Een spoeddedat, inclusief moties van GroenLinks en de VVD waarin treurnis wordt uitgesproken over de voortgang op het dossier Rijngouwelijn, geheime onderhandelingen over (on)mogelijke tracés… de RijnGouwelijn blijft de gemoederen in de Leidse politiek nog wel even bezig houden. Afgelopen week werd op verzoek van GroenLinks en de VVD een spoedebat gehouden over de RGL.
De verbinding tussen Gouda en de kust lijkt van hybride lightrailverbinding steeds meer een veredelde busverbinding te worden, maar niemand weet precies hoe de vlag ervoor hangt. En dat stoort de twee partijen enorm. Ze wilden van wethouder Robert Strijk (D66, verkeer) dan ook openheid van zaken. Maar kregen die niet. Voor de ingediende moties was ook al niet voldoende steun van andere raadsfracties en dus hoeft Strijk aan de provincie niet te gaan vertellen dat Leiden de hele gang van zaken betreurt.
Fractievoorzitter Paul Laudy (VVD) vindt het allemaal behoorlijk onbevredigend. “We maken ons grote zorgen over de bereikbaarheid van Leiden. Het duurt maar en het duurt maar. Ik kan het echt niet meer uitleggen aan de stad. U lijkt wel een Wethouder Onderzoek in plaats van een Wethouder Verkeer”, zo voegde hij Strijk toe. Laudy wil nu vooral weten wat er de afgelopen twee jaar allemaal is gebeurd, wanneer de Leidenaren mogen meepraten en wat er dan te kiezen zal zijn. Laudy: “We weten helemaal niets. Wordt het een tram, een bus, gaat íe door het centrum of juist alleen om de stad heen?”
Ook GroenLinks baalt er van dat het zo lang stil blijft. Fractievoorzitter Kos wil net als zijn VVD-collega dat de stad bij het proces wordt betrokken: “De RGL gaat niet door, maar wat komt er dan wel”, zo vraagt hij zich af. Ook is zijn partij boos dat de provincie een bedrag van 153 miljoen overhevelt van de RijnGouwelijn (OV) naar de Rijnlandroute (asfalt). Hij is bang dat de Rijnlandroute – die van de provincie prioriteit krijgt – nog duurder zal uitvallen en dat het OV het dan moet stellen met een nog lager budget. Strijk ziet dat anders: “Bussen rijden ook op asfalt, dus investeren in wegen is ook goed voor het OV”.
Wethouder Strijk snapt goed dat GroenLinks en VVD het vervelend vinden dat er keer op keer vertraging optreedt. Al helemaal omdat niemand precies weet waarom. Maar dat laatste blijft noodgedwongen nog even zo. De onderhandelingen zijn geheim en blijven dat nog tot half mei. Dan moet er één gedragen tracévoorstel op tafel liggen waar de gemeenten, de regio’s en de provincie het over eens zijn. Pas daarna zijn de individuele gemeentenraden aan bod om iets van het voorstel te vinden. Iets anders kiezen dat hetgeen er dan op tafel ligt is er ook dan niet bij. Het wordt slikken of stikken. Het proces is te complex voor wijzigingen achteraf. Die zouden dan immers weer door alle partijen goedgekeurd moeten worden.
De enige consessie die Strijk wel kon doen was de belofte om zich in de provinciale stuurgroep die zich over de verschillende opties buigt hard te maken voor een vertrouwelijk overleg, waarin hij de Leidse gemeenteraad dan al wat eerder dan 15 mei op de hoogte brengt van het naderende besluit.
De meeste andere partijen zeggen juist blij te zijn met de zorgvuldigheid waarmee de provincie de regionale bereikbaarheid aanpakt sinds de provinciale verkiezingen. CDA-voorman Meijer denkt dat woorden als treurnis een beter OV niet dichterbij zullen brengen. Guido Terpstra (CU) is dezelfde mening toegedaan en ook PvdA-raadslid Scheffer denkt dat de positie van Leiden juist wordt verzwakt als er nu harde woorden vallen richting provincie: “We hebben begrip voor de positie van de wethouder”.
Paul van Meenen (D66) vindt dat de provincie juist complimenten verdient voor het huidige proces. SP-raadslid Julian van der Kraats vindt het jammer dat er tien jaar is gewerkt aan een onhaalbaar plan, maar is nu juist erg tevreden over het huidige proces waarin de reiziger centraal wordt gesteld en er eindelijk ook voldoende budget is.
Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden
E-mail
redactie@sleutelstad.nl
Telefoon Redactie
071 - 5235907