(Foto: Chris de Waard)

Ondernemers Leidse weekmarkt zijn het nu echt zat

Met een boze open brief in de vorm van een petitie laten de Leidse marktondernemers aan de Leidse gemeenteraad weten dat ze het nu echt helemaal zat zijn met het beleid van het college. De brief somt een hele serie zaken op die in de ogen van de marktcommissie al langere tijd niet deugen. “Wij hebben meermaals ons ongenoegen gedeeld met de gemeente, maar dit heeft niet geleid tot verbeteringen. Daarom willen wij de gemeenteraad ook op de hoogte brengen, zodat er hopelijk actie wordt ondernomen.”

In de brief spuwen de marktkooplui opnieuw hun gal over het verdwijnen van de marktmeesters. “Sinds die wegbezuinigd zijn, is de markt achteruit gegaan en is het een puinhoop. Voor 3 marktmeesters met veel kennis zijn 35 handhavers met minder kennis teruggekomen. Door de roulatie van de handhavers, hebben ze geen tijd om hun kennis over de markt bij te houden. Als ze aan de beurt zijn op de markt, dan zijn ze alle alweer vergeten en gaan ze hun eigen regels toepassen.”

Met de markmeesters was de markt volgens het marktbestuur top geregeld en was de relatie tussen de gemeente en de marktondernemers erg goed. “Wij hebben als voorstel om een vaste marktmeester aan te nemen die alles regelt. Het voorstel van de gemeente om een gebiedsmanager aan te nemen, zien wij niet zitten. De gebiedsmanager heeft dubbele petten op en kan hierdoor niet de juiste focus leggen op de markt.”

Die gebiedsmanager is overigens inmiddels begonnen. Het is Nilles Raken die vele jaren in het gebied werkzaam is geweest. Onder andere bij Restaurant City Hall. Hij is sinds enkele weken in dienst van Centrummanagement Leiden en moet de belangen van de horeca, de markt en de ondernemers in het gebied behartigen.

Volgens de marktcommissie worden de belangen van de markt juist ondergeschikt gemaakt aan die van de horeca en de winkeliers. “Wij lopen er ook tegen aan dat momenteel op de markt wordt gehandhaafd, maar niet bij de horeca en winkeliers. Er wordt met twee maten gemeten.” Volgens de marktkooplui moeten de handhavers met de marktondernemers in gesprek gaan en samen tot oplossingen. Nu worden er waarschuwingen en boetes uitgedeeld, waardoor het erg lijkt op pestgedrag. Dit heeft geen positief effect op de relatie tussen enerzijds de gemeente en de handhavers en anderzijds de marktondernemers.

Ook schort het volgens de petitie aan de communicatie tussen de gemeente en de marktcommissie. “Die verloopt niet soepel. De marktcommissie geeft al jaren adviezen, maar hier wordt niet naar geluisterd en we horen ook nooit wat ze met de adviezen gaan doen. De gemeente neemt besluiten zonder overleg met de marktcommissie en vervolgens worden de marktondernemers verrast met nieuwe regels.” De marktcommissie heeft het gevoel dat ze niet serieus wordt genomen door de gemeente. Dat wijten ze onder andere aan de in hun ogen gebrekkige interne communicatie bij de gemeente. “Binnen de gemeente wordt van laag naar hoog verteld dat het zo goed gaat op de markt, terwijl de werkelijkheid heel anders is. Binnen de gemeente hebben zij geen idee hoe de werkelijke situatie is.”

Andere zaken die de markt in hen klaagschrift aan de orde stellen zijn de slechte bereikbaarheid van de afdeling handhaving bij bijvoorbeeld stroomstoringen. Oplossen duurt daardoor niet alleen langer, maar kost ook veel meer geld, omdat er regelmatig een extern bedrijf moet opdraven. Ook wordt het marktterrein volgens de marktondernemers niet meer voorafgaand aan de marktdag geschouwd. “Daardoor hebben wij op de marktdag te maken met vertragingen omdat obstakels eerst verwijderd moeten worden.”

Een ander punt waar de markt al lange tijd op hamert is het sneller verstrekken van vergunningen voor vaste staanplekken. “Voorheen duurde dit zes weken, tegenwoordig drie tot vier jaar. Een bloemenkraam en stroopwafelkraam wachten al jaren op een vaste plek, maar vanuit de gemeente gebeurt er niks. Ook is een kippenkraam weggegaan, omdat hij te lang moest wachten op een vaste plek. Hij staat nu in een andere gemeente waar hij wel een plek heeft gekregen.”

Door het niet tijdig verstrekken van vergunningen worden ook lege plekken op de markt niet opgevuld. “Op de zaterdagmarkt is Joop’s Dropshal weggegaan en er is niks voor in de plaats gekomen. De meelopers krijgen ook geen eerlijke kans om op de zaterdagmarkt te staan. De kramenzetter krijgt donderdag de lijst voor zaterdag. Als een marktondernemer vrijdag belt voor een plek, wordt er niet opgenomen. en kan zo’n marktondernemer niet geplaatst worden. De lege plekken maken de markt niet aantrekkelijk voor de bezoekers en loopt de gemeente ook geld mis.” De marktcommissie dringt ook nog aan op het aantrekken van kramen met zaken die nu niet op de Leidse markt worden verkocht. “Door branchevreemde kramen voorrang te geven, wordt de Leidse centrummarkt alleen maar aantrekkelijker. Dat zou ook blijken uit een eerder uitgevoerd rapport waar de gemeente 35.000 euro voor neertelde.

De brief gaat nog een eind door met het opsommen van een schier oneindige lijst verwijten aan het adres van de gemeente. die heeft op haar beurt ook recent weer keer op keer aangegeven zich niet in al die klachten te herkennen. Toch lijkt het bestuur van de Leidse markt niet zomaar wat te roepen. De petitie is met 44 ondertekeningen misschien nog geen doorslaand succes, maar wie naar de namen op de lijst kijkt, ziet vooral bekende verkopers van de Leidse markt.

Economie Leiden Maatschappij Centrummarkt Leiden kramenzetter


Studio Leiden
Middelstegracht 87A
2312 TT Leiden

Studio Leiderdorp
Sisalbaan 13
2352 AZ Leiderdorp

E-mail
redactie@sleutelstad.nl

Telefoon Redactie
071 - 5235907

Privacy Policy

×