Joëlle en Eveline interviewen Ab van der Wiel, directeur van de Meelfabriek. (Foto: Gerry van Bakel)

Podcast Joëlle en Eveline over de ziel van de Meelfabriek

Kan een voormalige meelfabriek een ziel hebben? Dat hangt er vanaf wat er met zo’n complex gebeurt. Als het met veel liefde wordt gerenoveerd, verbouwd en getransformeerd, zoals directeur Ab van der Wiel heeft gedaan bij de Leidse Meelfabriek, is er een kans. Maar dan zijn er nog wel een Joëlle en Eveline nodig.

Joëlle en Eveline zijn twee medewerkers van Gemiva Team Meelfabriek. Samen met hun collega’s draaien ze de nieuwe cadeauwinkel in de Meelfabriek ‘Cadeau Lokaal’ en doen ze allerhande klussen en werkzaamheden voor de andere ondernemers in het complex. “Ze komen bij iedereen over de vloer en zijn vrolijk, open en oprecht. En dat geeft een ziel aan de Meelfabriek”, zegt Van der Wiel. “Ik pak het graag wat anders aan dan anderen doen”, zegt hij.

In de podcastserie Joëlle en Eveline in de Meelfabriek staat het begrip inclusie centraal. Dat is helemaal hip, hot en happening. Maar mensen met een licht verstandelijke beperking worden daarbij nogal eens over het hoofd gezien.

In de derde aflevering van de podcast Joëlle en Eveline in de Meelfabriek praten Joëlle en Eveline met Ab van der Wiel, Patty Beuk en Kim Vesseur.

Ondernemer Ab van der Wiel vond zijn inspiratie voor het opnieuw benutten van industrieel erfgoed in het New York van 1985. Terug in Nederland viel zijn oog uiteindelijk op de Leidse meelfabriek. Het zou nog jaren duren voordat zijn droom werkelijkheid werd. Inmiddels is de Meelfabriek een begrip. Met appartementen, ondernemingen, een tuin van de wereldberoemde ontwerper Piet Oudolf en in de toekomst een hotel.

Postbode
En in die droom past ook Team Meelfabriek van Gemiva. Van der Wiel en Hiske Faber, projectmanager bij Gemiva, vonden elkaar in het idee dat iedereen een plek verdient waar hij of zij zijn talenten kan ontwikkelen. Van der Wiel heeft allerlei ideeën rondom diensten voor de ‘bewoners’ van de Meelfabriek. Zowel de mensen die er een huis hebben als de bedrijven die er zijn gevestigd. “Sommige mensen in mijn familie kunnen niet zo goed en lang wandelen”, vertelt Van der Wiel. “Dus denk ik eraan om een boot te laten varen die deels de singels rondvaart.”

Verder wil hij een pakketdienst opzetten voor op het terrein. Met een afleverpunt voor de externe bezorgdiensten en de mensen van Team Meelfabriek zouden dan intern de pakjes rond kunnen brengen. Een kolfje naar de hand van Eveline. Die ziet zichzelf al als een postbode overal langsgaan. “Dat gaan we dan regelen”, is steevast het antwoord van Van der Wiel. Ook als Joëlle de wens uitspreekt dat ze in de toekomst graag in het hotel en het restaurant wil werken.

Vesting
Patty Beuk is conceptontwikkelaar en communicatieadviseur van Ab van der Wiel voor het project Meelfabriek. Een spin in het web. “Ik vind het mooi om te zien dat de Meelfabriek steeds meer open gaat. Vroeger was het een fabrieksterrein met een hek eromheen, nu staan er al lang hekken vanwege de bouw. Het was altijd een soort vesting. En ik vind dat het Team Meelfabriek van Gemiva heel veel toevoegt aan waar het concept Meelfabriek voor staat. Iedereen is hier bezig met hun eigen planning, agenda en verkopen. En jullie komen bij iedereen over de vloer en zorgen voor verbinding.”

En dan was er de kwestie van de naam Riffellokaal. Bij de een roept dat een gevoel op van een krokodil in een donkere grot. Maar het heeft natuurlijk te maken met graan en meel. Patty Beuk weet het antwoord. “Volgens mij komt het van de machine waarmee de maalstenen ruw gemaakt worden.”

Hekken staan er nog wel rondom de Meelfabriektuin tegenover de winkel van Gemiva. Om de jonge aanplant te beschermen. Dankzij de Singelparkroute die over het terrein van de Meelfabriek loopt, ligt de winkel Cadeau Lokaal goed in het zicht. “Wij zijn het visitekaartje van de winkel”, zeggen Joëlle en Eveline, “we moeten altijd netjes blijven.” Kim Vesseur is persoonlijk begeleider bij Team Meelfabriek. “We verdelen in de ochtend alle diensten van die dag, maken de winkel klaar. En we besteden ook aandacht aan hoe je in een winkel werkt en klanten ontvangt.”

Weekend
Cadeau Lokaal betekent ook werk aan de winkel in het weekend. Kim is wel benieuwd wat Joëlle en Eveline vinden van het idee dat ze ook af en toe op zaterdag moeten werken? Zij vinden het prima. Doordeweeks krijgen ze dan in ruil een vrije dag, dus tijd om uit te rusten is er ook.

Verantwoording
Het centrale thema van de podcastserie is inclusie. Dat iedereen er mag zijn en mee kan doen. Daarom is deze podcast ook op een meer inclusieve manier tot stand gekomen. Podcasters Andy Clark en Gerry van Bakel maken deze serie samen met Joëlle en Eveline. Dat is soms zoeken naar de beste vorm en het juiste tempo, maar daarom voor iedereen leuk en leerzaam.

De podcastserie Joëlle en Eveline in de Meelfabriek is mede mogelijk gemaakt door het Leids Mediafonds. De podcast is te vinden op Spotify en andere podcastapps. Eerdere afleveringen hier terug te vinden: aflevering 1 en aflevering 2.

 

Economie Leiden Maatschappij Gemiva Team Meelfabriek JEM


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×