Gemeenteraad: Geen treurnis om uitstel RijnGouwelijn

8

Een spoeddedat, inclusief moties van GroenLinks en de VVD waarin treurnis wordt uitgesproken over de voortgang op het dossier Rijngouwelijn, geheime onderhandelingen over (on)mogelijke tracés… de RijnGouwelijn blijft de gemoederen in de Leidse politiek nog wel even bezig houden. Afgelopen week werd op verzoek van GroenLinks en de VVD een spoedebat gehouden over de RGL.

De verbinding tussen Gouda en de kust lijkt van hybride lightrailverbinding steeds meer een veredelde busverbinding te worden, maar niemand weet precies hoe de vlag ervoor hangt. En dat stoort de twee partijen enorm. Ze wilden van wethouder Robert Strijk (D66, verkeer) dan ook openheid van zaken. Maar kregen die niet. Voor de ingediende moties was ook al niet voldoende steun van andere raadsfracties en dus hoeft Strijk aan de provincie niet te gaan vertellen dat Leiden de hele gang van zaken betreurt.

Fractievoorzitter Paul Laudy (VVD) vindt het allemaal behoorlijk onbevredigend. “We maken ons grote zorgen over de bereikbaarheid van Leiden. Het duurt maar en het duurt maar. Ik kan het echt niet meer uitleggen aan de stad. U lijkt wel een Wethouder Onderzoek in plaats van een Wethouder Verkeer”, zo voegde hij Strijk toe. Laudy wil nu vooral weten wat er de afgelopen twee jaar allemaal is gebeurd, wanneer de Leidenaren mogen meepraten en wat er dan te kiezen zal zijn. Laudy: “We weten helemaal niets. Wordt het een tram, een bus, gaat íe door het centrum of juist alleen om de stad heen?”

Ook GroenLinks baalt er van dat het zo lang stil blijft. Fractievoorzitter Kos wil net als zijn VVD-collega dat de stad bij het proces wordt betrokken: “De RGL gaat niet door, maar wat komt er dan wel”, zo vraagt hij zich af. Ook is zijn partij boos dat de provincie een bedrag van 153 miljoen overhevelt van de RijnGouwelijn (OV) naar de Rijnlandroute (asfalt). Hij is bang dat de Rijnlandroute – die van de provincie prioriteit krijgt – nog duurder zal uitvallen en dat het OV het dan moet stellen met een nog lager budget. Strijk ziet dat anders: “Bussen rijden ook op asfalt, dus investeren in wegen is ook goed voor het OV”.

Wethouder Strijk snapt goed dat GroenLinks en VVD het vervelend vinden dat er keer op keer vertraging optreedt. Al helemaal omdat niemand precies weet waarom. Maar dat laatste blijft noodgedwongen nog even zo. De onderhandelingen zijn geheim en blijven dat nog tot half mei. Dan moet er één gedragen tracévoorstel op tafel liggen waar de gemeenten, de regio’s en de provincie het over eens zijn. Pas daarna zijn de individuele gemeentenraden aan bod om iets van het voorstel te vinden. Iets anders kiezen dat hetgeen er dan op tafel ligt is er ook dan niet bij. Het wordt slikken of stikken. Het proces is te complex voor wijzigingen achteraf. Die zouden dan immers weer door alle partijen goedgekeurd moeten worden.

De enige consessie die Strijk wel kon doen was de belofte om zich in de provinciale stuurgroep die zich over de verschillende opties buigt hard te maken voor een vertrouwelijk overleg, waarin hij de Leidse gemeenteraad dan al wat eerder dan 15 mei op de hoogte brengt van het naderende besluit.

De meeste andere partijen zeggen juist blij te zijn met de zorgvuldigheid waarmee de provincie de regionale bereikbaarheid aanpakt sinds de provinciale verkiezingen. CDA-voorman Meijer denkt dat woorden als treurnis een beter OV niet dichterbij zullen brengen. Guido Terpstra (CU) is dezelfde mening toegedaan en ook PvdA-raadslid Scheffer denkt dat de positie van Leiden juist wordt verzwakt als er nu harde woorden vallen richting provincie: “We hebben begrip voor de positie van de wethouder”.

Paul van Meenen (D66) vindt dat de provincie juist complimenten verdient voor het huidige proces. SP-raadslid Julian van der Kraats vindt het jammer dat er tien jaar is gewerkt aan een onhaalbaar plan, maar is nu juist erg tevreden over het huidige proces waarin de reiziger centraal wordt gesteld en er eindelijk ook voldoende budget is.

Delen

8 reacties

  1. –Paul van Meenen (D66) vindt dat de provincie juist complimenten verdient voor het huidige proces. SP-raadslid Julian van der Kraats vindt het jammer dat er tien jaar is gewerkt aan een onhaalbaar plan, maar is nu juist erg tevreden over het huidige proces waarin de reiziger centraal wordt gesteld en er eindelijk ook voldoende budget is.–

    D66 en SP zijn blij dat er minder geld naar het openbaar vervoer gaat en meer naar de aanleg van wegen? Omdat deze partijen ook in Gedeputeerde Staten zitten of omdat ze van wegenbouw houden en een hekel hebben aan openbaar vervoer? Waarover precies SP-raadslid Julian van der Kraats tevreden is snap ik niet. Kan hij het misschien toelichten?

  2. Johan Volkers op

    Tja, probeer het allemaal nog maar te volgen. Wordt langzamerhand een hoofdpijndossier. Zaak is dat het centrum leefbaar blijft (middenstand!), want dat de binnensteden in zwaar weer zitten, moge duidelijk zijn! Concrete actie is geboden, waarbij het historische karakter behouden moet blijven.

    Zorgvuldig omgaan met financiële middelen geniet daarbij hoogste prioriteit.

  3. D66 en de SP zijn dus de nieuw asfaltpartijen en lopen achter de asfaltvereerders van de VVD aan. Bijna de hele rest hobbelt mee, als ik het goed begrepen heb. Misschien zijn asfaltdampen wel verslavend. Geen hoogwaardig OV dus, maar meer wegen willen zij. De uitspraak van wethouder Strijk, "Bussen rijden ook op asfalt, dus investeren in wegen is ook goed voor het OV", is zo onzinnig dat ik mij afvraag of de man wellicht iets verkeerds had geslikt. Dat geldt ook voor Van der Kraats, die durft te beweren dat bij geen hoogwaardig OV de reizigers centraal staan. Ze zullen blijven staan, dat wel.
    Maar misschien klopt de berichtgeving hierboven niet en ligt het allemaal heel anders. Zou kunnen, toch? Tja…

  4. Peter Bootsma op

    @Frank vB: je zou gelijk hebben als zeker zou zijn dat het geld voor de RGL ook allemaal nodig zou zijn voor een beter ov. Dat nu is niet het geval. Als ik het goed zeg uit mijn hoofd, dan kost alleen al de techniek om treinen en trams over hetzelfde spoor te kunnen laten rijden al 50 miljoen. Dat is dus geld dat nu niet meer hoeft te worden uitgegeven.

    Dit tikkend realiseer ik me ook eens te meer wat een krankzinnig project die RGL was: dat het zelfs een believer als Asje van Dijk nooit gelukt is om het project financieel rond te krijgen wijst daarop. Het project rammelde nog werkelijk aan alle kanten (bv de stiekeme inkorting Katwijk-Noordwijk, het feit dat geen enkel bedrijf in de exploitatie wilde stappen enz.).

  5. @Bootsma. Er zou een integraal OV-systeem in de Randstad moeten komen. Een railsysteem maakt daar deel van uit. Zoiets kost geld. Geld weghalen bij het OV en er wegen van bouwen levert geen beter OV in de Randstad op, evenmin in Leiden e.o. of de rest van ZH trouwens. Die financiële middelen komen nooit meer terug en zijn dus verloren gegaan voor het OV.
    De uitlatingen van Strijk en Van der Kraats lijken uit een satirisch programma te komen, maar ze hebben de onzin blijkbaar werkelijk uitgekraamd.

    @De Waard. Ik vertrouw uiteraard op uw journalistieke deskundigheid en integriteit.

  6. kan me helemaal vinden in het verhaal van e. meijer. integraal ov-systeem, bijvoorbeeld randstadrail of -spoor geheten. in duitsland (regio’s keulen/bonn en düsseldorf/duisburg) allang beprüft, waar trams interlokaal rijden zoals hier tussen den haag en zoetermeer, den haag en delft. leiden moet hier ook bij betrokken worden. trek lijn 2 vanuit leidschendam door naar voorschoten en leiden. de htm is toch al regioCitadis-trams aan het testen op die lijn.

    het is niet langer zo dat men (lees: de forens) reist van stadscentrum naar stadscentrum, maar door de decentralisatie (ook wel zoetermering of vinexering) van de jaren 70 wonen veel mensen in buitenwijken en werken dan in andere buitenwijken of in een stadscentrum. tangentiële lijnen zijn dus gewenst. leg een tramlijn aan zoals de blauwe tram ooit reed en je biedt de forens een extra mogelijkheid om van leiden via voorschoten, leidschendam, voorburg naar den haag te komen. verbindt gaandeweg voorburg station met bijv. voorburg/leidschendam en de noodzaak om in de auto te stappen voor dit soort ritten verkleint.

    laat die rijngouwelijn maar zakken, want nooit was iemand op het idee gekomen om van de corridor gouda/katwijk een grootscheepse verkeersstroom te maken, tenzij je het ding body geeft om aan te takken op randstadrail.
    veel autoverkeer gaat ’s morgens van de N11 vanuit alphen en omstreken de A4 op richting den haag. waarom? omdat er geen alternatief is. tak de trein uit alphen aan op randstadrail die van lammenschans vertrekt en zo worden A4 (en A44) ontlast.

    er is wel veel verkeer tussen de leidse en haagse regio’s. ondersteun dat met (nieuw) OV. er wordt wel een flitsend fietspad aangelegd met mooie lichtjes erboven, maar wie wil van die grote afstanden dagelijks fietsen?

Over de auteur

Chris de Waard

Hoofdredacteur en oprichter van deze site en de radiozender Sleutelstad 93.7 FM. Volgt met name de gemeentepolitiek in Leiden en de regio.

Je bent nu offline