Ted Steinebach en Vivienne Aerts hebben het prima samen thuis in Leiden, maar missen de optredens in New York wel. (Foto: Gerry van Bakel).

Culturele ondernemers Aerts en Steinebach verlangen naar podia: 'Onze shows komen terug, alle vertrouwen in'

New York City hebben ze al een jaar niet gezien. Optredens zijn er slechts een handvol geweest en de grote shows van culinaire kunst in combinatie met zang en soundscapes zijn voorlopig afgezegd. “Het is wel een soort identiteitscrisis”, zegt muzikale duizendpoot Vivienne Aerts.

Samen met haar man Ted Steinebach zit Aerts op de bank in hun huiskamer in het centrum van Leiden. Het is niet bijzonder ruim, maar wel beduidend groter dan hun appartement in Brooklyn. “We waren daar eigenlijk nooit thuis,” vertelt Aerts, “maar altijd onderweg en in de clubs. We hadden altijd wat te doen.” Hier kijken ze uit over de gracht en een van de opmerkelijkste bruggen van de Singelparkroute. “We hebben ook wel eens met koffie en koekjes voor de wandelaars op de stoep gezeten.”

Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Vivienne Aerts en Ted Steinebach over ondernemen in tijden van corona.

Hoe komen culturele ondernemers de coronawinter door? Een jaar geleden viel alles stil, verdwenen alle optredens als sneeuw voor de zon. Al heeft Aerts nog de lessen die ze geeft aan het Berklee College of Music in Boston. Online natuurlijk en meestal ’s avonds vanwege het tijdverschil. “Mijn werkdag begint rond 15.00 uur. En gaat tot diep in de nacht door.”

Lepel
Steinebach is patissier, gespecialiseerd in chocola en desserts. Samen met Aerts maakte hij de laatste jaren furore met grootse shows waarbij hij een tafel ‘beschilderde’ met dessert-ingrediënten, terwijl Aerts voor de muzikale begeleiding zorgde. “Na afloop kreeg iedereen een lepel en dan aten zo’n tweehonderd man van één tafel. Dat idee lijkt nu wel heel ver weg. Maar onze shows komen wel terug. Daar heb ik alle vertrouwen in.”

Ondernemerschap vraagt altijd om creativiteit vinden Aerts en Steinebach. En zo’n periode van gedwongen stilte, levert ook weer ruimte op voor nieuwe dingen. “Het klinkt als een cliché”, zegt Steinebach, “maar ik zie dit wel als een kans om jezelf opnieuw uit te vinden.” Zelf ging hij aan de slag met online chocoladeproeverijen. “Je moet goed naar je klanten luisteren en aan hen vragen wat je wel voor ze kan doen.”

Honderd vrouwen
Zangeres, muzikant en componist Vivienne Aerts nam de kans waar eens door haar adresboekje te kijken op zoek naar vrouwen waarmee ze heeft samengewerkt in het verleden. “Al gauw had ik een lijst met honderd namen. Met hen wil ik een nieuwe cd opnemen. Met zo’n grote groep in een studio samenkomen zou ook voor corona niet mogelijk zijn geweest en nu heeft iedereen ontdekt dat je ook op afstand samen kunt werken. De muziek is er al, iedereen kan thuis haar deel inspelen en dan voeg ik het samen.”

Het is een ambitieus project waar Aerts al haar creativiteit, muzikaliteit en ondernemerschap in kwijt kan. “Ik heb een celliste gevraagd, een saxofoniste, en ook muzikanten die net als ik met synthesizers en dergelijke werken. Maar het zijn niet alleen soundscapes en geluiden, het worden echt wel liedjes.”

Chocola
Ook in dit project zit er een link met chocola. “Ik wil graag iets doen voor en door vrouwen”, vertelt Aerts. “Ted heeft contact met een chocolademerk ‘Original Beans’ dat een heel mooi project organiseert in Congo. Het begon met een cacaoplantage waar 400 vrouwen werken, nu zijn dat er 1500. En die vrouwen zijn allemaal mede-eigenaar. Ik wil straks bij die cd ook een plak chocola gaan leveren.”

Aerts vindt wel dat er meer waardering mag komen in Nederland voor cultuur. “In een crisis als deze zie je dat sport belangrijker is dan cultuur. En sport is ook belangrijk. Maar ik vind cultuur minstens zo belangrijk. Het een zorgt voor fysieke gezondheid, het andere voor mentaal welzijn.”

Buurt
En hoewel ze het prima naar hun zin hebben in Leiden, hopen ze toch ook weer snel terug te kunnen keren naar New York. “Zolang we niet kunnen optreden, zitten we hier beter dan daar”, zeggen Aerts en Steinbeach. “Dichter bij onze families. We zijn actief in de buurt en we hebben meteen ons huis hier verbouwd. We werken goed samen, dus dat is ook geen probleem.” Maar een artiest wil graag optreden. “Dat missen we enorm.”

Advertentie

Cultuur Economie Leiden Maatschappij coronawinter ondernemer Week van de Ondernemer


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×