Financieel-directeur Govert de Kok begon ooit achter de bar vabn Triannon: 'mooiste plek van de bioscoop'. (Foto: Gerry van Bakel).

Ondernemen in de tweede coronawinter: ‘Even afkloppen dat we open mogen blijven’

Financieel directeur Govert de Kok heeft niets dan lof voor de steun die BioscopenLeiden mocht ontvangen van de overheid. “Ik grijp elke zeepkist aan om dat te zeggen”. Hij pleit ervoor dat zelfstandige winkeliers net zo ruimhartig worden geholpen. “Voor hen was het ruw.”

Eerst een lange lockdown en daarna een zomer met ‘anderhalvemetermaatregelen’. “Dat betekent dat je maar een kwart van het normale aantal bezoekers toe kan laten. Dan is je zaal gauw vol, maar dat merk je natuurlijk wel in je omzetcijfers. Dankzij alle steunmaatregelen zijn we er goed uitgekomen, dat was voor het midden- en grootbedrijf goed geregeld. Maar voor de kleine winkeliers niet: die hebben al hun spaargeld al zien verdampen. Ik kan me voorstellen dat die nu denken: daar gaan we weer.”

Verslaggeefster Gerry van Bakel in gesprek met Govert de Kok van BioscopenLeiden over de tweede coronawinter.

Voorlopig zijn de bioscopen gewoon open. De Kok kijkt er een beetje verlegen bij. “Ik moet het gauw afkloppen op hout. Het is steeds afwachten of het zo blijft, maar we zijn tot nu toe nog open.” En dat is volgens hem ook meteen het grootste probleem voor alle ondernemers. “Die onzekerheid is funest. Je weet niet wat er gaat gebeuren, dus je kunt je er niet op voorbereiden.”

Magisch
Wie kijkt naar de oplopende besmettingscijfers en luistert de noodkreet uit de ziekenhuizen, weet dat er wellicht verscherpte maatregelen aankomen. De Kok hoopt vurig dat de bioscopen niet tijdens het filmhoogseizoen dicht moeten. “De decembermaand is een magische tijd voor de film. Vorig jaar waren we dicht, hopelijk hoeft dat niet voor de tweede keer op rij.”

Vragen naar QR-codes aan bezoekers is momenteel het hete hangijzer in de samenleving. “We doen het omdat het nu eenmaal moet. En gelukkig hebben de meesten die komen een QR-code, want ze weten dat we erop controleren. Maar soms krijg je toch discussies. En het druist in tegen je gevoel, omdat je iedereen welkom wil heten.”

Bereikbaar
De Kok omschrijft het als volgt. “BioscopenLeiden is op aarde om mensen te verwennen, in de watten te leggen, niet om ze tegen te houden. Toch is dat wat we nu moeten doen. Ik vind dat lastig. Het mooie van film vind ik dat het voor iedereen wel wat te bieden heeft. En het is niet het duurste uitje, dus voor veel mensen bereikbaar.”

Tijdens het laatste Leids International Film Festival merkte De Kok dat een deel van de bezoekers nog wel moet wennen aan een volle bioscoopzaal. “Dat zijn vooral de wat oudere bezoekers. Ik raad ze dan aan om op maandag te komen. Dan is het lekker rustig.”

In deze Week van de Ondernemer gaat Sleutelstad terug naar vijf ondernemers die vorige winter werden geïnterviewd in de serie: Hoe komen Leidse ondernemers door de coronawinter.
Dit is de laatste aflevering in een serie over de Week van de Ondernemer 2021.

Advertentie

Economie Leiden Maatschappij coronawinter Week van de Ondernemer


Sleutelstad Media
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×