(Foto: Gerry van Bakel).

Claudia Wondergem van Kleurrijk Geluk: 'Op zoek naar dingen die net even anders zijn dan anders'

De ultieme cadeauwinkel, zo kun je Kleurrijk Geluk van Claudia Wondergem wel omschrijven. En de zaken gaan best goed, gezien de omstandigheden. Eerst een straat die open lag, toen coronamaatregelen die het publiek uit de winkelstraten verdreef en vlak voor kerst een winkelsluiting. Het is laveren tussen kansen en tegenslag.

Hoe komen ondernemers in de Leidse regio de coronawinter door? Door met nog meer ziel en zaligheid hun zaken aan te pakken. En elke kleine kans te grijpen. Claudia Wondergem aarzelde op maandag 14 december geen seconde. Nadat bekend werd dat die nacht om 24.00 uur de winkelsluiting zou ingaan, sprong ze op haar fiets en opende haar zaak aan de Hoge Woerd in Leiden. “Ik dacht ik zie wel wat er gebeurt.”


Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Claudia Wondergem van cadeauwinkel Kleurrijk Geluk over ondernemen in de coronawinter.

Kleur is belangrijk voor Wondergem. De muren van de winkel zijn grotendeels wit en grijs om alle producten er goed uit te laten springen, maar de achterwand is turquoise. “Heel veel mensen die binnenkomen roepen: dat is echt mijn lievelingskleur. We zijn altijd op zoek naar dingen die net even anders zijn dan anders. We hebben niet zomaar servies. Maar er zit iets in verstopt of heeft een bepaalde emotie op de kopjes. We letten heel erg op de vormgeving van de verpakking. Kleur staat centraal.”

Wakker
Het ondernemen in tijden van corona geeft enorm veel reuring, vindt Wondergem. “Ik zei laatst tegen mijn man: misschien vind ik het straks wel te saai als alles weer normaal is.” Vanaf het begin heeft ze zich door allerlei tegengeslagen heen geworsteld. “We hadden de zaak hier net geopend en toen werd de straat opengebroken en zaten we midden in de coronacrisis. Ik lig er soms wel wakker van en dan denk ik waar ben ik aan begonnen. Maar deze tijd biedt ook kansen. Voor onze tweede vestiging hebben we een goed contract gekregen door goed te onderhandelen.”

Social media, online bestellingen en lokale klanten die je het gunnen houden Wondergem en haar zaak op de been. “Ik gaf ook workshops in de zaak, deels waren mensen dan creatief bezig, maar deels ging het ook om coaching. Dat kan nu helemaal niet meer, nu we nog maar een persoon op bezoek mogen hebben. Het contact met mensen mis ik enorm.” Deze winter probeert Wondergem zoveel mogelijk mensen online te bereiken. “Je moet creatief zijn met je aanbiedingen en je veel laten zien. Als ik niks doe op social media, merk ik dat gelijk in de bestellingen.”

Spookstad
Kleine producten die per post opgestuurd kunnen worden en door de brievenbus kunnen, zijn erg geliefd bij haar klanten. “Zeepjes, ansichtkaarten en sokken doen het goed. We hebben sokken die twee verschillende prints hebben, maar wel een thema. Dus echt een verschil tussen de rechter- en de linkersok. Niet iedereen kan dat waarderen. Toen de winkel nog open was, kwam een student een keer ermee terug. Hij wilde eenzelfde paar erbij kopen, omdat hij er niet aan kon wennen. Nu heeft hij twee paar gelijke sokken.”

De rellen in andere steden waarbij winkels zijn vernield en geplunderd verontrustten haar wel, maar Wondergem heeft niet overwogen de ramen dicht te timmeren. “Wij verspreiden graag kleur, we denken dat het geluk kan brengen. In deze donkere tijd wil ik juist mijn kleurrijke etalage laten zien en mensen daarmee een lichtpuntje bieden. Laten we er geen spookstad van maken.”

Deze maanden interviewt verslaggeefster Gerry van Bakel elke week een ondernemer uit Leiden of de buurgemeenten over hoe hij/zij de coronawinter doorkomt. Heb je een tip? Mail naar redactie@sleutelstad.nl.

 

 

 

 

 

Economie Leiden Maatschappij coronawinter ondernemer Week van de Ondernemer


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×