiden groter en parkeren voor auto’s en taxi’s is er bovendien gescheiden. Bij Rijswijk ben ik weleens uitgestapt, maar ook daar is het toch betaald parkeren?

  9. Yvonne Stolwerk

    Wat een belachelijk idee om dit te verwijderen. Mensen met koffers moeten dan een eind lopen om bij de auto te komen als ze worden opgehaald.

    • Yvonne Prulwerk op

      Inderdaad, met je rolkoffertje is het misschien wel 4 minuten lopen naar de kiss & ride! Whooooo, da’s helemaal naar het einde van de bewoonde wereld. Vier minuten, dat valt bijna niet te doen. Respect voor de duizenden mensen die helemaal naar de taxistandplaats moeten lopen. Of helemaal naar het busplatform. Jeetje, errug!!! Is allemaal nog geen 5 minuten lopen van willekeurig welk perron. De reizigers wordt het niet makkelijk gemaakt. Wat een afstanden, oh my god… Tik het op goople maps in helaas: het zit allemaal op soms wel 110 meter afstand van het perron. Je moet wel een superatleet zijn om dat soort afstanden lopende te overbruggen. De marathon is er niets bij. Te gek voor woorduh hoe hier reizigers worden gepest. Leiden CS: je gunt het je ergste vijanden niet dat ze 100 meter moeten lopen.

  10. Barbara Pouw

    Weer een vreemd idee. Inderdaad beter inrichten die boel, volgens mij is 10 min te kort voor bv een reiziger van perron Utrecht met een zware koffer. En als ik uit een omliggend dorp kom om iemand op te halen en de trein heeft onverwachts vertraging, dan ga ik maar rondjes rijden? Dat zal pas chaos geven

  11. Een Leids burger op

    De verkeersveiligheid zal het zeker niet ten goede komen als er dan meer verkeersbewegingen zullen plaatsvinden omdat mensen dan sneller weer weg moeten.
    .

    ¨De Kiss & Ride op de middenberm achter het station is al een tijd bron van klachten.¨
    Van wie zijn die klachten dan? Van mensen die geen plaats meer zouden hebben om iemand op te halen aan de achterzijde van het station omdat anderen daar dan te lang zouden parkeren?

  12. Ingeborg Westerhoff

    Een bom aan klachten? Doe ff normaal. De tijd die er nu voor staat is normaal en niet de 10 minuten. We weten allemaal hoe de NS werkt. Al wil je nog zo snel, de NS vertraagd je wel. Laat die 40 min gewoon staan. Wat een idioten in de gemeente Leiden.

    • Hessel Geel op

      Zo, daar bent u weer met uw gekrijs. Lucht het op? 40 minuten op een kiss & ride is idioot lang. Iedereen heeft tegenwoordig een mobieltje: stuur even een app-berichtje als je trein er bijna is, of wat de te verwachten aankomsttijd is, en dan hoef je er niet langer dan pakweg drie minuten te staan. Zo moeilijk is dat niet. Ik doe het wekelijks met familie en collega’s. Is nog nooit misgegaan.
      Ik erger me trouwens groen en geel aan de debielen (ik pas mijn taalgebruik aan het uwe aan) die hun auto op het fietspad zetten of het zebrapad blokkeren. Zoals die eikels van idioten op de foto.
      Zo, nu heb ik er ook een westerhoffje uitgekakt.

    • Voordat u weer met idioterie gaat smijten, leer eerst eens u netjes voor te stellen.
      Beschaafdheid first.

  13. De gehele situatie rond het station is totaal onwenselijk. Fietsen, bussen, auto’s en voetgangers zitten elkaar voortdurend in de weg. De inrichting aan zowel de voor- als achterkant van het station is in een woord “beroerd”.

  14. Jan Reijken

    De chaos wordt groter. Vanavond lieten mensen al reizigers uitstappen op het toch al enge fietspad aan de voorzijde van het station! Alles versperren met vier autodeuren open ¡

      • Nou de blemoembakken staan er en het is een chaos. Nu parkeren ze echt overal. Op de weg en op het stationsplein. Zeer onveilig. Heb er foto’s van gemaakt. Je mag ze hebben gemeente. Er is gewoonweg niet genoeg kiss&ride voor zo’n belangrijk station als Leiden. Ga eens een meting houden hoeveel mensen hier gebruik van willen maken in de spits. Zo jagen we iedereen weer de auto in. Want er is ook niet genoeg fietsenstalling.

  15. Nou de blemoembakken staan er en het is een chaos. Nu parkeren ze echt overal. Op de weg en op het stationsplein. Zeer onveilig. Heb er foto’s van gemaakt. Je mag ze hebben gemeente. Er is gewoonweg niet genoeg kiss&ride voor zo’n belangrijk station als Leiden. Ga eens een meting houden hoeveel mensen hier gebruik van willen maken in de spits. Zo jagen we iedereen weer de auto in. Want er is ook niet genoeg fietsenstalling.

  16. Al deze reacties tonen maar een ding aan, alle weggebruikers zitten elkaar aan de achterkant van het station in de weg.: voetgangers, fietsers, bussen, Kiss&Ride en Park&Ride. De gekozen oplossing om bloembakken te plaatsen biedt daarvoor geen oplossing, het verschuift het probleem en verergert de situatie alleen maar. En alle functies zijn in dit gebied essentieel voor het functioneren van een regionaal station als Leiden is.

    Van belang is onderscheid te maken in Kiss&Ride (maximaal 5 minuten stoppen voor het onmiddellijk laten in- of uitstappen van passagiers waarbij de chauffeur in of bij het voertuig blijft en het Park&Ride waarbij langer dan 5 minuten het voertuig wordt geparkeerd om iemand of iets op het station op te halen. Deze functies moeten om goed te functioneren gescheiden worden van elkaar. Bovendien in de huidige situatie verstoren ze de goede doorstroming van het busverkeer en dragen ze bij aan een voor alle weggebruikers onveilige situatie.

    Een integrale aanpak met goed overwogen oplossingen is hier noodzakelijk. Ik zie daarvoor zeker mogelijkheden, alleen zal de gemeente dat wel moeten willen. In het oorspronkelijke ontwerp voor het huidige NS-station was hier aan de LUMC zijde een goede oplossing voor opgenomen. Deze is echter door de gemeente nooit gerealiseerd.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline