Groepsfoto van werkgroep Leids Glas met horeca-ondernemers en partners. (Foto: Buro JP).

Leidens Ontzet bevrijd van wegwerp plasticbekers

Leiden heeft een primeur tijdens Leidens Ontzet. Met de introductie van de statiegeldbeker trekken alle Leidse horecaondernemers gesteund door de gemeente en de 3 October Vereeniging, maatschappelijke partners en leveranciers samen op in de strijd tegen de plastic soup.

Onder leiding van het Centrummanagement Leiden zorgt werkgroep Leids Glas voor de praktische uitvoering van de maatregelen die de partijen tijdens Leidens Ontzet voor het eerst in praktijk gaan brengen. Meer prullenbakken voor het overige afval en de oproep drankjes niet van huis mee te nemen, maar aan de bar te bestellen moeten bijdragen om het feest gezellig en schoon te houden. En betaalbaar voor de ondernemers.

Statiegeldbekers in één systeem
Leidens Ontzet is het eerste evenement in Nederland waar stadsbreed met één systeem van statiegeldbekers wordt gewerkt. Wie een drankje bij een buitenbar op het Hooglandse Kerkplein bestelt, kan de lege statiegeldbeker dáár inleveren, maar ook bij de meer dan vijftig buitenbarren in de rest van de stad. 

Campagne ‘Laat me niet vallen’
De aankondiging aan alle feestgangers dat de hele stad met statiegeldbekers werkt, is verwerkt in een campagne ‘Laat me niet vallen’. Via posters in de stad, berichten en filmpjes op social media en de website www.laatmenietvallen.nl wordt Leiden alvast in een ‘wegwerp plasticvrije’ feeststemming gebracht.

Samen tegen de wegwerpcultuur
Een plasticvrije zee, dat wil iedereen. Het terugdringen van wegwerpplastic helpt daarbij. Na nauw overleg met alle evenementenorganisatoren, werd het in 2017 al voor een flink aantal evenementen die op één locatie plaatsvinden, verplicht om met eco-glazen te werken. Op initiatief van de gemeente zijn eind 2018 de eerste plannen opgestart om dit ook bij stadsbrede evenementen te gaan doen, met als eerste 2 en 3 oktober 2019.

Onder leiding van Centrummanagement Leiden is de werkgroep Leids Glas opgezet waarin gemeente Leiden, Café Vereniging Leiden, Koninklijke Horeca Nederland, 3 October Vereeniging en Leiden Marketing deelnemen. Ook het Hoogheemraadschap Rijnland, Provincie Zuid-Holland, Heineken, Grolsch en Coca-Cola hebben zich als maatschappelijke partners aangesloten bij dit initiatief. De gemeente helpt bij de invoering door samen met maatschappelijke partners projectleiding, communicatie en huur van de statiegeldbekers te bekostigen.

Aanvullend zorgt de gemeente voor meer prullenbakken, hogere leegfrequentie en een mobiele opruimbrigade aan het eind van de optocht, zodat de stad ook tijdens het evenement zo schoon mogelijk blijft.

Leidse feesten in de toekomst
Ook na Leidens Ontzet blijft er gewerkt worden met statiegeldbekers tijdens evenementen zoals de Winter Wonder Weken, Koningsdag en de Lakenfeesten. Daarnaast vraagt de Leidse horeca in het Manifest Leidse Stadsfeesten aan de gemeente om de horecaondernemers tegemoet te komen. Als reactie is het gemeentebestuur van plan om de openingstijden op 2 en 3 oktober vanaf 2020 – na inspraak – met een half uur te verlengen en mogelijkheden voor verbod op eigen drank in glas, plastic en blik op te nemen in de APV. Daarnaast verlaagt de gemeente het staangeld voor organisatoren met een evenementenvergunning dit jaar eenmalig en wordt de reiniging (aantal prullenbakken en afvalinzameling) geïntensiveerd.

Advertentie

Duurzaamheid Leiden Maatschappij Nieuws Ecoglazen


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×