Bewoners vragen in petitie om afsluiting Dorpsstraat Oegstgeest

32

Als het aan 43 huishoudens in en rondom de Dorpsstraat in Oegstgeest ligt, wordt die straat afgesloten voor doorgaand autoverkeer. Dat moet er voor zorgen dat gevaarlijke situaties in de straat, als gevolg van hard rijdende auto’s en fietsers op de stoep, in de toekomst worden voorkomen. Dinsdagavond overhandigde bewoner Bob van Kooten de handtekeningen aan burgemeester Emile Jaensch.

Het is niet voor het eerst dat er in de gemeenteraad aandacht wordt gevraagd voor de verkeerssituatie in de Dorpsstraat. Bij de presentatie van plannen voor bedrijventerrein De Boeg uitten bewoners al hun zorgen over de toekomstige situatie en afgelopen april werd ook al een noodklok geluid. Dat laatste gebeurde overigens naar aanleiding van metingen die later niet goed uitgevoerd bleken te zijn. Uit nieuwe metingen bleek dat het verkeersbeeld constant is: (te) hard rijdende auto’s, fietsers op de stoep en zwaar vrachtverkeer dat eigenlijk niet in de straat thuishoort.

Radicaal
Tot op heden heeft de roep om maatregelen echter nog niet tot aanpassingen in de Dorpsstraat geleid. Daarom is bewoner Bob van Kooten de afgelopen tijd van deur tot deur gegaan om handtekeningen op te halen voor een afsluiting. “Dat is inderdaad vrij radicaal, maar dat geeft maar aan hoe nijpend de situatie is”, aldus de bewoner na het overhandigen van de handtekeningen. Volgens Van Kooten is het volledig afsluiten van de weg voor doorgaand verkeer een ‘efficiënte en goedkope oplossing voor de problematiek’ en daarnaast waren ‘andere oplossingen tot op heden niet bespreekbaar’.

Bewoner Bob van Kooten in gesprek met verslaggever IJsbrand Terpstra

Wethouder Jan Nieuwenhuis (Verkeer) begrijpt dat er wat moet gebeuren en wijst daarbij vooral op het weren van vrachtverkeer. “Dat zou er niet door mogen komen, maar dat gebeurt nu wel.” Daarnaast wil Nieuwenhuis zoeken naar een manier om fietsers weg te houden van bij de voordeuren in het oude gedeelte van de straat.

Hulpdiensten
Een afsluiting voor doorgaand autoverkeer gaat wat hem betreft echter te ver. Nieuwenhuis: “We moeten ook even kijken hoeveel mensen er een andere mening zijn toegedaan, want er zijn namelijk ook mensen die hebben laten weten er anders in te staan.” Daarnaast wijst de wethouder op het feit dat de Dorpsstraat een belangrijke route voor de hulpdiensten is. “De eerste signalen van de brandweer zijn dat het vervelende consequenties zou hebben als er op deze route oponthoud komt.”

IJsbrand Terpstra achtereenvolgens in gesprek met burgemeester Emile Jaensch en wethouder Jan Nieuwenhuis

In de Oegstgeester gemeenteraad wordt de petitie binnenkort besproken. Achter de schermen wordt er al gezocht naar een oplossing waar een meerderheid zich in kan vinden, waarbij extra handhaving van het verbod op vrachtverkeer, versmalling van de weg en afsluiting voor doorgaand verkeer als verschillende opties op tafel liggen. Wethouder Nieuwenhuis laat de komende tijd onderzoek doen naar de mogelijkheden en legt dat begin volgend jaar aan de gemeenteraad voor.

Delen
Leiden Culinair

32 reacties

  1. Op het platteland gaan wonen en vervolgens gaan klagen over de kleur van het vele groen en de poeplucht van die grote gevlekte beesten op vier poten.

    • Zeur niet zo op

      Koos, je zeurt over vermeend zeuren. En wat beweer je nu eigenlijk: “Wie in een dorp – althans Dorpsstraat – woont, kan verwachten dat er …”???
      Op de plek van de puntjes kan niet “veel verkeer door de straat raast” ingevuld worden, want dat is eerder stads. “Wie in een smalle doorgangsstraat woont moet incalculeren dat hij/zij of diens kind/ouders van de sokken gereden wordt” dan?
      Sorry voor het je gemoedsrust doorbreken. Zeuren is zo heerlijk lui.

        • Zeur niet zo op

          Een verrassend antwoord, daar je begint over koeien en mest alsof die daar te vinden zouden zijn.
          Daarnaast liet je eerste reactie zich lezen als “Je weet waar je aan begint, dan moet je niet klagen”. Dat concludeer je zonder de klagers – veertig huishoudens, waaronder bewoners van de Zoutkeetlaan en het Predikantslaantje (om het flessenhalsstuk van de Dorpsstraat daar lijkt het vooral te gaan) serieus te nemen.
          Misschien woonde jij er twintig of dertig jaar geleden en is de verkeerssituatie er sindsdien dramatisch veranderd. De protesterende bewoners/dhr. Van Kooten klinkt alleszins constructief en niet rabiaat. Je concludeert zonder nadere toelichting dat men zeurt. Dat vind ik gemakzuchtig, zelf ‘zeuren’.

  2. Als de mensen zich op de Dorpsstraat en de president Kennedylaan aan de maximaal toegestane snelheid zouden houden, was het al veel beter. Nu is het een racebaan voor frustraten en motorrijders die ontevreden uit en van hun werk niets en niemand ontziend het gas intrappen. Ik woon er met mijn kinderen, levensgevaarlijk.

  3. Frank van den Berg

    Waarom zou de dorpsstraat afgesloten moeten worden? Dat is deze toch al bij de brug van de a44 overdag? Je hebt dus alleen doorgaand verkeer.
    Moeten al die mensen die naar de a44, de gemeentewerf , morsebel, achterin haaswijk of straks het nieuwe industrieterrein dan maar om rijden naar de brug bij de President Kennedylaan/Irislaan en vervolgens een rondje van de zaak door Haaswijk doen? of andersom, vanuit achterin Haaswijk naar de Lange Voort of het gemeentehuis of leiden.
    Nu is het verkeer van en naar Haaswijk juist mooi in balans.

  4. Pauline Ouwersloot

    Afsluiten lijkt me een redelijk egoïstische oplossing. Stuur het verkeer maar een andere kant op, dan heb ik er in elk geval geen last meer van…
    Het probleem ligt bij mensen die zich niet aan de regels houden. Als je om die reden een weg wilt afsluiten, dan kun je alle wegen wel afsluiten.

  5. Wilbert Anholts

    Het is overal wat. We willen allemaal maatwerk tegenwoordig. Vliegtuigen maakten herrie, koelwagens van de flora maken een zwaar irritant geluid, snelweg a44 is erg gehorig (geluidswal is al jaren in aanvraag?) Het valt niet met een schaartje te knippen. Waar je ook woont in de randstad er is altijd wel iets dat niet in je eigen straatje past.

    • U lijkt gematigd en wijs maar draait om de hete brei heen. Zeker, er is gezeur. Maar er zijn ook klachten die redelijk zijn. De kwestie is wanneer een klacht het een of het ander is. Vaker nog moeten diverse belangen tegen elkaar afgewogen worden (niemand ‘zeurt’). U wekt de indruk te ‘aanvaarden/billijken’ dat autosnelwegen, vliegtuigen en bedrijfswagens ‘nu eenmaal’ voor overlast zorgen. Anderen denken daar anders over. Zo belandt men, voor men het weet, in de discussie.

  6. Floris Eggengoor

    Wat een gezeik weer!bevalt Oegstgeest niet ga lekker verhuizen of naar een andere straat.
    Niet gaan huilen als je daar een huis koopt ivm verkeer wat al dik 30jaar zo is!

    • Frank van den Berg

      Ach daarvoor was het echt niet anders toen de blauwe tram er nog doorheen ging. En de bocht bij het groene kerkje waar die bizarre drempel ligt waar enkel vanuit stilstand zonder schade overheen te komen is met een iets verlaagde auto… die bocht staat al eeuwen lang bekend als levensgevaarlijk. Zie de canon van Oegstgeest. Menig ossenkar is er de bocht uitgevlogen.
      Niks nieuws dus…

      • Wat zeg je nu eigenlijk, Frank? Hier rond Leiden (dan wel: in Nederland) kunnen we niets regelen, aanvaard onaangename/gevaarlijke dingen daarom maar?

  7. Ans Schumacher op

    Nou, zo druk is het toch ook niet de hele dag, effe wat extra opletten tijdens ochtend/avond spits.

  8. Ronald de Roode

    Ze mogen bly zyn dat vd luyt weg is ende rooie leeuw 😂 en afsluiten vanaf de kennedylaan dan ,dan moeten ze zelf via haaswyk naar langevoort 🖕🖕🖕en als er brand is tja dan motte ze ff wachten ☺☺

  9. H Vandenwijngaard op

    Het is meer van deze tijd als de lokale overheid meegaat in het auto -en of verkeer luw maken van bepaalde straten, zoals de Dorpsstraat. Het zou al helpen als het eenrichtingsverkeer zou worden, Het is vervelend als fietsers ( meestal gedwongen door auto’s) over de trottoirs rijden. Soms zijn de bewoners ook niet echt sociaal door allerlei bloempotten en andere obstakels op het trottoir te plaatsen. Daardoor moeten voetgangers, rolstoelgebruikers, mensen met kinderwagens gedwongen de rijbaan op, wat weer als gevolg heeft dat er schermutselingen/ en stevig taalgebruik met fietsers, scooterrijders en automobilisten plaats vinden.. Kortom voor voetgangers is de Dorpsstraat ook al een survival tocht. Dat geldt ook voor de verkeerssituatie rond de Groene kerk. Als voetganger is men het leven niet zeker. Geen enkel verkeersboord geeft aan dat het voor voetgangers is.. Voor de zogenaamde verkeersdeskundigen de vraag: Waar is het voetpad vanaf doorgang Willem van Otterloolaan tot aan Vander Luyt = de Rhijngeesterstraatweg??? Voetgangers en Dorpsstraat bewoners zijn vogelvrij. Het is gewoon een aanfluiting.

  10. Els Hulst

    Afsluiten dorpsstraat is afsluiten oegstgeest…de start
    .de basis..ik snap niet dat iedereen maar petities en protesten willen terwijl wij zelf alles hebben gecreëerd! Roken..alcohol..straten..oorlog..debatten..alles heeft de mensheid gemaakt..dus waarom nu weer zeuren dat alles afgeschaft dient te worden? Als men met respect met elkaar omgaan op deze aardkloot is er niets aan de hand. Dorpstraat moet blijven zoals hij is. Met 30 km zone..niets aan het handje

    • Het lijken me twee drogredenen, Els:

      (1) “We hebben alles zelf gemaakt, daarom mogen we het niet veranderen”. (Je schrijft “afschaffen”, dat is het extreem van “veranderen”. Overigens zou het ‘afschaffen’ van oorlog, in de letterlijke, bloedlatende zin, me een lief ding waard zijn.]
      (2) “Als we met respect met elkaar omgaan, blijft de situatie in de Dorpsstraat onveranderd”. Hoezo? “Als we met respect met elkaar omgaan, komt er een compromis uit waarmee de huidige bewoners [minimaal] kunnen leven'” is net zo goed denkbaar. ‘Met respect met elkaar omgaan’ sluit respectvol ruzie maken en compromisvorming niet uit. Respect verwijst naar omgangsvormen. Men kan hard op de inhoud zijn, zacht in de persoonlijke relatie. Inherent aan compromissen is geven en nemen, en dus een zekere aanpassing van het bestaande.

      Verder zou het fijn zijn als je eerst nieuwsgierig was naar wat de protesterende huishoudens nu eigenlijk als klacht(en) uiten, alvorens te concluderen dat er ‘niets aan het handje’ is.

Over de auteur

IJsbrand Terpstra

Politiek verslaggever in de Leidse regio en presentator van Politiek071.

Je bent nu offline