De winkel van Frank Scheffer aan de Herenstraat is nog gesloten, maar Scheffer levert aan huis met advies op maat. (Foto: Gerry van Bakel).

Frank Scheffer van 't Verfhuis: 'Ik ben heel positief geboren'

De coronawinter geeft stress, zorgen en economische problemen voor veel ondernemers. Maar dankzij alle thuisklussers die de lockdowns gebruikten om hun woning of zaak op te knappen, zitten sommigen net aan de goede kant van de medaille.

Frank Scheffer van het gelijknamige bedrijf in woninginrichting en verf heeft niet te klagen over gebrek aan klanten. Nadat in maart 2020 de intelligente lockdown was afgekondigd werd er driftig opgeruimd en verbouwd. Heel wat nieuwe klanten en ook de lokale horeca-ondernemers wisten Scheffer te vinden. “Horecazaken uit de Leidse regio hebben ons gewoon gestalkt. Er was toen wat meer optimisme en men ging de boel opknappen. Ze wisten ons ook zeker te vinden. Tot aan de strandtenten in Katwijk toe.”


Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Frank Scheffer van ’t Verfhuis aan de Herenstraat over nieuwe kansen en thuisklussers.

Half december kwam het kabinet met een tweede lockdown waarbij scholen, musea en niet-essentiële winkels ook dichtgingen. “We hadden de drukste maandag ooit. En eigenlijk verwachtte ik dat het daarna rustig zou worden, dus ik had al een plan B of eigenlijk plan C bedacht waarbij we onze eigen zaak opnieuw zouden gaan verbouwen en inrichten.”

Dertig
Maar daar kwam niets van terecht want Scheffer introduceerde een nieuwe manier van werken: bellen, bestellen en heel snel afleveren. “We hebben overal flyers in de bus gedaan, een jingle geplaatst op de radio, een campagne online gevoerd en met grote letters op de ramen gezet dat mensen ons konden bellen. De eerste dag kwamen er vijf klanten, en in een paar dagen liep dat op naar dertig klanten per dag. We kwamen helemaal niet toe aan onze eigen winkel anders inrichten.”

Ik ben heel positief geboren, vertelt Scheffer. “Wij hebben het geluk dat we een tastbaar product hebben. En dat we gewoon door kunnen draaien. Dat is voor bijvoorbeeld horecabedrijven wel heel anders. Die zijn nauwelijks open geweest. Alleen in de zomer even.”

Ter plekke
Voor Scheffer betekent de nieuwe manier van werken dat hij toch zijn personeel aan het werk kan houden. “Ik heb twaalf man personeel. Een deel staat in de winkel en geeft advies aan klanten, anderen zijn meer van de uitvoering. Mensen kunnen ons bellen en dan komen we binnen een paar uur leveren, dat doet helemaal niemand. En we kunnen ter plekke dan ook nog advies geven.”

Alles op tijd en op het juiste adres afleveren is overigens bij zoveel bestellingen per dag nog best een flinke klus. “Je krijgt nog meer respect voor al die pakketbezorgers. Ik denk overigens dat we een deel van deze service gaan behouden in de toekomst. Ook als corona weer voorbij is.”

Trouw
Als tip aan andere ondernemers wil Scheffer vooral meegeven positief te blijven denken. “Wees zichtbaar voor je klanten. Investeer in je dienstverlening. Dan blijven je klanten je trouw.”

Deze maanden interviewt verslaggeefster Gerry van Bakel elke week een ondernemer uit Leiden of de buurgemeenten over hoe hij/zij de coronawinter doorkomt. Heb je een tip? Mail naar redactie@sleutelstad.nl.

 

Advertentie

Economie Leiden Maatschappij coronawinter ondernemer Week van de Ondernemer


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×