Wethouder waarschuwt voor te snel oplossen verkeersinfarcten

5

Hoe doen twee egeltjes het? Heeel voorzichtig! Zo opereren het Leidse college van B&W en de provincie Zuid-Holland ongeveer sinds die laatste een politiek akkoord sloot waarin de RijnGouwelijn niet door de Leidse binnenstad gaat rijden en de RijnlandRoute via de Stevenshof en door Voorschoten en de Oostvlietpolder wordt aangelegd. Volgens wethouder Strijk (verkeer) is er dan wel een politiek besluit genomen, maar zijn daarmee niet automatisch ook de eerder gesloten overeenkomsten van tafel. Alle partijen doen dan ook net alsof er geen akkoord is en gaan vooralsnog gewoon door met het voorbereiden van de oude plannen.

Ook bij de derde Leidse R, de Ringweg Oost, gaat Leiden omzichtig te werk. Nu Leiderdorp niet mee wil werken, laat het college uit strategische overwegingen uitzoeken hoeveel het kost om de ringweg niet via een tunnel naar de Leiderdorpse Zijldijk te laten lopen, maar via industrieterrein De Waard door een tunnel onder de Sumatrastraat door. Strijk: “Als blijkt dat dat onbetaalbaar is, staan we ook sterker in de discussie met Leiderdorp. Er is dan echt geen ander alternatief.” De aanleg van een bovengrondse Ringweg Oost door de Sumatrastraat is voor de wethouder onbespreekbaar.

De raadscommissie Leefbaarheid & Bereikbaarheid liet zich gisteren op verzoek van D66 bijpraten over de drie grote bereikbaarheidsprojecten. D66-raadslid Bootsma vond het bijvoorbeeld vreemd dat Leiden aan de provincie heeft gevraagd om het mer-onderzoek naar de RGL-tracés uit te stellen, terwijl die tram er helemaal niet komt. Volgens wethouder Strijk kan dat niet anders: “Er is pas een nieuw akkoord als iedereen zegt dat er een nieuw akkoord is.”

Strijk kwam ook nog met een stevige waarschuwing aan de Leidse raad. Veel partijen willen namelijk dat er zo snel mogelijk werk wordt gemaakt van het aanpakken van de twee grootste verkeersknelpunten, het Lammenschansplein en de Knoop Leiden West. Dat is het gebied rond de kruising van de A44 met de N206, waar onder meer een betere ontsluiting moet komen voor het Bio Sciencepark. Strijk: “De onderzoeken lopen. Het heeft de volle aandacht en moeten niet op de uitslagen vooruit gaan lopen. Als we nu versneld alleen die twee knooppunten oplossen krijg je in feite de (afgevallen) A-variant van de RijnlandRoute die niemand wil. Dan zet je de sluizen naar de stad open zonder dat het rijk zal meebetalen aan oplossingen om ook de rest van de verkeersproblemen op te lossen. We moeten echt eerst een complete deal hebben.”

Tenslotte blijft het college met Strijk voorop zich bij de provincie hardmaken voor nader onderzoek naar de Churchill Avenue, waarbij de RijnlandRoute via een tunnel onder de Dr. Lelylaan en de Churchilllaan gaat lopen. Niet dat het college die variant het meest ziet zitten, maar om een eerlijke afweging te kunnen maken. Strijk: “Ik vind het dan ook jammer dat sommige partijen nu al een keuze hebben gemaakt. Zonder die nadere vergelijking is de informatie voor een goed afgewogen keuze er namelijk niet.”

Delen

5 reacties

  1. frankieboy op

    Als de 2 knooppunten Lammenschans en Leiden-West worden opgelost zou best wel eens kunnen blijken dat die hele Rijnlandroute verder niet meer nodig is. De capaciteit van de Churchillaan is namelijk ruim voldoende voor al het verkeer dat er nu overheen gaat. Door de rode golf lijkt het erg druk, maar in wezen gaat het alleen maar om die 2 knelpunten.

    Als die weg zijin is de druk van het dossier Rijnlandroute afgehaald (zoals nu ook al is gebeurd met de Ringweg Oost). Dat is natuurlijk niet wat de provincie wil dus ik denk niet dat dat gaat gebeuren.
    Toch zou het een goede oplossing zijn, maar dan wel zodanig aangelegd dat het later kan worden uitgebried tot de volledige Churchill Avenue, dus met een tunnel onder de Vliet.

  2. frankieboy op

    Daar ben ik nogmaals:

    Ik moet ook nog maar zien of Nieuw-Valkenburg er gaat komen en om hoeveel huizen het dan nog zal gaan. De bouw ligt op zijn gat en projecten liggen stil: kijk maar naar Nieuw Rijngeest en de Meerburgerpolder.
    Wat mij betreft dus geen sloop van 60 goede woningen en aantasting van onze mooie polders voor een snelweg naar een wijk waarvan niet duidelijk is of die er ooit gaat komen.

    En als die weg er dan toch moet komen is de Churchill Avenue verreweg de superieure oplossing, dus elke oplossing van huidige knelpunten moet zodanig worden aangelegd dat het meteen een stukje van het eindbeeld van die CA is. En wat mij betreft gebeurt dat wel heel snel!

  3. Het Orakel van de Burcht op

    Hoe doen twee egeltjes het?

    Nou vooral met veel herrie:

  4. Ik ben het helemaal eens met de aanpak van de genoemde twee knelpunten. Zeker Lammenschans is oplossingsonafhankelijk. Het is deze dagen weer bar en boos op het Lammenschansplein. En hoewel de VVD zich al sterk heeft gemaakt om de brug minder vaak te openen voor de pleziervaart lijkt zelfs hierover bij de Provincie geen snelle actie mogelijk.

  5. frankieboy op

    Inderdaad Rutger, de bypass tussen Churchilllaan en Europaweg komt voor in Zoeken Naar Balans (maar dan als brug) en in de Churchill Avenue. Als deze bypass dus als tunnel wordt aangelegd blijven beide varianten nog steeds open als optie.
    Dus als het gaat om voorzichtige en verstandige besluitvorming is deze bypass altijd goed.
    Deze kan op korte termijn veel fileleed oplossen maar wordt uit politieke onwil tegengehouden.
    En de burger is weer het slachtoffer.

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline