Wethouder Jan Nieuwenhuis opende in juli op initiatief van Dorpsmarketing Oegstgeest een vitrinekast. (Archieffoto: Emile van Aelst).

Dorpsmarketing Oegstgeest krijgt 225.000 euro gemeentelijke steun

De gemeenteraad heeft donderdag ingestemd met het voortzetten van financiële steun voor Dorpsmarketing Oegstgeest. De komende drie jaar kan de stichting rekenen op jaarlijks 75.000 euro uit de gemeentelijke schatkist. Een oproep om de bijdrage na twee jaar af te bouwen om ervoor te zorgen dat er meer geld uit het bedrijfsleven komt, kreeg geen meerderheid.

Het werk van de stichting werd tijdens een eerdere evaluatie al positief beoordeeld, waarna burgemeester en wethouders voorstelden om de subsidie voort te zetten. Dat daarvoor geen dekking was opgenomen in de meest recente begroting voor de komende jaren, valt echter niet bij alle raadsleden in goede aarde. “Dit levert een groter negatief saldo op voor 2021”, concludeert Eelke van den Ouweelen van Lokaal Oegstgeest. “Dit had ingepast moeten worden in de begroting, ik vind het een ongedekte cheque.”

Toeristenbelasting
Het geldt komt namelijk vooral uit de algemene reserve van de gemeente, terwijl wethouder Matthijs Huizing in oktober nog waarschuwde voor forse bezuinigingen in de komende jaren. Toch had zijn collega-wethouder Jan Nieuwenhuis nog wel wat goed nieuws te melden. Voor 2021 is er namelijk 50.000 euro ongebruikt geld uit ‘het economische potje’ over, en voor 2023 sorteert Nieuwenhuis alvast voor op een verhoging van de toeristenbelasting. “Die extra inkomsten zouden we voor deze subsidie kunnen inzetten.”

Dat is opvallend, omdat er nog niets is besloten over de verhoging van de toeristenbelasting. Nieuwenhuis redeneert echter dat Leiden de toeristenbelasting in dat jaar ‘flink’ gaat verhogen en dat Oegstgeest zo’n verhoging normaal gesproken volgt. Anders dan in Leiden, wordt het werk van de marketingorganisatie in Oegstgeest echter niet betaald uit de inkomsten door toerisme. Dat Nieuwenhuis daar nu toch alvast op vooruitloopt, is dus niet veel meer dan een wild idee om de financiële pijn enigszins te verzachten.

Gehaktbal
Want hoewel er totaal 225.000 euro is toegezegd, houdt een meerderheid van de gemeenteraad de optie open om de subsidie tussentijds te verlagen. Een voorstel van Hart voor Oegstgeest om nu al vast te leggen hoe dat er in de praktijk uitziet, door de subsidie na twee jaar af te bouwen tot 50.000 euro, kreeg alleen steun van Lokaal Oegstgeest. Maar ook coalitiepartij Progressief Oegstgeest (PrO) vindt dat er bij eventuele bezuinigingen ‘goed naar de noodzaak van Dorpsmarketing moet worden gekeken’, net als dat D66 de subsidie ‘in de toekomst wil kunnen heroverwegen’.

Voor PrO is het bovendien een voorwaarde dat Dorpsmarketing het subsidiegeld in gaat zetten voor sociaal-culturele activiteiten, ‘en het ambitieniveau mag wel wat hoger dan een gehaktbal’, voegde raadslid Kees Burger daar fijntjes aan toe. Coalitiepartners CDA en VVD zijn onverminderd positief over het werk van de stichting en willen met het gemeentelijke geld graag wat stabiliteit bieden. Een zoektocht naar meer geld bij andere organisaties hoeft wat hen betreft geen prioriteit te krijgen: “Dat is de afgelopen jaren niet gelukt en we hoeven dat voor de komende tijd ook niet echt te verwachten”, aldus CDA-fractievoorzitter Eibertjan van Blitterswijk.

Cultuur Economie Maatschappij Oegstgeest


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×