(Archieffoto: Provincie Zuid-Holland)

Spanjaardsbrug gaat in 2023 definitief dicht voor auto's

De Spanjaardsbrug tussen Leiden en Leiderdorp wordt een fietsbrug. Vanaf eind 2023 mogen er geen auto’s meer overheen rijden, met uitzondering van bussen en hulpdiensten. Dat schrijft de Leidse wethouder Ashley North (mobiliteit) in een brief aan de Leidse gemeenteraad. De ondernemers op bedrijventerrein De Waard hopen dat het nog uitgesteld kan worden: “Maak eerst de Leidse Ring Noord af, dat ene jaar maakt toch niet zoveel uit.”

De afsluiting is volgens North nodig om de tienduizend fietsers die dagelijks over de brug rijden, genoeg ruimte en veiligheid te bieden. Bovendien is er veel sluipverkeer over de brug, wat tot overlast leidt in de aangrenzende wijken Zijlkwartier en De Kooi. Omdat zowel Leiden als Leiderdorp willen stimuleren dat mensen de fiets pakken, vinden de gemeentes het nodig de brug af te sluiten voor autoverkeer.

De plannen voor de afsluiting stammen al uit 2015. De jaren daarna is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van het plan en eind 2018 is de afsluiting onbedoeld al getest bij groot onderhoud. Voor fietsers en voetgangers lag er een pontonbrug, maar auto’s moesten omrijden. In die periode bleek dat het wegennet de verstoring prima op kon vangen, schrijft de wethouder.

Willem de Zwijgerlaan
In de nieuwe situatie moeten auto’s omrijden via het Engelendaal en de Willem de Zwijgerlaan. Het Engelendaal wordt in 2022 en 2023 grondig vernieuwd. In het derde kwartaal van 2023 moet dat klaar zijn, en dat is het moment om de Spanjaardsbrug voor auto’s af te sluiten. De Willem de Zwijgerlaan wordt in 2024 en 2025 aangepakt als onderdeel van de Leidse Ring Noord.

In juli 2020 nam de Leidse gemeenteraad juist nog een motie van de ChristenUnie en de SP aan die opriep om te wachten met de afsluiting van de brug tot de Leidse Ring Noord helemaal klaar zou zijn, dus inclusief de nieuwe Willem de Zwijgerlaan. De motie liet wel ruimte aan de wethouder om de brug eerder af te sluiten als hij kon aantonen dat het autoverkeer er geen hinder van ondervindt. Dat onderzoek is uitgevoerd en uit het rapport blijkt dat de brug al kan worden aangepast zodra het Engelendaal vernieuwd is.

Aan de hand van gegevens van stoplichten, modellen en toekomstverwachtingen hebben de onderzoekers berekend dat er misschien wel verkeersknelpunten kunnen ontstaan in het gebied. Dat staat echter helemaal los van het afsluiten of openhouden van de Spanjaardsbrug. De wethouder concludeert dan ook dat de brug al dicht kan als het Engelendaal af is in 2023, dus nog voor de renovatie van de Willem de Zwijgerlaan.

Bedrijventerrein De Waard
Edwin van Diemen, voorzitter van de ondernemersvereniging van Bedrijventerrein De Waard, is bepaald niet blij met de plannen. “Onze bedrijven worden wel heel slecht bereikbaar op deze manier. De gemeentes willen auto’s graag weren van de brug, dus ze drukken het nu door, terwijl wij hebben gezegd: wacht op zijn minst tot de Willem de Zwijgerlaan klaar is.”

Hij hecht niet veel waarde aan de modellen uit het onderzoek: “Elk jaar neemt het verkeer toe, dus die modellen zijn achterhaald. Bovendien krijg je overal sluipverkeer als de Willem de Zwijgerlaan dicht is, tot in de binnenstad aan toe. Dan is het heel onverstandig om die brug af te sluiten.” De ondernemersvereniging is dan ook van plan om bij de gemeente bezwaar te maken.

De wethouder neemt de onderzoeksresultaten wel over. Hij wil de ondernemers tegemoetkomen door te onderzoeken of de brug af en toe toch voor auto’s open kan bij calamiteiten of werkzaamheden in de buurt. Voor Van Diemen is dat een schrale troost: “Het lijkt haast of we worden weggepest hier.” Hij heeft nog wel een andere oplossing in gedachten: “We zouden graag een extra ontsluitingsweg krijgen aan de zuidkant van het bedrijventerrein. Maar daar willen de ambtenaren voorlopig nog niet aan.”

Duurzaamheid Economie Leiden Leiderdorp Maatschappij


Studio
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

×