Eigenaren Frank van Houdt en Katya van Houdt-Frikenscher met medewerker Krista Bronkorst (helemaal links) in de pas verbouwde winkel van Sample Store. (Foto: Gerry van Bakel).

Frank van Houdt van Sample Store: 'We zitten in een soort winterslaap'

Kleding showen op Instagram, bezorgen aan huis, klanten adviseren via beeldbellen. De eigenaren van modezaak Sample Store in Leiderdorp hebben zichzelf het afgelopen jaar opnieuw moeten uitvinden. Van de geplande festiviteiten rondom hun twintigjarig bestaan kwam weinig terecht.

In maart werd het stil in de Winkelhof aan de Engelendaal en dus ook in Sample Store. “Die maand hadden we juist de viering van twintig jaar Sample Store willen vieren”, zegt Frank van Houdt in zijn volledig ingerichte zaak die hij samen met zijn vrouw Katya van Houdt-Fikenscher en medewerker Krista Bronkhorst draaiende houdt. “Dat ging niet door. We hoefden niet echt dicht, maar er kwam nauwelijks iemand.”


Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Frank van Houdt van modezaak Sample Store over kleding verkopen via de camera

Nadat de eerste ‘intelligente’ lockdown was opgeheven en het mooie zomerweer de klanten weer naar de winkel brachten, draaiden Van Houdt best een goede zomer. In het najaar werd de hele winkel verbouwd om alles er top uit te laten zien tijdens de uitgestelde jubileumactiviteiten in oktober en november. “We hebben daar wel iets van door kunnen laten gaan, maar niet zoals we hadden gehoopt.”

Kerstboom
Er was even nog hoop dat een goede kerstverkoop het jaar nog zou redden, maar ook daar ging een streep doorheen. Het leverde wel een onverwachte tafereel op de laatste dag dat de Sample Store open was. “Het was heel druk, maar niet zozeer dat klanten kleding kochten voor zichzelf. Het waren vooral mensen die cadeautjes kochten voor onder de kerstboom.”

Sociale media waren iets dat Van Houdt en zijn collega’s er een beetje erbij deden. Maar 2020 heeft hen geleerd alles opnieuw te bekijken en andere middelen in te zetten om hun klanten te bereiken. “Je moet blijven communiceren met je klanten. Als zij niet naar de winkel kunnen komen, moet je naar hen toe.” En dus trekken de eigenaren van Sample Store zelf de nieuwe kleding aan en maken filmpjes van elkaar. “Ik vertel er dan ook iets bij over de stof en zo. In plaats van dat je direct contact hebt met je klant, verkoop je het nu via de camera.”

Funshoppen
Als het nodig is loopt Van Houdt met zijn tablet door te zaak om klanten digitaal de kleding in de rekken te laten bekijken. “Als ze dan iets willen bestellen, brengen het langs en kunnen ze thuis passen.” De noodzaak van een goede webshop en het inzetten van sociale media ziet Van Houdt als winst van de coronacrisis. “Wat betreft de verkoop is het natuurlijk lang niet genoeg. Wij zijn echt een winkel waar mensen komen funshoppen. Maar we gaan die digitale middelen ook straks wel blijven gebruiken.”

En zo kijkt Van Houdt toch met een positief gevoel naar de toekomst. “Ik lig er ’s nachts niet wakker van heb ik gemerkt en dat had ik vooraf wel gedacht. Maar we hebben een grote vaste klantenkring en we krijgen hele leuke reacties. Ik vertrouw erop dat straks, als we allemaal gevaccineerd zijn en de winkels weer open mogen dat ze bij ons terugkomen. Ik zie het maar als een soort van winterslaap.”

Deze maanden interviewt verslaggeefster Gerry van Bakel elke week een ondernemer uit Leiden of de buurgemeenten over hoe hij/zij de coronawinter doorkomt. Heb je een tip? Mail naar redactie@sleutelstad.nl.

 

Advertentie

Economie Leiderdorp Maatschappij coronawinter Week van de Ondernemer


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×