NS vreest verstoring dienstregeling door RijnGouwelijn

5

Als de RijnGouwelijn door het centrum van Leiden gaat rijden is de kans groot dat de dienstregeling van de NS-treinen op het traject Leiden Lammenschans – Gouda wordt verstoord. Dat schrijft de NS in een zeven pagina’s tellende brief van 15 juli aan gedeputeerde Asje van Dijk. De brief is woensdag openbaar gemaakt door D66-raadslid Peter Bootsma die het uitgelekte document op zijn weblog heeft geplaatst. In de brief laat de NS de provincie weten dat het niet zonder meer mogelijk is om trein en tram op bestaand spoor te combineren als de RGL door het Leidse centrum gaat rijden: “De lightrail door de binnenstad van Leiden zal naar verwachting een lagere punctualiteitsscore bereiken dan de trein.” De vereiste ‘robuuste dienstregeling’ is volgens de NS alleen mogelijk als de RGL de trein steeds voor laat gaan, voordat de lightrail het bestaande spoor oprijdt. Daarmee wordt de dienstregeling van de RGL dus sterk afhankelijk van de treinen die vanuit Woerden richting Leiden nu in 15% van de gevallen te laat vertrekken. De andere kant op doet de NS het beter; vanuit Leiden vertrekt 97% van de treinen op tijd.

De provincie heeft met de NS en Prorail afgesproken dat de trein in principe voorrang heeft op de overige gebruikers van het Hoofdrailnet (HRN), tenzij er dan veel meer reizigers gedupeerd zouden worden. Dat kan volgens de NS ook niet anders, omdat in de consessie die de vervoerder heeft harde eisen zijn opgenomen over de punctualiteit. Een verslechtering is volgens de NS onaanvaardbaar, de provincie onderschrijft dat.

Naast het risico op vertragingen stelt de NS als ‘absolute randvoorwaarde’ dat de treinen in de toekomst net zo hard mogen blijven rijden. Dat betekent onder andere dat ze de drie nieuw aan te leggen lightrailstations tussen Leiden en Alphen met 130 kilometer per uur moeten kunnen passeren. In simulatieprogramma’s waarmee is uitgerekend of er RGL vier keer per uur in beide richtingen tussen de treinen past, is ook met die snelheid gerekend.

Naast bovengenoemde punten wil de NS geen hinder ondervinden van de noodzakelijke bouwwerkzaamheden aan het baanvak en het testen van het nieuwe materieel. Ook wil de NS onder de contracten uit kunnen als blijkt dat de RGL de NS schade berokkent of tot extra kosten leidt.

Een woordvoerder van de provincie reageert verbaast op de ophef: “Dit is helemaal geen nieuws en al helemaal niet geheim. die brief van de NS, inclusief ons antwoord, staat gewoon op de projectsite van de rijngouwelijn en op de website van de provincie.”

Delen

5 reacties

  1. De heer Bootsma van D66 kan nu wel proberen ons wijs maken dat hij iets opzienbarends heeft ontdekt, maar dit is in feite al jaren bekend. Het werd bijv. door een vertegenwoordigster van de NS (Yvonne Lentz, wier naam ook bovenaan de betreffende brief staat) gezegd op een hoorzitting van de toenmalige Leidse raadscommissie economie en verkeer in mei 2005. De voorzitter van die commissie? Dezelfde heer P. Bootsma van D66, toen fanatiek RGL-voorstander.

    Een citaat uit het LD van 12 mei 2005:

    Een derde punt waar de NS zich grote zorgen over maakt, is de stiptheid waarmee de RGL zal gaan rijden. Lentz: "De punctualiteit van het vervoer door de Breestraat wordt dramatisch. Er hoeft maar een beetje vertraging te ontstaan bijvoorbeeld door een lossende vrachtauto, en je hebt een groot probleem." Ze doelt daarmee op het traject Leiden Lammenschans – Alphen aan den Rijn. Daar moet de sneltram over hetzelfde spoor gaan rijden als de gewone trein. Maar de RGL gaat minder hard en er gelden zeer strikte veiligheidsregels over het gelijktijdig gebruik maken van hetzelfde spoor. "Dat betekent dus dat daarvoor – net als in de luchtvaart – hele harde afspraken over ‘slots’ moeten komen. Ben je iets te laat, dan moet je gewoon net zo lang wachten tot het spoor weer vrij wordt gegeven. Die afspraken zijn wel te maken, maar of de reiziger daar blij mee moet zijn?"
    (einde citaat)

    In 2005 was er uiteraard nog sprake van het tracé door de Breestraat, maar je kunt je vergelijkbare problemen ook elders in de binnenstad goed voorstellen. Vertragingen kunnen daar gemakkelijk door allerlei oorzaken ontstaan. Dan wordt het dus wachten voor de RGL-treintjes bij Lammenschans tot het baanvak wordt vrijgegeven, of vertragingen van NS-treinen. Eigenlijk niets nieuws onder de zon dus.

    De fanatieke RGL-voorstanders, waaronder dhr. Bootsma van D66, wuifden echter alle bezwaren weg. Tegenstanders en sceptici met steekhoudende argumenten werden weggezet als azijnproducenten, domoren die de vooruitgang blokkeren en te klein denken e.d., zoals meestal wanneer verstandige mensen verstandige kanttekeningen plaatsen bij dure prestigeprojecten. Maar het kan verkeren, want de fanatieke voorstander Bootsma is een tegenstander geworden, maar wel veel te laat en niet uit overtuiging.

  2. Tsja, mijn bezorgehied hierover heb ik ook meerdere keren in dit forum uitgesproken.

    Het zou toch te gek zijn als de reistijd naar Gouda/Alphen/Utrecht mèt de RGL langer wordt dan zonder de RGL (waar het er nu naar uit ziet). Leve NS, investeer geld van RGL in NS (hogere frequentie, meer informatie, dubbelspoor, waterpas spoor)

  3. Trein:
    Gouda – Den Haag 18 min
    Gouda – Rotterdam 18 min
    Gouda – Utrecht 19 min
    Gouda – Lammeschans 30 min
    Gouda – Lammeschans met RGL 35min
    Gouda – Leiden CS 36 min
    Gouda – Leiden CS met RGL 47min

    Dus de reistijd naar veel populairdere (winkel) steden is veel korter, en reizen met de trein naar Leiden Centraal is nog veel sneller. Moeten we voor die 3,5 hondekop uit Hazerswoude of Bodegraven voor wie de RGL wel makkelijk is en graag willen uitstappen in het centrum, de hele stad op zijn kop zetten?

    Waarom niet een NS traject Leiden richting Utrecht/Gouda, met elk kwartier een NS trein vertrekkend uit Leiden naar Alphen waarna die het ene kwartier doorrijd naar Utrecht en het andere naar Gouda. Zonder overstap. Het liefst een spoor erbij. En de rest van het RGL verhaal allemaal schrappen. Die onzin met een tram door het centrum slaat toch nergens op.

    Naar Katwijk en Noordwijk een trein is dan wel weer wenselijk, maar die kunnen goed vertrekken vanaf Leiden CS. Samen 90.000 inwoners die aangewezen zijn op busvervoer kan wel een treinspoor gebruiken, en dan is de universiteit ook weer blij met hun ritje dat in de buurt van hun bio science park + universiteitsterrein komt.

  4. Waarom staren wij ons blind op GOUDA? Waarom vanaf Gouda richting kuststreek? In de buurt van Gouda zijn plassen en wateren genoeg om te zeilen en met strandje erbij etc.Is er een enquete geweest onder de goudenaren of ze een RGL willen richting Leiden-Katwijk-Noordwijk? Gouda-den Haag richting Scheveningen gaat sneller dan Gouda- Leiden-Katwijk-Noordwijk. 3 kwartier in de trein en dan nog naar de kust toe!

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline