Drie horecatijgers en levensgenieters willen de Leidse horeca een steuntje in de rug geven. Ze hebben daarvoor de actie ‘De Leidsche Gastronomie Uit’ bedacht, met als ondertiteling ‘Doorpakken!’.
De actienaam verwijst naar het boek waar de actie mee begint: De Leidsche Gastronomie Thuis. In dit boek dat is samengesteld door Marvin en Lars van restaurant De Klok staan veertig ‘signature dishes’ van veertig Leidse horecazaken. De opbrengst, minus de kosten, komt ten goede van de deelnemende horecazaken.
Drie horecatijgers / levensgenieters Bartjan Westerduin die de actie bedacht en Hans de Vries en Stefan Maertens proberen de horecazaken met dit boek een extra zetje te geven. Ze roepen iedereen op om het boek te kopen en handtekeningen van de deelnemers te verzamelen door alle veertig zaken in 16 maanden tijd een keertje aan te doen en er iets lekkers te eten en te drinken.
Foto’s van deze bezoekjes worden gepost in de facebookgroep ‘De Leidsche Gastronomie Uit’. De drie hopen dat de actie dusdanig aanslaat dat ze op een gegeven moment een serieuze recordpoging kunnen doen om met zoveel mogelijk mensen dezelfde maaltijd te nuttigen. Maar dat is dus iets voor aan het einde van de actie. “Eerst maar eens alle veertig zaken langs”, vertelt Stefan monter. De heren zijn nog maar net bezig en Stefan heeft aan het einde van deze week al zeven handtekeningen.
“Het leuke is dat je weer allemaal nieuwe horecatentjes ontdekt op deze manier. Met dit boek in de hand kom je toch weer op nieuwe plekken.” Daarnaast is het gewoon weer fijn dat je weer een terrasje kunt pakken. Want dat hebben de heren alle drie enorm gemist. Stefan: “Ik ben ZZP’er en vind het echt heerlijk om na mijn werk even slap met mensen te ouwehoeren. Biertje in mijn stamkroeg of op het terras, beetje lachen. Dat is voor mij ontspannen. Ik mis dat echt enorm. Gelukkig zijn er de terrassen nu weer open maar ik kan ok niet wachten tot de inpandige horeca weer opengaat.”
De drie benadrukken dat het een belangloze actie is. Stefan: “Wat wij willen is dat de horeca er weer bovenop komt. Niks meer en niks minder. Die ondernemers hebben het zwaar gehad en we hopen dat zoveel mogelijk mensen mee willen werken om ze er weer bovenop te krijgen. De loop moet er weer goed in komen. Met deze ludieke actie, en een beetje reuring willen we daar de komende zestien maanden aan bijdragen.”
Stefan benadrukt dat je niet overal een vijf gangen menu hoeft te halen. “Wij kunnen niet in andermans portemonnee kijken. Met een biertje of kopje thee help je ze ook. Maar het begint dus met het boek ‘De Leidsche Gastronomie thuis’ kopen. En dan lekker alle veertig zaken aan doen de komende zestien maanden. Als het een succes is doen we nog even een recordpoging met elkaar en dan zijn we vlak voor Leidens Ontzet 2022 klaar. Mooie timing toch?”
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907