Etienne van Huygevoort van restaurant 't Fust hoopt snel zijn zaak weer open te gooien voor publiek in plaats van afhalen en bezorgen. (Foto: Gerry van Bakel).

Etienne van Huygevoort: 'Het restaurant is van mij, mijn medewerkers en mijn gasten'

Een volle zaak en een vol terras. Restauranteigenaar Etienne van Huygevoort hoopt dat snel alles weer opgepakt kan worden. “Ik vind het fijn als mensen een goede avond bij ons hebben. Geld in de kassa is ook prettig, maar niet het enige doel. Dan houd je het geen 21 jaar vol.”

Van Huygevoorts restaurant heet ’t Fust en ziet op het hoekje van de Garenmarkt en de Raamsteeg. Voorheen was het een kroeg met een zekere reputatie. Nog steeds laten oudere Leidenaars onmiddellijk de naam Vattegat vallen als je de plek beschrijft. “Best knap”, is het milde oordeel van Van Huygevoort. “Dat is best al een tijdje geleden.” Omdat hij een positief mens is, ziet hij licht aan het eind van de coronatunnel. “Ik kijk er naar uit dat het terras weer open gaat.”


Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Etienne van Huygevoort, eigenaar restaurant ’t Fust.

De eerste lockdown een jaar geleden kwam als een schok. Van Huygevoort had net vier jaar te maken gehad met de bouw van een ondergrondse parkeergarage bij hem voor de deur. Een behoorlijke aderlating, want de zaak was nauwelijks zichtbaar achter de bouwkeet en het groots materieel. En de bereikbaarheid op navigatiesystemen was nul. “Een vriend appte me meteen: ‘als jij doodgaat, ga je zeker naar de hemel. De hel heb je hier op aarde al gehad’.”

Gunfactor
In maart 2020 ging het restaurant helemaal dicht. Niks geen afhalen en bezorgen. “Ik was naïef, ik dacht dat het met een paar weken wel weer over zou zijn.” Tijdens de mooie zomermaanden draaide ‘t Fust goed. Het nieuwe terras aan het groene Garenmarktplein dat bovenop de parkeergarage was aangelegd, werkte als een magneet. En vaste klanten en nieuwe gasten wisten het buurtrestaurant te vinden.

“Ik vind dat de horeca in Leiden elkaar echt iets gunt”, zegt Van Huygevoort die zelf in Noordwijk woont, maar dagelijks te vinden is in het hartje van Leiden. “Natuurlijk is het ook ieder voor zich, maar de gunfactor is hoog. Je krijgt complimenten bij de Sligro als je een mooi nieuw terras hebt neergezet.” Dat is volgens hem in Noordwijk wel anders.

Eetbonnen
“We hebben het afgelopen jaar heel veel steun gehad”, zegt Van Huygevoort. “Van onze vaste klanten en ook van nieuwe bezoekers. Mensen die kaartjes langs brengen. Anderen die elke week wat komen afhalen. En ook een klant die zijn huis goed had verkocht en graag iets wilde doen voor de mensen die in zijn nieuwe huis aan het werk waren en die kwam hier eetbonnen kopen. Dat is toch top dat iemand zo aan je denkt.”

Als in oktober de tweede lockdown voor de horeca wordt afgekondigd, aarzelt Van Huygevoort geen moment. “Ik heb die maandag meteen tegen mijn medewerkers gezegd: we gaan zeven dagen per week bezorgen en afhalen. En in het begin deden we ook nog ‘kok-aan-huis’. Dan komt een van onze koks thuis bij jou koken en uitserveren. Dat vindt iedereen leuk, de klanten en de koks ook.”

Andere functie
Dat koken bij iemand thuis ziet Van Huygevoort wel zitten om door te zetten wanneer de horeca weer open mag. Maar bezorgen en afhalen wordt gelijk geschrapt. “Daar wil ik meteen vanaf. We hebben als restaurant een andere functie. Ik zeg tegen mijn mensen: dit restaurant is van mij – in naam – maar het is ook van jullie en ook van onze klanten. Dat moeten we nooit vergeten.”

Economie Leiden Maatschappij coronawinter ondernemer Week van de Ondernemer


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×